Hade jag kortat av min sving så hade jag bara puttat hela tiden.
En stor del till att jag inte har jobbat med min ”vidd” är att jag insett att det inte behövs. Det är inte i vidden som jag kommer att hitta något mer. Jag slår inte iväg bollen… jag ”dansar” iväg den. Därav har jag den hastighet jag har och alla försök till att ösa på ger inte bättre effekt.
Häromdagen gick det kortare än kort men svingen såg och köndes jävligt bra. Tom. så att min spelkamrat inte fattade vad det var.
Jag vet… träffa bollen i rätt sekvens så är jag sommarlång igen. Det kommer se likadant ut, men leverera så mycket mer.
Har en kollega som bankar bollar i timtal på arenan. Nåt j-a tv-spel är det varje gång.
Jag har inget emot att träningen via tv-spelet inte skulle ge något men han pratar om det som att han är proffs med sina hcp.16.
Pitchar/Range 200bollar/Korthålsbana.
Sekvensering/pressure points knee move eller egentligen vad som helst nedan midja bort med blurb som p1 p2 p3 osv..
Och lite märkligt är att ju kortare klubba, desto mindre tapp. Nästan som att alla klubbor går mer “lika långt”. Har förvisso svinont i höger armbåge, men ändå
Tappa fart är väll rätt ointressant i början av säsongen för de som inte vevar 365dagar om året.
För mig säkert tappat fart men inte längd i motsvarande grad, typ bättre effektivitet på swingen.
“Negativt, mer eller mindre passiva händer/armar i bakswingen ger att klubbhuvudet är stängt i jämförelse med ryggraden. Önskvärt lite mer action.
Grepptryck mixtrades med. Önskvärt lite svagare tryck.
Vääldigt flexibla höfter vilket inte var av godo för mig, behöver bromsas en del. Smalare stans, får prova mig fram.”
Passiva händer/armar har inte gjort något åt det direkt utan jobbat via axlar och troligtvis indirekt påverkat arm/hand action.
Lösare grepp, har kört “kill the bird” typ mer eller mindre tvärtom. Greppet checkades under lektionen och ansågs ok, förutom för löst.
Höfter, jobbat indirekt på detta med höfter. Fick inga övningar eller annat för hur jobba med höfter.
Stance, marginellt smalare.
Nytta av lektionen marginell, mest en smäll på fingrarna, du är kass gör något åt det.
Svinglektioner är till för personer som behöver ledas.
Sving-check med pro funkar om pron är tillräckligt vuxen.
Att kontinuerligt jobba med en pro som bättre spelare, är naturligtvis bra.
Jag har ingen bra känsla för hur jag själv svingar ur ett teoretiskt perspektiv. Kan inte känna om klubbhuvudet är i rätt position och i rätt vinkel mot målet, hur min release är, attackvinkel osv.
Jag skulle behöva få veta vilka stora fel jag gör så jag kan slipa bort åtminstone det värsta. Sen kan man ju ta det därifrån själv såklart.
Iofs kan man ju filma sig själv och försöka hitta fel på egen hand.
Igår kom jag på att om man håller armen/arna raka och inte kollapsar vänsterarmen … så blir det mer fart kvar till bollträff.
Slår fortfarande inte lika långt (kort) som förra året men nu flyger iaf. bollen på en bollbana som kan tänkas likna det man får av ett riktigt golfslag.