Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Min misstanke är att det är sällan man spelar på hålpipade greener i tävlingssammanhang på den nivån…
Och på vilket sätt är det enklare att putta på en lagad green än en green som är bra från början?

1 gillning

Satte citat-tecken just för att mena att han kanske hjälpt sig själv lite här och där förut.

Bordtennis VM har inletts. Det svenska hoppet Truls Möregård har på papperet en lätt väg fram till åttondelen där troligen den oberäknelige tysk-ukrainaren Ovtcharov väntar. Truls spelar idag 32-dels final mot Cho från Sydkorea.

Dubbelparet och tillika regerande mästarna Karlsson/Falck spelar ikväll mot ett par från Rumänien. I dubbel är det ju mycket taktik vilket innefattar att ha läst in sig på motståndarna. Kineserna har lite fördel, om någon utanför Kina får för mycket framgång sätter de ett antal spelare strax under topp-10 i Kina i träning för att kopiera dessa spelares spelstil. Jag gissar att de nu har ett dubbelpar som spelar bra precis likadant som Karlsson/Falck och används för sparring till de kinesiska dubbelpar som är med på VM. Karlsson/Falck kan möjligen ta brons.

Direktsändning kan hittas på youtube, internationella bordtennisförbundet sänder gratis.
https://www.youtube.com/wttglobal
Föredömligt att ha sändning på detta sätt.

1 gillning

Möregård spelar just nu. Lite oinspirerad, efter 2-0 ledning där han vann 2:a med 11-1 trodde han nog att det var klart. 3-1 i set nu. Spelar på bord 4.

Det blev vinst med 4-1. Bäst i matchen var nog boll-Kallen på ena sidan (boll-Kerstin kanske det heter om det är en tjej) hon hade platsat i Monty Pythons “Silly Walks”.

Otroligt vad lite sport man kan nu. Truls Möregård, har aldrig hört namnet. Förr kunde man ju tre-fyra pingisspelare i eliten trots att man egentligen hade zero intresse. Har ingen aning om vilka som spelar hockey vm, runt 75 kunde man hela laget. Kan som sagt tidigare räkna upp halva lagupställningarna för de populärare premier league lagen runt 80. Kan bara Salah nu.
Är det verkligen bara pojkårens sportintresse? Minns att min sportintresserade morbror då kunde lika mycket som jag. Är det inte det här att all sport har fått sin egna lilla betal-nisch nu? Kan längta tillbaka till att alla kollade stenmark i klassrummet eller applåderade resultat på charterplan (Var klockrent med om samma grej som i Sällskapsresan).
AKA det var väl bättre förr? Då man hade morgontidning och med andakt slog upp resultatsidorna?

Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.

Det var annorlunda. Allt har inte blivit bättre.

Så var det över för svenskarna i singelspelet i pingis VM. Möregård som förväntades att gå till åtminstone kvartsfinal åkte sensationellt på pisk mot Omar Assar från Egypten i sextondelen.
Lite taktik från Omar efter 3 set där Truls hade vunnit set 2 och 3 väldigt lätt.
Omar försvann från banan en lång stund och Truls stod och stampade sedan var Truls storspel borta.

Kristian Karlsson tog ett set mot Ma Lin.
Ma Lin kan möjligen vara den bästa spelaren genom tiderna.
Han vann VM 2015,2017 och 2019.
2021 var han inte med då han tyckte det var för tufft program med både det försenade OS:et och VM. Han skippade VM.

Ma Long

Korrekt, tack för rättningen, man blandar lätt ihop namnen.

Ma Lin var ju jävligt bra också.

Så har Sverige fått en tennisspelare som beter sig som McEnroe

Vi får hoppas att han lyfter spelet till samma nivå som John.

Precis som i damgolfen har jag svårt att skilja på vem som är vem bland alla asiater i pingisen:
Fan, Qiu, Liang, Ma, Lim, Lin, Lin, Lind :wink:, Jang, Wang är några av de som är framme i åttondelen på herrsidans singel.

1-1 mellan Sverige o Lettland inför tredje perioden

Inget nytt. Han har gjort bort sig många gånger. Så många gånger att jag alltid hejar på hans motståndare.

Hans brorsa verkar dock uppföra sig helt normalt och vad jag sett av kvalet verkar han kunna komma med till franska…

3-1 till Lettland nu😬 4 minuter kvar

Riktigt uruselt Sverige. Minns när folk gnällde på Bengt Åke. Lever han kan han få jobbet direkt.

Letterna firar som de vunnit guld. Sköna scener ändå. Kan bli medalj nu när Tyskland är i den andra semin. Om det nu är bronsmatch?