Som för de flesta i min generation har IFK en särställning tack vare deras fina 80- och 90-tal. Allsvenskan vore mycket fattigare utan dem.
För mig är IFK en större klubb än MFF.
Som för de flesta i min generation har IFK en särställning tack vare deras fina 80- och 90-tal. Allsvenskan vore mycket fattigare utan dem.
För mig är IFK en större klubb än MFF.
Den enda sport jag regelbundet följer och tittar live nuförtiden, dart.
En av de större tävlingarna Grand Slam of Darts där det först är gruppspel.
Väldigt intressant när världsettan och världsmästaren Luke Humphries fått stryk i sina två första matcher och är utslagen. Även världstvåan Michael Smith fick nyss storstryk 1-5 mot formstarka spelaren Jermaine Wattimena men har fortfarande chansen att gå vidare vid vinst i sista gruppspelsmatchen. Nu får man se om världstrean van Gerwen också åker på däng.
Världsfyran Rob Cross har också förlorat en match.
Världsfemman Clayton har inte kvalat in
Världssexan Chisnall är utslagen.
Ynglingen Littler är en het kandidat till segern.
Och så förlorade även världstrean van Gerwen en match.
Gbg vann ”tredje-cupen” två ggr. Men MFF är det enda svenska lag som varit i final i Europacupen, dåtidens Champions League. För mig är det en större merit.
Dessutom har Malmö flest SM-guld.
Men som bajare hatar jag förstås båda
Jag hakade på i fotbollen då de var ett div 2 lag, det finns fortfarande en känsla av det kvar. I mitt huvud är det Norrköping och FF som är Leksand och Brynäs.
IFK tappade en 3-0 ledning mot Barcelona i semifinalen och åkte ut på straffar. Är en tillfällighet från en final. Dessutom gjorde IFK bra ifrån sig i Champions League när det startade. Var härliga kvällar med Stefan Rehn, Jesper Blomqvist, Andreas Andersson, Stefan Lindqvist, Micke Nilsson, Ölme, Kåmark, Ravelli, Mild… Kan knappt nämna nån från MFF samma tid mer än Jonnie Fedel.
För övrigt så var Uefa -cupen högre rankad än cupvinnarcupen. I mina och många andras ögon. Tanken från UEFA var kanske den omvända men den inhemska cupen har låg status i många länder, t ex Sverige, så lagen som var med där var helt enkelt inte lika bra och namnkunniga.
Jag håller dock inte på IFK. Håller inte på något lag i Allsvenskan. Aldrig gjort. Där jag växte upp var Allsvenskan lika avlägsen som utländska ligor. Nästan iaf. Kommer ihåg att vi var till Sundsvall en gång och så kollade vi på match på nya Ullevi när vi var i Göteborg på semester.
Dessutom var ishockeyn hetare än fotbollen på den tiden. Brynäs var väl det som många höll på. Sen bodde jag 13 år i Gävle också och är det nåt svenskt lag som jag har nån slags relation till så är det väl Brynäs.
Fast även om du och dina kompisar rankade tredje-cupen högre än andra-cupen så var MFF fortfarande i final i första-cupen.
Igen. För mig är IFK större än MFF (några missade straffar på Camp Nou ändrar liksom inte på det för så nära final var det ju) eftersom de nått ojämförligt störst framgångar i Europa under flera årtionden och fram till nyligen hade flest SM-guld.
Att gå till final i Europacupen på 70-talet var måhända bra gjort men det var ju en enda lyckträff och de mötte inte ett enda storlag, inte ens i finalen. Jag är inte särskilt imponerad. Tur med lottningen…
IFK har slagit Barcelona, Man United, Milan m fl i Champions League så sent som på 90-talet, förutom cuptitlarna på 80-talet. För mig var CL-kvällarna på 90-talet som att se landslaget i form av ett klubblag. Den statusen hade IFK för mig då. MFF har aldrig krusat min yta.
UEFA-cupen var större i folks medvetanden än cupvinnarcupen eftersom det fanns fler storklubbar med där. Du får tycka precis vad du vill om respektive status men så var det. Finns väl säkert nåt torrt UEFA-dokument som ger dig rätt men det bryr jag mig inte om.
Man formas ju såklart av sin tid men IFK har fler säsonger i Allsvenskan än MFF.
Jag ser t ex fortfarande på engelsk fotboll som att den inte riktigt hör hemma i Europa eftersom engelska lag inte fick vara med 1985-1990 pga Heysel-katastrofen. För mig är engelsk fotboll lite “utanför”. Inga pengar i världen kan ändra på det. När spelare som Desailly och Zola gick till Chelsea var känslan lite som att de försvann från den riktiga elitfotbollen. Ungefär som när Messi flyttade till USA eller Ronaldo till Saudi.
Men det är ju för att jag var 9-14 år gammal när de var avstängda och dessutom väldigt inriktad på Serie A. Jag höll på Inter med Brehme, Matthäus och Klinsmann minns jag. Höll på tyskarna i EM 1988. Min kompis höll på Holland och Milan, med Gullit, Van Basten och Rijkaard. Det var där flärden och känslan av stora världen fanns. Inte på de leriga tipsextraplanerna som pappa tittade på på lördagar. Namn som Maradona, Careca, Baresi, Platini osv klingade helt enkelt mer exotiskt än brunkarkillarna i England.
Att jämföra UEFA-cupen med Europa-cupen är som att jämföra en Challenge-tour med PGA-touren.
Endast MÄSTARLAGEN från respektive land fick vara med i Europa-cupen, förutom att även regerande mästarna också fick delta. Nottingham slog ut Liverpool i första omgången.
Nottingham var Englands överlägset bästa lag under ett par år och spelade över 40 ligamatcher i rad utan förlust.
Man kan inte ha tur i lottningen om bara ett lag per land deltar. MFF slog ut Monaco och Dynamo Kiev, två storlag på den tiden. Nottingham slog ut Real Madrid och Liverpool.
Göteborgs prestation i UEFA-cupen 1981/82 var helt OK med segrarna mot Valencia och Hamburg som största meriter.
Men Göteborgs UEFA-cupseger 1987 är sannerligen blek, även om det var en match mot ett storlag (Inter) på vägen till finalen mot Dundee.
UEFA-cupen var/är på många sätt en tröstturnering för förlorare i de stora ligorna, och lagen tog väl inte alltid cupspelet på största allvar.
På den tiden då IFK vann, 80-talet, var det inga stora pengar till segrarna. Finalen 1981 spelades mellan Ipswich och AZ Alkmaar, 1980 var det tyskt derby mellan Eintracht Frankfurt och Borussia Mönchengladbach. 1983 drabbade Anderlecht och Benfica samman.
Oh the glamour!
Du får fortfarande gärna tycka att UEFA-cupen var finare än Cupvinnarcupen, det är liksom inte det som är min poäng. Jag jämför UEFA-cupen med Europacupen.
Att Göteborg har fler säsonger, 3 st, än MFF men Malmö har 170 poäng mer i maratontabellen säger ju också en hel del om klubbarnas historiska inbördes styrka.
Du tjatade om UEFA-cupen som tredjecupen. Det var det jag vände mig mot.
För mig är IFK ändå större än MFF. Ledsen. Tror det mest beror på Champion’s League spelet på 90-talet ärligt talat. UEFA-cupen 1982 var jag för ung för och 1987 egentligen också. Kan inte minnas att jag såg några matcher.
Jag har dock sett Torbjörn Nilsson spela i verkligheten. Måste varit 1988 eller 1989 när hans Jonsered kom till Hälsingland och spelade träningsmatch (eller svenska cupen?) mot mitt Färila IF.
Jag minns också att Halmstad kom upp och spelade en sommar. Deras slogan “Himlen är blå tack vare HBK” minns jag särskilt. De delade nog ut det vi idag kallar “merch” till oss smågrabbar där det fanns tryckt.
ps. Benfica och Anderlecht ser jag som ganska stora klubbar faktiskt. Mats Magnusson (ex MFF!) var ju lite mytomspunnen på den tiden. Och på senare tid hade vi ju Pär Zetterberg i Anderlecht. För att inte glömma Martin Dahlin och Bjärred i Mönchengladbach.
Tjatade
Men OK. I Europacupen och Cupvinnarcupen deltog lag som vunnit något. I UEFA-cupen deltog förlorare.
Sen får du tycka att det är vassare att vinna en tröstturnering än att komma tvåa i huvudturneringen. Men när det gäller just huvudturneringen (Europacupen för mästarlag/Champions League) har alltså MFF som enda svenska lag varit i final.
När Göteborg gick till semi 1986 slog de ut storlagen Plovdiv, Aberdeen och Fenerbahce.
När Göteborg var hyfsade på 90-talet hade Champions League fått gruppspel vilket helt klart förenklade möjligheten att vinna matcher.
Fast IFK var ju väldigt nära final i Europacupen också, inklusive allting annat de gjort. Strafförlust mot självaste Barcelona i semin… Hade de fått möta Austria Wien hade det nog gått vägen.
Nu spelar inget av detta något roll då jag hela tiden pratat efter hur jag upplever det. För mig är IFK större helt enkelt.
Konstigt att inte IFK tycker som alla andra…
Trots att det ger så mysig stäming…
Tror du dom har fansen med sig?
IFK kommer att få ersätta skadorna på arenan.
Mera mera, det är så kul när barn skadas (från förra veckans matcher)
A ball boy was severely injured by a flare during the Stuttgart vs. Atalanta Champions League match, with the incident captured on security camera. Several fans also needed medical assistance.
The Champions League clash between Stuttgart and Atalanta (0-2) was marred by a shocking incident when a ball boy was injured after a flare struck him in the neck. The game, which saw hundreds of flares ignited, was overshadowed by the unfortunate accident that required immediate medical attention for the young boy.
According to police reports, a flare launched from the stands by Stuttgart fans flew onto the field during the second half and hit the ball boy. The incident, caught on security camera, showed the moment of impact. While the boy was attended to by medical staff on the field, the extent of his injuries remains unclear.
The match saw multiple injuries related to the heavy use of flares. In addition to the ball boy, several spectators required medical assistance, with one fan suffering burns and two others seeking help due to smoke inhalation.
Men det var ju bara lite stimmung
[quote=“Marten, post:1860, topic:772”]
Fast IFK var ju väldigt nära final i Europacupen också, inklusive allting annat de gjort. Strafförlust mot självaste Barcelona i semin [/quote]
Bra att det här tas upp, folk har inte koll på det längre. IFK vann alltså första matchen med 3-0, siffror som var smickrande för Barcelona. I returen kvitterar IFK ltill 1-1, målet godkänns och vi är på väg mot en situation där Barcelona skulle behöva göra ytterilgare fyra(!) mål på en dryg halvlek för avancemang till europacupfinalen.
Än idag är det oklart varför kvitteringen tas bort - efter att först ha godkänts av domaren. Innan det har IFK dessutom haft en boll inne som helt felaktigt avblåstes för offside. Utöver det har man (det har förvissa även Barcelona) flera solklara målchanser att definitivt stänga semifinalen.
Helt enkelt en ren stöld. IFK skulle ha varit i final och det är inte orimligt att påstå att man under det året möjligen var Europas bästa fotbollslag.
Johnny Ekström var typ 1,5 meter offside innan han fick bollen och sköt i stolpen vid 0-1. Micke Andersson slog in returen, men målet var helt korrekt avvinkat.
Kolla 0:55 in i klippet. https://youtu.be/Zeg2CmvxOic?si=SGUAScK-lH20Vuei