Stora gubbtråden om pensioner, sysselsättning och sånt

Dans undviker jag. Aeorobics och spinning går bort av olika skäl, men sen kör jag rubbet. Cirkel, kondition och core, mobilitet, yoga, pulsmix (pulsmax kallar jag det), etc. Aldrig varit i så gott skick fysiskt. Med min YH-utbildning på det känner jag mig prima mentalt också. Synd bara att det tog mig 56 år att komma hit.

Ska nog prova lite cirkel efter skidresan och hoppas att det ger lite kondition och core på köpet (hatar kondition, core gör bara ont).
Fördelen med såna pass är ju att det aldrig för sent att ge upp :slight_smile:

1 gillning

Ok, jag uppfattade det som att du var konsult och att 80% av din debitering gick till din lön och 20% till företaget.

Nej att ha en konsultchef hängande över sig på det sättet är inget jag saknar.

Det var korrekt uppfattat men det finns ingen som sitter med en piska som säger hur mycket som måste in varje vecka. Det är upp till mig (bara det räcker till att betala bilen)

Nej, och inte förklara till mig själv heller. Tanken är att säga upp det NU. Jobbar för att ha något att göra, känner inte att jag riktigt är redo för att bara fritidsforska men blir jag uppsagd så får det bli det, 63 år inom en väldigt nära framtid.

@StoraNorrland , 80% i ett år låter trevligt i ett år men det förutsätter att du är inskriven på AF och söker ett gäng jobb i månaden. Får du avgångsvederlag räknas det som inkomst och skall “förbrukas som lön” innan du kan få ut ersättning. Gick igenom detta för 2 år sedan och hann aldrig få ut något på den försäkringen då jag landade ett intressant jobb efter tre månader, på första ansökan jag skickade, och avgångsvederlaget had täckt dryga halvåret som inkomst. Sökte jobb och hade intervjuer på 70% av sökningarna så egentligen kunde jag söka nytt om jag får sparken igen men tror att jag inte skulle göra det.

Man kan alltid “söka” jobb och om man sedan mot förmodan blir kallad till snack så kommer intresset att svalna av lönekrav tillsammans med “jag kommer pensionera mig om ett år”. Jag har en mkt god vän som praktiserade den metoden för ett antal år sedan. Borde vara skitsimpelt och en gäspning, för att få 80% lön.

Chefen godkände en kurs på firman.
240 timmar utbildning, viss praktik ingår.
Elkunskaperna är minst sagt dammiga…+ annat där kunskaperna är mindre dammiga.
Kursen kommer att rulla ut över tid. 30 veckor?
Skönt en skit vecka slutar iaf hyggligt för min del.

1 gillning

Meanwhile: Labbar lite i minpension.se.
Skall kolla om jag kan lämna in tagg, leg & koder cirka ett halvår tidigare än min valda referenstidpunkt (63). Det skulle då blir om sådär 10-12 månader. Sedan kanske jag inte väljer den tidpunkten även om det funkar, för mitt i eländesvintern är det trots allt ganska ok att jobba lite. Men framåt mars-april 2026 kanske det kan bli aktuellt, möjligen, kanske, kanske. Dvs om sammanlagd “bottom line” för hushållet ser acceptabel ut.

“Kan lämna” är egentligen lite missvisande. Jag kan sluta i morgon utan att det blir konkurs men det blir isf ett klart hack i börsen pga tidigare start av uttag och det är också en aning dumt sluta före 62.1 för vid 62.1 tickar det in cirka 150-250’ i ITP-system-betalda medel.

Noterbart: Min ITP2 har sjunkit ett snäpp hos Alecta (typ 1-1.5 kkr/mån). Nytt IBB för 2025 utan lönejustering, får den effekten. Min lönejustering sker inte förr än om några månader, så jag hoppas kunna ta tillbaka förlorad mark vid det tillfället.

minPension ser att de ändrar på vad de visar i statistiken samt 1:a utbetalning är satt på +1 år från förra året.
Tidigare visades 65 som utgångspunkt nu 66 …

Statistiken är ju bara kuriosa. Den påverkar inte din egen ekonomiska situation över huvud taget.

Självklart, dock ogillar att det uttags år blandas.

Har ju några år kvar, typ 11-12 kanske, men det är klart att det är på tapeten lite ändå.
Hur det ligger till ekonmiskt den dagen det ska till att sluta jobba har med många saker att göra, men mitt största innehav ligger väl i ett hus där lånegraden är betydligt lägre än värdet.

Men en detalj som uppenbarade sig nyligen var frågan om fruns status när jag går. Hon är fem år yngre, och pratar i termerna av att vi går samtidigt.
Jag sa att är du säker på det, för det skiljer ju en del som sagt. Det har väl iofs med hennes föräldrars vara eller inte vara till viss del också.
Men givet är det inte att vi går samtidigt, verkligen inte.

Men några år “själv” vore inte att förkasta :wink:

Det går ju att skilja sig också😉

Rätt skönt va??..gå lite före damen och få ordna mark servicen innan hon kommer hem… tvätta stryka damma varje dag är det samma…

1 gillning

Jag kommer sannolikt sluta jobba vid <= 63 ålder.
Fru Norrland är -6 år jfr jag.
Tanken är att hon slutar vid 60 ålder.

Om några år vet vi hur det faktiskt blev.

Det skiljer 11 år mellan mig och min fru

:joy::joy:

Många härliga år i solitär pensionering alltså. :wink:

Då är du nästan 80 innan hon går i pension. Nya åldern är väl typ 68? :smile:

du gift dig med en golddigger

sååå dålig ä hon inte…:wink:

1 gillning