Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Är helt oskyldiga som skadas också, men du verkar tydligen tycka det är ok. Hur skulle du känna om din son t.ex får en brinnande bengal i ansiktet, sånt man får acceptera på en fotbollsläktare?

Om du vill påvisa skador får du nog åtminstone hitta en där nån blev skadad.

Malmö har typ fått sin arena av staden och äger den nu. Kan alltså själva bestämma för hur många miljoner de behöver ”laga” den.

Stockholmsklubbarna betalar skyhöga hyror för sina evenemang.

Redan nu fakturerar för övrigt de allsvenska klubbarna för skadegörelse på bortaläktaren.

Varför skall man behöva påvisa skador?

• Bangers kan definitiv ge hörselskador.
  • Bengaler kan tvivelsutan orsaka brännskador.

Har man då, som det alltid är, drösvis med B&B så inser vilken tomte som helst att det kan bli mycket tråkiga effekter.

En brinnande bengalisk eld träffade en nioårig pojke som enligt polisen räddades av att han hade sin keps på sig. Även flagor och andra rester från det stora antal bengaliska eldar, som under andra halvlek tändes på IFK Göteborgs klacksektioner föll över familjerna. När de når sin högsta temperatur är de bengaliska eldarna runt 1.000 grader varma.

Vad hade hänt med nioåringem utan keps får vi inte veta som tur är…

Bangers är farligt. Och alla är överens om att det inte bör finnas inne på arenorna.

Det låter ju som att det är helt i sin ordning då.
Hyra = Dyr avgift.
Äga = Beror på formerna för ägandet och vilka villkor som bla kommunen ställer på underhåll eller “sanering” vid avflyttning etc.

Så då ser man alltså till att Bangers inte finns på arenorna? Eller?

Man gör nog sitt bästa. Men det brukar ibland smälla en eller två. Men då bryts matcherna direkt.
Och klackarna brukar vara hyfsat bra på självsanering i de lägena.

Men herregud. En match på en skola mellan elever och lärare. Vad har det med fotbollsläktare att göra?

En fyra årig flicka fick hjälp av sjukvårdspersonal att skölja rent ögonen efter att ha fått skräp från en brinnande bengal. Det gick också bra men ska fyraåringar verkligen behöva råka ut för sånt för att vuxna män skall få visa upp vilka jäkla jubelidioter de är?

Nä det är ju helt normalt att ungar går runt och tillverkar bengaler som de tar med sig på sina matcher, var tror du de fick idén ifrån?

Jag menar att andra arenasporter har pyroteknik under ordnade former. Det är inget som publiken håller på med.
Om nu bengaler, raketer eller whatever är så viktigt för upplevelsen så kan man ju fyra av dessa under ordnade former.

Egon

Du tycker inte att skolan har ansvar för om ungarna leker med pyroteknik?

Men iofs hoppas jag och tror att du bara driver med mig.

För dina exempel hittills imponerar inte om du menar allvar.

Eller ska vi förbjuda majbrasor också? Man kan ju få en flaga på sig.

Eftersom nu klackarna (eller om det nu var hela publiken) vill ha bangers och bengaler, kan man då inte bygga in hemma- och bortaläktare med plexiglas så att inte otyget kommer in på plan (eller annan läktare).
Då får de ju ha mysigheten är de står.
Vi behöver ju inte vara oroliga för att de skadas eftersom eftersom det är vida känt att bangers inte skaffat hörseln och bengaler inte brinner…

Sista gången jag var på fotboll var med barnen i en match där AIK mötte Hammarby. Ena klacken rev kravallstaketet och stormade planen. Det var INTE trevligt att ha barnen med där…

2 gillningar

Igen. Ingen vill ha bangers. Att enskilda individer tar in det ändå står inte supportergrupperna bakom.

Det är horder av barnfamiljer på allsvenska matcher i 08 och även ute i landet. Tusentals barn.

Kravallstaket försvann för runt 20 år sen.

Men ja, det var faktiskt betydligt värre förr.

Tyvärr är de som hörs mest och starkast i debatten de som inte går på fotboll. Och inte skulle göra det vid eventuella förbud heller.

Precis, det var då jag slutade gå på fotboll

Har aldrig förstått vitsen med alla dessa tifon, bengaler, raketer, bangers mm.
Varken match, stämning eller “upplevelse” blir bättre av det.
Så fort det eldas med bengaler så att planen fylls med illaluktande rök så avbryts matchen och åskådarna blir bara förbannade på bengaleldarna. Hur kul är det?

När jag var ung så var det enda fyrverkeri som fanns en grön liten raket som någon som stod utanför Ullevi sköt upp när Gais gjorde mål. Då jublades det! :blush: