Svingtråden

Tack för svaren.
Jag försöker inte styra bladet medvetet, men när jag får en hook känns det som jag gått förbi över med högerhanden (ej medveten rörelsrelse).
Har fått till det några rundor när jag försöker följa med rundt, men får någon hook ibland även då.

Hur skapar man en sving som inte är timingberoende? Är inte det en omöjlighet eftersom man faktiskt måste tajma?

Även proffsen missar ju ibland.

Läs hela meningen och titta inte bara på vad du tänker om ett ord.

Allt går inte att eliminera men när man skriver som jag gör så menar man ”mer eller mindre”.

En enkel tanke är att om vi tittar på bladet före/vid/efter träff så är sträckan/tiden som det är square mot målet en viktig sak. I praktiken behöver det bara vara square vid träff men att vara där även lite före ger bättre marginaler.
Dessa (marginalerna) har proffsen på sina scoring irons i större utsträckning än hackers.

Tvärtomscenariot dvs. att gå all-in på att skaffa sig marginaler, kan leda till orkeslösa svingar med dålig kompression. Det är egentligen inte bladets squarehet (eller vad det heter) som gör det utan mer att försöket till begränsningen av rotationen sätter spår i kroppens rörelse.

Egon

Ett tips och en fråga:

Efter massvis med år av översving, armar som fortsätter trots att kroppen slutat rotera, handleder som dippar och flyttar klubban cross the line - så har jag nu hittat något! Visst, jag har klurat ut hur man spelar med en sving som är cross the line, men det är väldigt tajmingberoende (eller vad man ska kalla det): Dra klubban vertikalt rakt ner, lägga den ner och dra igenom träffan. Resultatet har varit ca 5 grader inifrån och lågt dynamiskt loft.

Tack vara Monte Scheinblums “No turn - cast 2.0” och ett tips från Jack N himself om att sätta klubban där man vill ha den (istället för att svinga till baksvingen) har jag nu en kort baksving (normal?) och känner att jag bara releasar handlederna i nersvingen. Resultatet är perfekta värden! Neutralt svingspår, enkelt att kontrollera bladet, raka slag… Kul!

Men, för att få till detta har jag behövt sänka farten. Har tappat ca 5 mph med ett mellanjärn och 10-15 med drivern. Vad tror ni, kommer farten tillbaka med tiden, när jag blir van med detta?

Nope,om ingen ändring a modell vanan ger att ni kan sopa på mer.

1 gillning

Nyfiken, har ni någon plan på hur ni ska öka farten utan att tappa det uppnådda?

Än så länge är planen bara att fortsätta med det jag gör. Raka slag, bättre kontroll och en sving som är “effortless” väger tyngre än längd just nu. Men jag hoppas att åtminstone delar av längden kommer tillbaka. När jag blir ännu mer van och bekväm får jag väl piska på mer helt enkelt.

Funderar på vad är skillnaden på att ta torva och ta den rent, spinn borde påverkas?

Kämpar med att hålla in höger armbåge mot kroppen utan att öppna bladet för mycket i baksvingen. Svårt

Trackman pass idag, har ungefärliga värden från tidigare år memorerat. Vissa skillnader är stora.
Samma Trackman som “alltid”, boll Titleist RTC.
Målsättningen är att jobba in en trogen fade.
J7. Lite väl lågt spinn, vissa bollar swishade längre med än mindre spinn o vissa kortare.

Vanliga driver setting en…trippel diamond än lägre spinn med normal settingen, att skära bollen boosta spinn o andra värden förutom då längd o repeterbarhet.

Trixade med 2 drivers, enda vettiga var att ställa settingen på +2 D vikt max D

Otroligt svårt att få vettig data, använt lite mindre spinnande klubbhuvuden då jag oftast spinner drivern högre än önskat, nu saknas spinn…

Reflekterat gårdagen, tittat på siffror, youtubat.
Slår ner på bollen bild.

.

Skillnad från förra året är ganska säkert att i start av downswing så skickas armarna ner mer med "axlar"som bör ge att vinklar bibehålls bättre=Kapat spinn.( Typ hand speed utan kast)
Det som inte är bra är att kroppen vill gärna börja rotera lite för tidigt vid detta. Får köra lite drills.
Kroppen kändes lite väl slö detta pass.

Måste få klaga lite:
Hur kan det vara så svårt att förstå att den rörelse man gör med armar och händer är likvärdig i det mesta man gör … när man svingar en golfklubba?

Man kan stå på vänster eller höger ben, man kan öppna/stänga stancen och man kan böja eller räta upp ryggradsvinkeln men armar/händer gör i princip den rörelse de alltid gör.

Självklart så påverkas planet och förmågan att leverera klubban till bollen med hur man vrider höfter, vickar på röven eller kniper ihop tårna… men det är inget man ska kompensera med att fjoppla med grepp, flytta över tummen eller annat mumbo jumbo.

Nu idag sa min kollega (som slår ca. 270 carry med driver) att han sett på tuben att man ska släppa högerhandens fingrar lite så droppar klubban och kommer inifrån.
FINE!! Gör du så om du vill men du vet inte varför eller hur eller…. Något mer än att de sagt så på YouTube.

Btw.
I sommar ska vi spela och det kommer vara LS från första rundan som gäller. Därefter funderar jag på öronproppar för att slippa höra tjatet om att det inte funkar som de sagt att det skulle. :roll_eyes:

Egon

Det borde vara förbjudet!
det känns så hopplöst när man tycker att man fått till en riktig riktig pärla och så visar den sig vara 235 meter … totalt…Så inser man att om man går 25-30 meter till så har deras boll inte landat än. Fy sk1t!

Spelade en runda förra året med en sådan där +270m carry, hen kom väll in på runt 95 slag då bollarna sällan låg i spelbara lägen…

Känner igen det där, spelade med en Norsk long driving kille här hemma, han hade wedge in efter drivern på samtliga par 5 men samtidigt noll GIR eftersom wedgeslaget ofta var 4:e eller 6:e slaget.

Länken kanske är mycket hur slå längre men även många andra godbitar. Sekvens timing o annat smått o gott.

Lägger in här med då denna övning verkar!

Bra och, som sagt, den jag försökte förmedla i text i någon av trådarna.

Personligen har jag bara testat lite men en konsekvens av att göra denna rätt är att man hamnar på rätt fot i avslutningen.
Så… känner någon att man hamnar på bakfoten, ramlar bakåt etc. när man svingar igenom, så har ni orsaken här. För tidig utlö…… :wink:

Egon

Att något blir fel kan vara orsakad av en det ena än det andra.
Länken fokuserar på hur tidigt tryck/shift till trail side "bör"ske.
Man bör betänka att en downswing ofta går på under 0.35sec därav nyttan av tidiga utföranden av delar av swingen.

Har en kollega på jobbet som bombat mig med frågor om nya svingtankar hela tiden. Jag blir snart galen. :pensive:

Tittade lite på Ludvig eftersom klipp dyker upp på Instagram.
Han ser väldigt obrydd ut i follow through. Nästan så han inte tar i alls.

För oss dödliga med xx begränsningar fysiskt så ger ju nästan all form av svingande ner till bollen en rekyl i follow through där man hamnar i en pos. som är allt annat än vacker.

Nåja… jag testade att stanna i en bra pos. efter träff och jag hittade nog nån meter till hellre än att jag tappade nån. Kändes mysko dock. Nästan som att jag poserade.

Egon