Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Damlag som inte tillhör en klubb med framgångsrikt herrlag har det svårt. Dvs icke “dubbelklubbar”.

Det ser man även runt om i Europa nu när Real Madrid, Juventus, Arsenal osv osv helt plötsligt satsar på damfotboll. Gissningsvis får de mer pengar av klubbarna än de drar in av egen kraft.

Stora herrklubbar har många fans också. Tror inte Hammarby damer skulle ha lika mycket publik under egen flagg som de har nu. Finns en draghjälp där som är väldigt bra för dem.

Ändå ser man sånt här.

Ironiskt nog en damspelare som mest är känd för sitt utseende och som är stor på sociala medier tack vare det (är det rättvist?).

Tesen håller inte eftersom vare sig AIK eller Djurgården drar mer än “närmast sörjande” till sina tjejmatcher. Hammarby har jobbat oerhört de senaste åren för att ta sig dit där de är idag publikmässigt på damsidan.

Jag har aldrig tänkt på detta förut men med tanke på att jag representerat klubben i både H35 och H40 i division 1 helt utan ersättning måste golfare stå ännu lägre i hierarkin än damfotbollsspelare.

1 gillning

Du ville väl fortsätta vara amatör?

1 gillning

Detta var innan jag bytte tillbaka till amatörstatus.
Med plushcp borde jag kanske t.o.m jämföra mig med Tiger och Scottie Scheffler när det gäller ekonomisk kompensation.

Fatta hur underbetald jag känner mig då. :rofl:

3 gillningar

Det kan han säkert vara även med ersättning.
Eller… om jag uttrycker det så här.
Tror du att Sveriges amatörlag i golf få betala sin egen resa, startavgift etc. när de spelar i landslaget?

Edit/
Ännu enklare:
Ersättning… smaka på ordet och försök att ta ett faktabaserat beslut om vad det betyder.

Egon

Du får inte ta allt så allvarligt Egon. Det var en blink till Skalman.

Aah, jag får skylla på att jag tittat på ett annat forum och sett frågeställningen: ”betyder tee time 10:30 att alla ska ha slagit ut innan det”.
Ibland förvånas man över hur indoktrinerad man själv är.

Egon

1 gillning

Kostnadsersättning och ersättning är två helt skilda saker…

Läser nu att även Norge har problem, två av tre huvudsponsorer förlänger inte sina sponsorkontrakt med den norska längdåkningen.

Vad fn gör de med sina oljepengar? Troode norsk idrottsträning hade en pipeline från nån ekofisk.

De kanske tänker starta en golftour ?

Värdet på deras fond är nära 19000 miljarder norska kronor. 3,5 miljon per invånare.

Längdskidor är så fruktansvärt inavlat. Sverige och Norge har överlägsna resurser med valla-team och annat så det är inte möjligt för andra nationer att konkurrera.

Det kan ju låta bra som svensk men i själva verket dödar det sporten.

Finns mycket mer intresse och pengar runt skidskytte.

Visst, de kanske har mer än många av de andra damlagen, men de har ju MYCKET långt till ett herrsnitt eller som underlag till att ha en egen arena. De spelar på kanalplan… Och det är klart att det blir ett surr när man vinner SM.

Att kalla tjejer som spelar fotboll för alger tycker jag är lite nedlåtande :wink:

1 gillning

true… tack för heads up!

Men surret började innan det. Det var ett par Bajen-supportrar som mycket aktivt gjorde en satsning på att få publik även på damfotbollen. Och de lyckades.

Jag tänker så här att pojkar och män är mer intresserade av att titta fotboll än flickor/kvinnor.
Det handlar alltså inte om fotbollen som spelas är bättre eller sämre utan det handlar om vilken publik de attraherar.

Publik/intresse genererar pengar och det är bara det som skiljer.

Många andra sporter känns mest unisex avs. publik. Då kommer även pengarna in till dam-idrotten.

Egon

Just orättvisan rörande vallning är ju lätt att råda bot på.
Tävlingsledningen tillhandahåller x olika vallor y timmar innan start.
De tävlande vallar själva sina skidor i specificerat utrymme och får skidorna utlämnade i startfållan.