Med cirka 100 spelare i NHL torde detta svenska lag heta Sverige E-lag
Har inte sett Hockey VM sedan 1987
Lite samma, tänk å se fotbolls VM med bara allsvenska spelare, hade iofs aldrig hänt för då hade vi aldrig någonsin deltagit.
Os hockeyn har tyvärr gått samma väg som fotbollen(OS) nu när NHL stänger ute sina stjärnor.
JVM i hockey har jag dock inte missat sen 2007, där är alla stjärnor med. (Än så länge)
HockeyVM har många problem men de tre stora enligt mig:
Fel årstid
Fel spelare
Fel att spela varje år
Fyra
Det är hockey
För få spelare som återuppstår från de döda om och om igen?
Vad är problemet med Lettland och kvartsfinaler i mästerskap?
Men efter att ha sett matchen är det faktiskt lite anmärkningsvärt att vi förlorar. Ett ganska stort spelövertag, primärt i den första perioden. I andra perioden har vi ju ett otroligt övertag i PP men vi kan inte göra mål.
Lettland bra speed när de vänder och är lite mer effektiva.
Hela “fiaskot” kan bara summeras med ett ord: Semester…
Har jag missat nåt? Är det en jury som utser vinnaren eller måste man göra mål också?
Pingis-VM börjar närma sig medaljmatcher.
Som så många gånger förut nästan total dominans av kineserna
Herrsingel, Damsingel: 5 av 8 i kvartsfinal från Kina
Herrdubbel: Bara ett dubbelpar från Kina i semi. Berodde på att det var helkinesiskt i en kvartsfinal
Damdubbel: Två kinesiska dubbelpar i semi
Mixed: Enda klassen där någon kines fått stryk av icke-kines, Kina mot Japan i finalen
nej då, du är ganska spot on. Ibland finns det en “jury” som FÖRSÖKER utse en vinnare, men det är inte deras roll. Igårkväll hade vi “juryn” på vår sida och vann ändå inte…
Hade inte tittat nånting innan VM uppmärksammades i en av mina absoluta favoritpoddar - Offside*. De pratar ju i huvudsak fotboll men kommer ibland in på andra spår, och Johan Orrhenius i podden hade råkat se lite på bordtennis-VM och var fascinerad över kommenteringen.
Det är tydligen Niklas Holmgren som kommenterar och i ett av passen var J-O Waldner bisittare. Det hade varit väldigt annorlunda mot normal kommentering på så sätt att de båda egentligen inte pratade så mycket om själva matchen som pågick, utan att det mer var som en podd där två personer sitter och snackade lite gött med en pingismatch som kuliss, som man sade nånting om då och då. J-O hade också kört ett väldigt avspänt språk och problemfritt lagt in svordomar, i stil med “Vad fan är det för boll han slår där?” och liknande.
Annorlunda och märkligt, men Orrhenius hade på något sätt ändå tyckt det var underhållande. Blev själv nyfiken och kollade lite igår, men då var det inte Waldner som bisittare. Dock Homgren, som dock avhöll sig från Holmgren-vrål den stund jag tittade.
*Om man inte redan lyssnar på Offsides podcast skall man böra med det. Seriös och lättsam på samma gång. Bra språk, enorm kunskap, ofjäskig och ett härligt nördigt intresse för detaljer. Bra flyt, gott humör och bra personkemi mellan de båda poddarna. Tror egentligen inte man behöver vara så fotbollsintresserad för att uppskatta Offfside, det räcker att man gillar ett bra samtal mellan uppenbart skarpa och välformulerade personer. Riktigt bra!
Ett minst sagt svåråtkomligt problem.
Dessutom…
Fel regler - vem f-n kom på idén att ta bort red line offside ?
Fel lag - vart tog blåbärslagen vägen som Sverige brukade vinna över med 2-siffrigt ?
Fel lag 2 - för jämna lag som ökar risken för Sverige att åka ut redan i kvarten…
Fel domare - återgå till 2 domare som förr i tiden och ingen j-la videogranskning…
Internt bråk i AIK
Upptäckte att discovery plus har Giro d’Italia. Fastnade helt framför en etapp uppe i alperna. Kände inte igen något namn men det blir kolla mer. Nån som är insatt?
Ser det men det är ju b lagen som kör Italia. De bästa sparas till Tour de France. Sänds också på eurosport /discovery.
Har svårt att hänga med i Italia för jag kan inte namnen. Men perfekta sändningar att ha på när man sitter och jobbar.
Den har artikeln med 3 regeländringar i CHL dök upp på svt.se igår:
Regelförändringarna i CHL:
Ett lag kommer att få fortsätta spela powerplay även om de gör mål, även under tvåminuters-utvisningar.
Utvisning kommer att dömas även om det blir mål under avvaktande utvisning.
Om ett lag gör mål i boxplay kommer utvisningen att avslutas.
Jag har ett annat förslag: När det blir dubbelutvisning - dvs en i varje lag utvisas samtidigt - så kvittar man ju oftast utvisningarna mot varandra. Jag tycker man istället borde verkställa utvisningarna efter varandra så att först spelar bortalaget 5 mot 4 och sedan hemmalaget 5-4. Annars får ju utvisningarna ingen påverkan.
Letterna leder efter 1a perioden med 1-0 mot Kanade
De vinner nog lätt, hemmapubliken verkar göra sitt.
Det vore roligt om Lettland vann hela VM och någon sedan ifrågasatte dessa proffstyckare som var så snabba med att det var en total katastrof att Sverige förlorade mot laget som sedan vann turneringen.
Alltså, det ska ju inte gå. Men roligt om de skulle fixa det.