Stora gubbtråden om pensioner, sysselsättning och sånt

Jag dubbelkollade med Alecta, för att få garanterat korrekt information. Det visar sig att där finns en IBB-hund inklämd, precis som jag anade. Om man tar pension (ITP/förmåns alltså) 1/1-26 så räknas den på 2025 års IBB men tar man 1/2-2026 så räknas den på 2026 års IBB

Det skulle, grovt räknat, innebära att om jag blir pensionist from 1/2-26, istf 1/1-26, så torskar jag i runda slängar (brutto) 20-drygt kkr/år i sådär 20 år. Tror inte jag har jättelust att ge bort 400+'. Motmedlet skulle kunna vara att jobba till maj/juni ungefär, när lönetilldeningen brukar vara klar. Det är i skrivande stund inte klarlagt om jag kommer göra det, men jag gissar på “troligen inte”. Dessutom har det hänt att det dröjt ännu längre innan lönerevisionen är klar. Inte en fördel.

Sidoeffekter, sade Bull!

I avdelningen för inte alltid så kända detaljer: Jag passar på att påminna ev forumister med ITP2/förmånsbestämd, om att lönekapning slår till den dag du fyller 60. From då får du inte tillgodoräkna dig hur mkt som helst i ökad förmån. Kan handla om ett antal tusenlappar i månaden om du tex har en förmånsbil med bruttoavdrag, som du avslutar före eller efter den tidpunkten.

Wow! Att det gör så stor skillnad beroende på när man börjar ta ut på året.

Hur vet man om man har en Ibb-hund?

Mitt exempel baseras på att man tjänar mer än 7.5 IBB samt inte får lönejustering förr än typ maj/juni eller så. När lönen justeras så kommer man (förhoppningsvis) ikapp IBB-höjningen och om man då pensionerar sig efter att Alecta fått in lönejusteringen men före nästa årsskifte, så är det ju lugnt. Det behöver man räkna på individuellt mht lön och antagen höjning, etc.

IBB verkar höjas med sådär 4-5-6 kkr, varje år.
ITP2 ger: 10% av inkomst upp till 7.5 IBB + 65% av inkomst över 7.5 IBB (upp till typ 20 IBB dvs runt 130 kkr/mån).
För 2025 är 7.5 IBB cirka 605 kkr, eller strax under 50 k/mån.
Tjänar man under 7.5 IBB så blir “årsskifteseffekten” noll. Man har 10% av lönen i ITP2-förmån. Det är för lön över 7.5 IBB/år som det blir skillnad, pga diffen mellan 10% och 65% förmån. Man “tappar” mellanskillnaden när gränsen (7.5 IBB) flyttas uppåt.

Man har den gravade hunden om man tjänar mer än 7.5 IBB och har förmånsbestämd ITP2. Enligt ovan.

Har man premiebestämd pension så finns inga effekter likt den jag beskriver ovan.

Jag kanske borde bli pensionsrådgivarkonsult, när jag slutar med 5G-utveckling? :thinking: :sweat_smile:

2 gillningar

Vad är IBB?
Bas belopp var 57k…nåt 2024, är det det du menar?

Egon

InkomstBasBelopp. Det var cirka 76 kSEK år 2024.

Finns även prisbasbelopp och det var på 57 kSEK, men det basbeloppet har inte med ITP2 att göra.

5G är ändå ganska överskattat…

Men vaffan, jag skulle ju gå i pension när banorna öppnat…

3 gillningar

Som sagt: Räkna på din egen situation. Den kan ju skilja sig från min.

1 gillning

80600 2025 tyckte jag mig googla fram.

Hur man nu gör det…

Det är väl ändå en synnerligen enkel sak att räkna på?

IF ((du har ITP2/förmån) AND (din årslön är > 7.5 IBB)) {
    Räkna ut din *nuvarande* ITP2-förmån (se tidigare inlägg);
    Gissa hur IBB ändras vid årsskiftet;
    Räkna ur din *nya* ITP2-förmån;
    Diff = Nya-Nuvarande;
} else
    Nothing to see;
}
2 gillningar

Jag försökte göra en ekvation som visar hur mycket löneökning jag behöver för att hålla min ITP2 på samma nivå som 2024. Vilket iofs är snålt med tanke på inflationen. Mitt fribrev är dock lika högt som den månatliga summan, så fribrevet höjs varje år.

Oavsett, jag gick bet på ekvationen. Den borde inte vara så jättesvår egentligen men jag är inget mattegeni och det kommer lösa sig ändå när årets löneökning kommer. Den ger rakt av 65% så det är fina pengar.

1 gillning

Jag missförstår nog något här. Ett fribrev är ju för en p-försäkring (av ngt slag) till vilken det inte betalas in medel längre så höjning av fribrev är väl isf indexuppräkning utan tillförsel av kapital? Eller?

Jo det är också min bild av ett fribrev :blush:. Fribrevsbelopprt för ITP2 står på Mina sidor på Alecta. Under beloppet för ITP2.
Det indexeras varje år precis som du säger och betalas ut från 65 år om man slutar jobba nu eller byter avtal.
Mitt fribrevsbelopp är lika högt som min ITP2 men det kanske beror på blygsamma löneökningar de senaste åren samt många år i systemet.

Jobbat privat i 25 år, nu statligt… inte lätt reda ut. Jag går när jag tröttnar tror jag. Lever på hustrun.

2 gillningar

P-avtal för stat, kommun och region kan jag inget om alls. Det har aldrig varit aktuellt även om jag själv var statligt anställd en tid i slutet av 80-talet. Mina fördomar säger också att sådana anställningar i allmänhet inte är ngt för mig även om goda undtantag säkert finns.

Stekare!

1 gillning

En stekare är en stereotyp som förknippas med en viss livsstil, ofta kopplad till rikedom, festande och exklusiva vanor. Här är några typiska kännetecken:

Utseende & Stil

• Klädstil: Märkeskläder som Ralph Lauren, Gucci, eller Gant. Pikétröjor med uppfälld krage var en klassiker.
  • Accessoarer: Dyra klockor (Rolex, Omega), solglasögon (Ray-Ban, Persol), och ibland backslick-frisyr.
  • Fordon: Gärna en sportbil, cabriolet eller lyxig SUV.

Beteende & Livsstil

• Festkultur: Syns ofta på exklusiva nattklubbar, champagnesprutande fester och afterski-event i t.ex. Åre eller Saint-Tropez.
  • Språk & Jargong: Använder uttryck som “det är chill”, “det är cash”, och “bror, vi steker”.
  • Intressen: Golf, segling, skidor i Alperna, och att hänga på Stureplan.

Ekonomi & Status

• Bakgrund: Ofta från en välbärgad familj eller en entreprenör som “gjort cash”.
  • Lyxkonsumtion: Äter på fina restauranger, dricker dyr champagne, och reser till exotiska platser.

Begreppet “stekare” hade sin peak i slutet av 2000-talet och början av 2010-talet men lever kvar i vissa kretsar. Känner du igen det här, eller tänkte du på något särskilt?

1 gillning

@Anders i ett nötskal :wink::upside_down_face:

2 gillningar