Svingtråden

Har nu kört 2 pass på HGC.
En del sekvens tänk som i sig ger påverkan på tempot( upplevd). Har i start av bakswing fördröjt uppvridningen aningens för att frigöra tid för lite weight shift+ lite annat.

Lite trökig serie men, lägger in 2 länkar om intressant så finnes det fler på yt, innehåller en del drills för att kunna få igång/förstå vertical+ rotational forces.
(Och ja man bör vara i normal skick utan krämpor o limiteringar.)

1. Heavy trail leg innan något annat…

Lite mer, sekvenser sekvenser. Vad som ger torque o annat

Pangade lite bollar idag.
Sammanfattningen av pangande skulle kunna vara…
no es peor golf jugador todo la mundo…( Ap dålig spanska).

Och så duffar man bollen 20 meter.

Gårdagens range pangande.
Fel sekvensering överdel underdel i osync mestadels.
Enda positiva var målträningen som enligt monitorn gav att 14/15 mål sattes.

2ggr ”kosläpp” på 14 dar har gett att rost i svingen verkligen behöver tränas bort. Inte ett enda bra slag … alls.

2 hinkar på rangen idag (lagom stel) visade på att kunskapen om hur man bör göra finns, men utförandet faller sig inte naturligt.
Fysiska hinder och tekniska tankar skapar en hel del oro. Det finmekaniska ”touchen” ligger dock latent.

Egon

WoG idag.
Putt,chip, kortare pitch, gick som förväntat…
Range, wedgar, järn t7 t5 , Ok.
Drivers, helt enkelt sjukt uselt, fattar inget.

Inte slagit en enda ”bra” drive än i år. Duffat väldigt många järnslag.
Trots det sitter alla träffar mitt i (när inte den stora bollen är i vägen) med alla klubbor.
Ergo… hand-öga funkar men rörelsen är inte svingmässigt bra… än.

Egon

Inbokad på Trackman idag…
Behöver lite input från vad klubban utför inte endast ett resultat.

Trackman gav svar…hur i hela friden har man på såpass kort tid lyckats att sabotera det positiva som ändå visats sig med drivern…
En elak flipp/skop har åter igen smugit sig ner i bagen.
Bollarna flög vart de nu kände för spinn oftast 3700-4300rpm.
Frågade en i butiken om råd…fick tips om en pro…
Får vara nöjd med att resten av bagen i alla fall sköte sig acceptabelt.

Det skall börjas i tid

Har en kompis (runt hcp. 18) som tränat hela våren nu. Tankarna fladdrar som en tyllgardin.

Hit it, find it and hit it again…
Träffar man bollen hyggligt 8/10 ggr så kan man scora.
Man kan chippa sig runt en hel runda utan att behöva breaka’ 80.
Det är först när man försöker göra saker man inte har kontroll på som det barkar uppemot 90-100.

Egon

Någon som är ordentligt påläst om muskelminnet?

På senare år har jag upplevt att det behövs en eller två ordentliga hinkar på rangen innan musklerna och hjärnan kommer ihåg hur man skall utföra en sving. Detta gäller även om jag spelade en runda dagen innan. Svingen känns därefter bra i 5-6 hål på banan, sedan försvinner den spårlöst.

Samma gäller i dart, där kan det behövas 60 till 90 minuter innan “svingen” sitter.

Åldern tar ut sin rätt. Alla procedurer i kroppen försämras efter en viss ålder.
Vad gäller golfsvingen så försvinner den inte. Bollträffen kan däremot göra det utan greppbar anledning. Tror inte det är mycket att göra åt dessvärre.
Hitta en sving som ger träff oftare är nog det bästa istället för en där ”optimala” värden erhålls, ibland.

Upplever stinter där jag blir fumlig, nåt jag aldrig varit tidigare. Inte spasmer, men rejält okontrollerade rörelser vilket ställer till oreda i köket. Likaså med golfen. Rätt vad det är gör jag en obeställd rörelse som lämnar frågan: va fan va de där?

Jo så är det. Typexempel för egen del, skall flytta ett glas från disken till sin rätta plats i skåpet, då slår man i glaset i skåpkanten. Öga-hand koordinationen är snart på bebis-nivå. Dags att boka plats på kyrkogården?

1 gillning

Kollegan.
Så grymt bra på att sätta bollen i spel, min uppfattning, han matchar lätt de flesta med halva hans hcp.

Har inte haft tid att slå på rangen under våren. De 2 första ronderna gav noll avs. sving.
3:e ronden höll i 6-7hål sen blev det kattskit.

Idag på rangen slog jag pw - 5m i början och sedan +10m mot min normala längd. Det borde lova gott men jag är helt off synk-mässigt.

Egon

Reflektioner efter vårresan map swing/spel.
Efter 2 dagars lir sa gick det inte att bortse från att framsida lår o vader var “träningsömma”.
Gissar har börjat rent mirakulöst få ihop detta med pressure/vertical force/ torque ( hoppas ifall).
Längsta drive 255m (gps). Uppför medvind typ 10 s/m.
Stog för 50%av sällskapets totala antal birdies.( Vi gjorde få jag hade överlägset flest möjligheter)
Slog bort näst mest bollar, oftast då block.
Blev 2:a I totalen, precis som året innan.
Gängets sämsta puttare var man.
Topp botten skrap i spel runt green.
Topp botten skrap i bunkrar.
Summa summarum swingen är på g, inkonsekvent men ändå bättre än sedans …2017-2018…

Kortat ned baksvingen rejält. Känns som en hård chipp, men bollträffen är eom att mosa hela bollen och den flyger som fn!

https://www.instagram.com/p/DIesWueNqDD/?igsh=NGV6dHhuMzY4cHlq

1 gillning

Haha, precis vad jag jobbat på ett tag. Svårt när instinkten säger en halvsving.