Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Från min FB: Byta spelmodell eller tränare. Nåt måste hända nu. Dock måste det sägas att Strands andra gula bara kan uppfinnas av K Karlsson. Bisarrt.

Kan du inte tagga fotbolls/hockeyinläggen med #idrottsgnäll?

3 gillningar

Eller #VARLarson

Hockeyn använder inte VAR och det är lika mycket orättvisor där tydligen…

Inte fotbollen heller. Den svenska.

För vår del inom fotbollen är inte den skrala inledningen beroende på domarna, tyvärr höll jag på att säga… Men visst, det finns situationer som i cupsemin.
Ett minst sagt brandgult kort, som om det hade blivit rött (vilket jag kan garantera hade blivit om någon av våra spelare hade gjort samma satsning) hade förändrat matchbilden troligtvis.

Mot Degen var det ett jävla filmande som inte beivrades en enda gång. Degens lirare låg i parti och minut och det var en rent plågsam syn, även om man bortser från det sportsliga resultatet.

Hockeyn kollar ju varenda jävla situation på video.

Det talar ju helt emot dina inlägg om hockey…

Jag skriver oerhört lite om hockey. Sen är det ju inte så att det blir rätt bara för att det finns ett situationsrum eller en nämnd.

Förvisso mycket mer om fotboll än om hockey men du hittade dock massor av orättvisor som enbart drabbade ett av lagen i serien mellan DIF och Modo…

Jag sa inte att jag inte skriver om Djurgården. Jag sa att jag inte skriver mycket om hockey :slight_smile:

Vi snackar inte om sport, vi snackar om snack om sport :smiley:

1 gillning

I efterhand kanske. Under matcherna är det tydligt vad man får titta på och varför, och det blir ju ganska uppenbart fel ändå.

1 gillning

Att det blir fel ibland är ju ofrånkomligt.
Att någon tycker att det blivit fel verkar vara en rättighet.

Egon

Nja, det är tyvärr alldeles för många felaktiga domlsut. Ansvaret för dessa felbeslut ligger dock inte enkom på domarna, för spelare gör allt de kan för att påverka domarna, och vissa lag gör det mer än andra.
Bara i HA finalspelet var det ett antal sådana situationer. Exempelvis om en klubba är lite hög så tar sig spelare för ansiktet. På repriserna ser man TYDLIGT att klubban inte tar i ansiktet, tom inte riktigt nära. Som exempel.

Vinddraget från en klubba kan verka ganska skrämmande :smiley:
Men som du säger, domarens uppgift skulle vara mycket lättare om inte spelarna hela tiden försökte filma sig till fördelar

2 gillningar

Är man så rädd för en klubba finns det galler att montera på hjälmen… Det har funnits åtminstone sedan 80-talet så dagens spelare borde vara väl medvetna om den möjligheten.

Fast dom verkar åtminstone ha tagit bort den där fjantregeln att det automatiskt blir 5 minuter om det uppstår blodvite.

Jag kan referera till gubba-innebandyn och inse att ett riskområde 1.5m runt vissa spelare är nödvändigt.
Det brukar inom hockey sägas som så att spelaren är ansvarig för sin klubba. Det tycker jag låter som en sund grundregel.

Egon

1 gillning

Här är något för speciellt fotbollsspelare att läsa, och ta lärdom av…

https://www.expressen.se/sport/blogg/golfbloggen/2023/05/10/amatoren-vann-us-open-kvalet-sedan-diskade-han-sig-sjalv/

Viss skillnad mot detta… :clown_face: :clown_face:

Snyggt av honom. Men man undrar ju lite hur han kunnat bli så bra att han kunde gå kvalet på 62, utan att känna till den regeln.
Har det “lagats” friskt förut, måhända?