Stora gubbtråden om pensioner, sysselsättning och sånt

Ja ELLER HUR?

Me too. Jobbat (?) som frilansöversättare och golfjournalist sedan 1994, sällan med en årslön över 300000’ och mycket lite pensionssparande (inga avtal) så någon direkt pension lär inte hamna på kontot. Kanske kan min nya karriär dom BI Analyst/Data engineer ge lite kulor. Om inte annat är det jäkla kul med en tvär gir så här mot slutet av arbetslivet.

3 gillningar

Hänger det så mycket stekare på golfbanorna?

Intressant nog har +55are hos oss möjlighet att gå på pensionskurs via facket . Typ 30år försent.

Fet guldstjärna för pseudokod.

1 gillning

Att inkomstbasbeloppet ökar med 5,8 procent vid årsskiftet [2024/25, StoraNorrlands anm.] leder till att förmånen blir lägre för de som idag har en lön mellan 7,5 och 20 inkomstbasbelopp. Hur stor löneökning behövs 2025 för att motverka effekten av det högre inkomstbasbeloppet?

Om månadslönen idag är:

48 000 kr - behövs en löneökning med 4,8 procent för att kompensera för det högre inkomstbasbeloppet.
60 000 kr - behövs en löneökning med 3,8 procent för att kompensera för det högre inkomstbasbeloppet.
80 000 kr - behövs en löneökning med 2,9 procent för att kompensera för det högre inkomstbasbeloppet.
100 000 kr - behövs en löneökning med 2,3 procent för att kompensera för det högre inkomstbasbeloppet.

Källa: alecta.se

Tack! Perfekt!

grekiska tyvärr

Jag misstänker att minPension inte stämmer.
Åtminstone är jag väldigt skeptisk till att jag kommer få ut 97% av lönen i pension även om jag jobbar till min riktålder.

Troligtvis så blir systemet lurat av att jag jobbat mycket övertid senaste åren och därmed räknar med samma inbetalningar i utterligare 20 år.
Min faktiska lön har snarare legat på +45.000 senaste åren och inte mina 38.000:- som jag själv skrivit in.
Jag hade liknande felaktiga prognoser i det orangea kuvertet för 15 år sedan när det fortfarande visade en prognos eftersom jag då jobbade ständig helg och hade över 10.000:- i månaden i ob-tilägg under några år så helt plötsligt visade det att jag skulle få samma pension som jag vid tillfället hade i grundlön.

Står väll rätt tydligt. …gå till Inställningar.
Grymt bra för en knegare

1 gillning

Vilket bara kommer ändra nuvarande lön… och därmed procentsatsen av vad pensionen blir i förhållande till lönen.

Det jag misstänker att dom prognostiserar fel på är summan i sig då jag inte kommer ha 200+ övertidstimmar varenda år fram till pensionen.
Just i år ser det dock ut att hålla i sig då jag redan inatt kommer upp till 84 timmar övertid redan efter 6 veckor av året. (utan 9 timmar kompledigt hade jag inte fått ha mer än 80 timmar på 2 månader) :exploding_head:

“Extra” lön kan kanske påverka för jag tycker annars att minpension.se har ganska god överensstämmelse och snarast en något för låg prognos vad gäller ITP2.

Tror kanske det är ngt mer “trasigt” där. Det står 47 år på översta raden. Att sedan få 35 kkr livet ut om man går vid 47, är ruggigt bra. Då är det bara att sluta jobba bums.

Haha, 47år-68år antar jag att dom räknar min nuvarande lön som jag själv angett till 38.000. (det är ungefär vad jag har i grundlön samt ob-tillägg nu)

Det jag misstänker är fel är att jag haft 110.000-150.000:- extra i inkomst pga övertid samt utbetalda semesterdagar och liknande som dom troligen räknar med kommer fortsätta trilla in som inkomst varenda år.
Det är väl svårt för dom att veta exakt var min inkomst kommer ifrån då dom mig veterligen enbart ser vilka pensionsavsättningar jag haft.

1 gillning

Ju mer jag kollar och räknar, ju mer lockande framstår det med pensionering 1/1-26. Eftersom jag vill ha schysst inkomst (typ 80-85% av lönen) så länge det i praktiken går och så länge jag rimligen orkar sprätta stålarna på trevliga saker, så blir det definitivt mindre i börsen framåt 75/76/77 års ålder jfr att knega ngt år ytterligare men man har bara ett liv och liemannen kan komma när som helst, så lite YOLO kan kanske vara bra.

3 gillningar

Jo men så kan du väl resonera i all framtid… Om jag bara jobbar ett år till så…
Jag tycker som du resonerar “se till at du har bra med pengar de 10 första åren”, cm är jag rädd att man inte kommer att orka hålla samma tempo att göra av med pengarna.
Fast å andra sidan en runt-jorden-kryssning get år är ju inte gratis heller

Det behöver du inte ligga sömnlös över. Efter cirka 75 minskar behovet. Efter 80-ish är det relativt lågt även hos synnerligen friska personer. I det generella fallet.

Gissar på skiftform med lediga veckor som ger utrymme för mycket övertid?

Efter 75 kommer det en ny pensionär och sätter sprätt på pengarna :grin:

Ajdå, den där -10 dyker upp då. Skall vi gissa på att kanske Mr Old-T och speciellt Mrs Not-so-old, tar sig pensionering ett par år tidigare än ursprungligen planerat? Kanske?