I know the feeling. Tvärt värdelös från vänster.
Gårdagen 90 bollar range+ 18 hålare+ 60 bollar range.
Jobbat vidare på bromsen. Det viktiga är att få det ut på bana.
Typ att handspeeden ska bromsa en hygglig bit innan impact, typ höft höjd. Bra broms mer fart i klubbhuvudet.
Edit Ben o vänster höft är ej i form dagen efter “tuffare” pass
Spekulerar o gissar kan vara nära…
Snabb googling ger att om brakes i goldswing sökes så är det mesta artiklar/youtube nyare än 5 år.
Gissar nu.. nyare än 5 år för man har kunnat mäta mer vad som egentligen ger vad, force plates, sensorer klubba o annat.
Självklart har man nyttjat detta innan det gick att mäta vad ger vad utan man såg resultatet.
Whip nämns i youtube/googling ca 10 år o äldre texter/länkar.
Skulle kunna ge samma sak som brakes.
Ang. sving och dess problematik.
Köpte nya skor som är satans snygga men naturligtvis lite hårda i början.Det + en lätt känning i vänster ryggslut/röv gjorde kaos i svingen de första hålen. Bytte skor och leade till kroppen så kom den tillbaka lite.
Egon
… och idag även från höger. Skönt att vara jämn.
Consistency is King!
Not a bad golfer, just inconsistent..
Eftersom jag inte tar mig ut på banan så ofta. Skapligt ojämn.
Man får slå 30 blandade slag och så får man poäng efter hur väl man lyckas och så översätts det till en uppskattad hcp-nivå. Är rätt kul. Gamification av rangen har helt ändrat min upplevelse av den.
Det där är precis efter varandra med den felaktiga svingen jag försöker träna bort numera. Den var alldeles för timing beroende och ojämn. Lite spänd på hur det utvecklas framöver.
Och så bra som fasen i nio hål följt av ett gäng topp och nån enstaka duff. Märkligt. Men skönt ändå det där våldsamma trycket man får på bollen genom att smälla till med högerhanden.
Kort besök på rangen. Blev lättare att hitta farten när man svingade mer från toppen. Nu ökade maxträffen nästan 10 mph och snittet nästan lika mycket.
Gäller bara att få med sig det där ut på banan också.
Medvind idag, motvind i tisdags. Men ändå lite skillnad.
Även om jag spelar P790 med stark loft så får jag upp bollen bra i luften. (Tappade ett slag åt höger i en pull/draw)
Testa att stå square och se till att ha ögonen över bollen, dvs luta ordentligt över bollen, greppa ner om puttern är för lång. Tänk väster axel ner vänster axel upp i puttrörelsen för att få ett rakt stroke
Det där funkar säkert men frågan är om det är rätt väg att gå?
Om jag puttar ok med en stans som är öppen men där axlar är i den linje (push, s.a.s) jag vill rulla bollen, är det då någon vits att jaga “square”?
Tolkade som att det var vad du var efter. För mig låter det skumt att ha öppen stans och axelrörelsen i en annan linje. Men, allt som funkar, funkar
Aha. Jag försökte vara square eftersom det nog är normen. Upptäcker idag att jag definitivt puttar bättre med lite öppen stans och vet att jag gjort samma iakttagelse tidigare. Kanske borde sluta försöka vara enligt normen.
Jack Nicklaus och Fred Couples var ju hyfsat duktiga spelare trots öppen puttstans.
Eller tack vare!
Eller, tänk vad mycket bättre de kunde varit
Du behöver inte stå square. Men du bör definitivt se till att du har ögonen över bollen. Be också någon kolla så att du har rätt lie – jag ser många stå med tå upp och putta åt alla möjliga håll utom det där hålet finns.
Ibland behöver man skriva ner saker för att de ska få fäste i hjärnan.
”Jag kan inte slå med höger” och det är just det som fattas mig i allt från putt till fullslag. Det kulminerar i chip/pitch där allt är under all kritik.
Trix:
Ta övningssving med bara högerhanden före ditt slag. Hjärnan registrerar rörelsen och utför.
Egon
Det jag fick som förbättringsförslag:
Förbättringsområden (det som hindrar 9–10)
Höftrörelse: I vissa svängar är höftrotationen något begränsad, vilket kan minska kraftöverföringen.
Setup: En liten förbättring i framåtlutning och viktfördelning i adresspositionen skulle ge ännu bättre utgångsläge.
Backswing-längd: I någon sving blir det en aning kort backswing – kanske medvetet, men om det inte är det så finns det mer potential där.