Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Den här sponsringen finns egentligen på alla nivåer. Ända upp till Madrids kommun som köpte träningsanläggningen av Real Madrid för 4 miljarder kronor år 2001. Som sedan Real Madrid fortsatte träna på… Ren kommunsponsring alltså. Lika fel där.

Eller som Gävle och Brynäs…

1 gillning

Fast det visste ju inte kommunen på 90-talet
Det stack nog rejält i ögonen på de som bodde i centralorten och det plöjdes ned 10-tals miljoner i en förlustanläggning samtidigt som annan samhällsservice hölls på minimi nivå.

T.ex. planerna på den önskvärda simhallen lades på is (eller konstsnö i detta fall).

Nej men de såg väl kanske potentialen? :wink:

Jag anar att du vill att hallen ska byggas. Hur tänker du att den ska komma allmänheten till del och inte bara det hundratal närmast sörjande? Hur ser caset ut?

Kunskap om sannolikheten för att viss form av kommunalt pengaströssel bör ge viss utväxling i form av “bra kommun att bo i” är kanske inte så stor?

I allsvenskan hade Ljusdal ett publiksnitt 783. Med en hall och spel i elitserien kan nog den siffran dubblas, dvs. uppemot 10% av kommunens invånare kommer regelbundet att titta på idrott på elitnivå live.

1 gillning

När jag var ung fanns det något som hette allmänhetens åkning i ishallen då och då. Då var det fritt fram att gå dit och åka skridskor. Måste gå att erbjuda liknande i en bandylada.

1 gillning

Finns i de flesta ishallarna i Stockholm fortfarande

1 gillning

Det var ju det jag visste, jag är fortfarande ung :rofl:

3 gillningar

Godnatt kompisar!

1 gillning

Man kommer ihåg för 15-20 år sedan, om inte Umeå var i final var man missnöjd

Damfotbollen på klubbnivå har utvecklats oerhört sen dess.

Fast det här är väl inget direkt sundhetstecken…

2 gillningar

Jag outar mig som gammal gubbstrutt här nu men jag har fantastiskt svårt för damfotbollsspelare. Apropå detta med pengar alltså. Varför jämför de sig med herrspelare och deras löner istället för sporter med liknande publiksnitt?

Damallsvenskan 2024 har 954 betalande (billigare biljetter än till herrarna också antar jag) i snitt.

Herrarnas elitserie i innebandy drar 862 personer i snitt. Elitserien i bandy snittar 1080 personer, handbollsligan för herrar drar 1157 personer osv.

Herrallsvenskan drog i snitt 10 017 personer förra säsongen. Dvs mer än 10 ggr så mycket som damerna. Antagligen är det ännu större skillnad i intäkter.

Ändå är det just med herrfotboll de jämför sig. Varför inte med innebandy, bandy eller handboll? De tränar också hårt. Och lustigt nog tjänar väl en allsvensk damspelare ungefär lika mycket som en herrspelare i de sporterna?

Det har inget att göra med kön för mig. Bara den här tanken att pengarna inte uppstår ur ingenting. Vill man tjäna pengar på sin idrott måste få den att dra in pengar. Inte ropa efter bidrag…

1 gillning

Rosengård har haft lite flyt i matcherna mot Häcken och Bajen. Kryss i dom och vi hade haft en topptrio som 2023.

Titta på Häcken och Bajen. Helt självförsörjande.

På klubbnivå gnälls det inte så mkt. Det är mer runt landslaget.

Intressant är också att de jmf sig med herrar öht, det är olika sporter krasst sett. Sen är det inte sällan många som riktar “kritik” mot att “folk” inte tittar på damsport i samma utsträckning.

1. Vilka skall man anta SKA titta? De som redan länge redan följer sport på andra arenor, hur räknar man med att dessa skall uppbåda mer tid och resurser för att hinna med även detta? Rikta “kritiken” mot de som INTE tittar isåfall, och skall man KRÄVA att folk ska titta? Tyvärr är underhålningsvärdet i de flesta fallen ganska undermåligt jmf med herrarnas dito.
  2. Man ska inte kräva samma som män, man borde kräva att få ersättning i förhållande till omsättning exempelvis, och där är ju damerna inte ens tvåa trea eller fyra utan ganska långt ner i hierarkin. Men omsätter man mer än herrarna bör de ju få en större del av kakan än männen. VM i fotboll, där får damerna en STÖRRE andel av omsättningen än herrarna.

Till skillnad från vilka då?

Förstår inte frågan.

Du skrev,: Titta på Häcken och Bajen. Helt självförsörjande

Då undrar jag, till skillnad från vilka då?

De andra damlagen i Allsvenskan som har det jävligt svårt med ekonomin.