Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Går man till en majbrasa så vet man med sig att det brinner och man beter sig därefter, på en fotbollsarena skall det inte brinna, man ska inte riskera brännskador, syn och hörselskador för att man vill gå på fotboll.

Allsvenskan sätter publikrekord. Men alla som går har förstås fel. Läktarna betyder ingenting utan det är den fantastiska fotbollen som lockar och drar.

Nej, matcherna stoppas sällan av bengaler. Det kan hända på arenorna i Stockholm eftersom taken (även när de är öppna) ibland har svårt att släppa ut röken.

Alltså på allvar, hela Europa pratar om den otroliga läktarkulturen Sverige har.

Jag kommer nog inte att kunna övertyga er, men jag tycker det vore kul om ni som skriver åtminstone gick på ett par allsvenska matcher om året. Det skulle ge mer tyngd åt argumenten.

1 gillning

Med samma logik. Går man på en allsvensk match vet man hur läktarkulturen är.

Nu var det inte bengalerna som var det avgörande problemet…

hur kom du fram till den slutsatsen?

Ingen vill ha bangers, ett större antal vill ha bengaler.

Väl skrivet

1 gillning

Om INGEN vill ha bangers, varför skjuts det då bangers?

För att INGEN aldrig är INGEN. Men det stora kollektivet är mot. Så INGEN är mer ett “säg”.

Sen är det ändå ofta så att när en banger väl smäller av så blir det ändå mer jubel än burop. Men det är nog mer stundens ingivelse.

De som får matchen uppskjuten en kvart eller halvtimme, ingår de i “ett större antal”?

Fast att matcherna avbryts har ju bara att göra med vilket regelverk man har. I många andra länder är det 100 resor värre än på svenska arenor, och där lirar man på utan avbrott.

Det vanliga svaret, “Det är ju värre på andra ställen”…
Så om vi tar bort regelverket försvinner problemet?
Innebär det att om vi tar bort polisbevakningen runt matcherna försvinner bråken mellan supportergrupperna?

Så här såg det ut förr (när jag var speaker)…

Bråken mellan grupperna är väsentligt mindre nuförtiden.

Problemet “stoppad match” försvinner förstås om man ändrar regelverket.

B

Jösses… Ingen vill ha våldtäkter, eller?

Men ok, den stora generella massan av fotbollssupportrar, känns den definitionen bättre.

Är det så mycket bråk nuförtiden då?

Känns som att du vill ha det som i USA eller som i SHL eller nån annan idrott som bara är idrott.

Ska man vara vuxen och mogen så är det klart att supporterkulturen inte alltid är så konstruktiv men det blir ju en helt annan grej att titta på fotboll om inramningen är lite mer än spridda applåder och kanske “andra sidan är ni klara”.

Av de som befolkar ståplatsläktarna JA, av de övriga, kanske 50/50 om jag skulle uppskatta.

Det är mest gamla gubbar som vill säga nej för att hinna hem till sena aktuellt. Och det blir inte alltid tidsfördröjningar, idag är det nästan lika långa tillägg pga spelarna /domarnas påverkan.

Det enkla svaret är NEJ. jag befinner mig i närheten av de värre grupperingarna sett till våldskapital, och jag har aldrig slagits på en fotbollsmatch, eller utanför heller för den delen.
Men visst ser man småslagsmål då och då, men otroligt sällan. Polisens hets spär på stämningen, och det är mer ljud än action, iallafall på och i den omedelbara närheten av arenan. Sen händer det att det slåss externt så att säga, men det är knappast något som ni härinne ser skulle jag gissa.

Det är ju det jag undrar!!
Om vi nu inte har ett problem, varför lägger vi då dessa summor med polisbevakning?
Om nu dessa bengaler bara är ett trevligt inslag, varför har vi då krafter som vill förbjuda det.
Är inte polisen och SvFF på samma matcher som ni andra?

Detta finns det många inom fotbollsklubbarna som undrar… Klubbarna har ingen direkt påverkan på polisens bemanning, OCH får notan…

1 gillning

Du kan ju svara på bengalfrågan själv.

Varför vill du förbjuda?

Från Polisen.se

4. Är verkligen pyroteknik farligt?

Ja, det är farligt. En spridning av eld och rök i en folksamling kan leda till panik med en katastrof som följd. Det är denna risk som måste elimineras.

Flamtalet är mellan 1500 - 2500 grader och det finns inte någon möjlighet att hålla de säkerhetsavstånd som fabrikanten anbefaller för sin produkt om den eldas inne på en arena.

1 gillning