Svingtråden

@Marten jämför lillemans höfter med dina, hur hans höfter “ligger före” armarna/resten. Vill du få mer längd är det nog ett ställe att titta på. Gällande lilleman glider han fram lite i svingen, oklart för mig om det är bra eller dåligt men jag gissar dåligt.

Disclamer: jag kan 0 om sving.

Exakt. Jag slår för mycket med armarna och är för passiv med höfterna. Har dock lyckats hitta lite mer snärt i handlederna på sistone och hittat lite längd på det viset.

Men varför jobba med snart i handlederna för längd när ni skriver att höfter är…

Just nu är längden mitt minsta problem. :grinning_face_with_smiling_eyes: Jag slår tillräckligt långt för de banor jag spelar.

Jag har försökt komma högre i baksvingen och då kommer jag brantare mot bollen vilket leder till en jättemycket bättre bollträff. Tyvärr har svingändringen inneburit att min driversving kollapsat så nu får den klubban vila ett tag tills det andra känns stabilt. Huvudsaken att jag kan sätta bollen i spel. Blir det för kort så är det ju bogey. Inte trippel…

Det stora problemet jag haft nu i sommar är dock nån slags swing-yips med osäkerhet och negativa tankar. Men jag tyckte det släppte igår. Behöver dock fortsätta bygga självförtroende på bana.

Lägger upp svingen igen.

Oki, dock ser det ut som för att komma högre upp så följer höfterna med runt, typ högre upp ger ingen xtra separering. Start av swing/downswing ser ut att ske samtidigt ovan o nederdel. Framförallt kan det vara av godo att få höfter att röra sig före i downswing innan ovan del.

Ni bör inte läsa in något i mitt gissande..

Ja jag får väl göra ett försök med höfterna. Kommer inte helt naturligt dock.

Lite samma situation, och just detaljen med knät har gjort att jag fejdar mer än min tidigare mer naturligare draw.
Nu jobbar jag på både lite högre, men att få klubban mer bakom igen, och då med ett mer sträckt högerben (i mitt fal, vänster i ditt), dvs en kombination.

Lite swingar från dåtid.
Tiden innan slide/armswing..
Grymt mycket det som fotplate plattor indikerar är bra.( “Framben/fot” pressar i backan o inte massa slide) Spine inte så hårt vickade/tiltat åt alla håll. Minskar skaderisken?

Det här med svingen blir jag inte klok på. Var på rangen i regnet (under tak så det var faktiskt fullt).

Hade urusel bollträff och allt kändes bara blä och avigt. Men sen kom jag på att jag kommit på att jag ska ha händerna lite lägre och få en tydligare vinkel mellan arm och klubba. Mer Keegan Bradley än Bryson om ni förstår vad jag menar. Det gjorde mina handleder stadigare och starkare och helt plötsligt slog jag bra igen.

Men det där kommer jag glömma bort till nästa gång…

Kanske är det så enkelt som att min ändrade uppställning för vanlig sving har smittat av sig på puttningen?
@TeMo inlägg om kort 32" skaft etc i ngn tråd fick mig att fundera lite.
Mer böjd över bollen → Bättre stroke o bättre resultat.
@Puttaren då funkar nya greppet bra, som grädde på moset.
:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Sen är det som vi sa omställning mellan Vallda och Hermelinen framförallt!

1 gillning

någon som studerat ??

Nope.

Den här har hjälpt mig mest i år. Nästan uppe i de längder jag vill ha nu. Och rakt går det oftast. Drar en del lite vänster, men rakt.

Kikar inte då bilden/pilen säger vad.

Men grejen är att pilen bara säger hälften

Pilen rakt ner, förutom själva swingen är det här man skapar handspeed. Handspeed ger swingspeed.
Power.
Berkshire slår väll fortfarande längst i världen hanspeed runt 27mph. Div tour proffs lägre

Gick en rond match mot en hockeyspelare som slog 20m längre än jag… med j5 vs driver. Hcp.8 :roll_eyes:.

Wedge in från 40-80m slogs på ett sätt som liknar one hop stop.

Idag spelade jag en bana där greenerna var snabba och grainiga.. bytte till denna teknik och plötsligt föll allt på plats. Inga direkta ”one hop” men nära pinnen eller safe på green 100%igt. Lovar gott framöver.

Egon

2 gillningar

Egentligen vilken snutt som helst med JKM golf är bättre än de flesta andra på youtube.
Iofs kanske inget nytt men paketeringen uppskattas.