Tror kanske att vi behöver en tråd för diverse slaskprat om sånt som inte intresserar alla. Kommer flytta inlägg hit från lite andra trådar.
Inte relaterat till lågkonjunkturen i sig men…
Jag sitter som konsult inom den inte helt okända IT-branchen.
Jag är anställd på ett bolag.
Av det jag drar in betalar jag 20-ish% till bolaget, resten går till mig.
Om jag blir utan uppdrag så gäller regeln inga pengar in → inga pengar ut.
Jag har i alla mina år betalat A-kassa och fack (oklart vilket dock…)
65 år i höst och resonerar att “Om jag blir av med uppdraget och inte hittar ett nytt direkt, då går jag hem och blir pensionär”.
Kan någon förklara för mig varför jag sitter och betalar till en A-kassa och till facket?
Att man betalar till an A-kassa behöver väl ingen direkt förklaring i det generella fallet. Eg behöver fackets peng inte heller en stor förklaring, rent generellt.
Att däremot betala för ev tjänster som man vet man inte behöver, eller kommer behöva, känns ju suboptimalt.
En personlig reflektion: Om du är 64 och eg inte behöver mer deg så varför inte bli pensionär redan i morgon?
Jag spetsar öronen, eller kanske snarare ögonen…
Även jag sitter i den här sitsen. Visserligen något år yngre än du. Har också börjat fundera på varför.
Därför att golfbanorna stänger i oktober-november och vad f-n ska jag göra då?
Jag har föreslagit Log stay i Spanien för frugan men eftersom hon är 10 år yngre föll det inte i så god jord…
Du menar att jag ska säga upp gymkortet när årets skidresa är gjord?
Varför fundera på något som är självklart? Om man inte kommer behöva de tjänster som facket ev kan leverera och inte de medel som A-kassan kan leverera så är det väl synnerligen onödigt att skicka pengar i den riktningen?
Jag själv är också med i facket+kassa. Anledningen är just de medel som kassan + fackets extra försäkring kan ge om jag skulle bli utan jobb (ett år med cirka 80% av lönen skulle sitta fint). Nu ser det inte direkt ut som att jag kommer bli utan arbete, men det ev upphörandet av mina uppdrag är bara ett penndrag bort på en budgetlapp någonstans, så jag håller nog kvar mina “försäkringar” till dess jag är lite närmare utcheckning.
Om gymkortets enda uppgift är att du skall intensivhinka skrot i fyra månader, inför varje års skidresa, så är svaret: Ja. Du skall faktiskt säga upp det en vecka innan resan startar!
Tanken med just det kortet var ju att jag kunde passa på och simma i vår eminenta simhall när jag ändå var där. Hur ofta tror ni det har hänt?
Det där med att köpa sig till ett ändrat beteende…har sällan varit en fungerade metod.
Tanken var ju att som gammal simmare vore ju steget att ta upp simningen för konditionen skull perfekt eftersom jag hatar att springa.
Tyvärr var simning lika gud-förb… tråkig som förut.
Jag insåg efter förra året träningsintensiva fas innan skidresan att 4 benpass inte var tillräckligt.
Hustrun som började redan i augusti klarade sig bättre i lössnön (bättre teknik kan ju ha spelat in med)
Nog om detta, nu tror jag vi halkat ur trådens syfte så det räcker
Alla har vi våra bevekelsegrunder. Jag tror dock inte jag har hört av någon enda person (som varit 60+ vid pensionering) att det tycker de borde väntat längre med pension.
Men det är klart, om frun är -10 så är det ju en del år kvar. Då kanske en anledning för oldT att jobba nåt år exta kan vara att dra in deg så att hon kan sluta arbeta ett par par tidigare än hon annars kan göra? Kanske?
Annars finns ju saker att göra ofta, men inte alltid, ganska nära: Hämta barnbarn en dag/vecka, bygga lite på hus eller lgh, skaffa en stuga som behöver renoveras, dra med polare på en golfsväng i november och en i februari, starta en hobbyfirma och gör ngt som inte behöver dra in deg bara det går nollresultat, jobba ideelt i klubben eller ngt annt ställe, …
Jag har flyttat “pensionsinlägg” hit, från en annan tråd
Jag har för mig att du var träningsfreak förr. Ska du inte gå på pass igen? Det är enklast för mig – bara man släpat sig dit så blir det bra träning. Till skillnad från när man ska planera och motivera sig själv.
Är det där ens lagligt?
20% är ju rena rånet.
Sälj, Ekonomi, Konferensresor, Sociala aktiviteter.
Inget ovanligt upplägg %-mässigt
4 Bodypumppass räckte inte så jag tog ett Step-Danspass med.
Trillade och drog till foten lite. Besvärade mig stora delar av året men läkaren sade att det läker med tiden…
Som underkonsult är 10% vanligt. Då får man kanske inte lika mycket sociala aktiviteter även om jag fick följa med till Åre en gång.
En annan fördel som underkonsult är ju att man kan spara pengar i ladorna och ta ut som utdelning istället för att betala en massa statlig skatt över brytpunkten.
Gissar dock att det inte går någon nöd på dig ändå och som sagt fyller du ju 65 så… Ditt upplägg är såklart ändå bättre än en vanlig anställning med fast lön. För då tar ju bolaget betydligt mer än 20%. Blir man utan uppdrag så har man ändå inget jobb efter ett tag…
Det där är väl lite av tanken.
Så länge banan är öppen är jag pensionär och kan ta promenader med hunden.
När mörkret och tungsinnet rullar in kör jag lite jobb för att motivera datorköp och annat.
Vi får väl se hur det löser sig med uppdrag och kund. Taktiken nu är ju att lämna så många svårhittade buggar att de vill ha mig tillbaka som en räddande ängel
För mig passar det toppan. Ingen konsultchef som kräver att man jagar sina 40h i veckan utan jag jobbar det jag tycker jag har råd med och vad kunden vill.
Det enda jag känner är att det här upplägget skulle jag ha hittat för 10 år sedan.
Just den här tiden i livet när man inte behöver jaga timmar hela tiden så är det ypperligt.
Policyn på företaget är att man ska rejält med semester så man får vila upp sig. Ingen tycker det är konstigt om man tar 3 månader för att “hitta sig själv” på en skrivarkurs i Spaneien t.ex, men det har nog lite med medelåldern på bolaget att göra. Vi är inte riktigt under 30 om man så säger…
Jag har jobbat som konsult i några omgångar och det jag avskydde var just denna jakt på 40h hela tiden. Debitera, debitera, debitera