Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

… igår började NFL-säsongen

OS-final i fotboll för blinda nu. Spektakulärt. :smile:

Kollar damtennis-finalen. Bra match.

Kollar lite på finaldagen av en av årets dart-majors. World Series of darts final.

I semi möttes världstrean van Gerwen och stjärnskottet Luke Littler. van Gerwen ledde med 4-2 i legs, sedan tog Littler 9 raka efter fantastisk kastning och vann matchen med 11-4.

2 gillningar

Och Littler utklassar världstvåan Smith med 11-4 i finalen.

Läser idag om Finska skidförbundets taskiga ekonomi, de finnar som vill åka världscupen i längdskidor, backhoppning och nordisk kombination blir till vintern tvungna att betala resekostnader ur egen ficka.

Den redan nu smala toppen i längdskidåkningen blir då troligen ännu smalare. Det blir väl ännu mer mest Norge på herrsidan och Sverige + några norskor på damsidan. Man får hoppas att Johaug som gör tillfällig? comeback inte är lika bra som innan barnafödandet så att det blir lite spänning.

Trist för skidsporten.

Ungefär samma läge i svensk alpin sport pga miss i sponsoravtal.

De får anlita Daniel Kindberg som kan skaffa fram pengar genom transaktioner i gråzonen till vad som är lagligt.

1 gillning

Pengar för idrottsutövande är inte direkt nån mänsklig rättighet. Pengar uppstår för att nån vill betala för att se dig tävla. Sen kan du få andra intäktsströmmar via reklam och sociala medier om du är tillräckligt känd och karismatisk. Eller snygg om du är en kvinna… :roll_eyes:

Att vi ska sponsra aktiva med skattepengar känns lite öststat.

2 gillningar

Håller med till fullo, skattepengar kan möjligen användas för idrottsanläggningar för allmänheten vilket möjligen ger bättre folkhälsa och lägre sjukfrånvaro för de som arbetar.

1 gillning

Frågan kring skattefinansiering av idrottsanläggningar är en ständig fråga för kommunen där jag spelar golf. Elitlaget i bandy behöver troligen en bandyhall för att kunna konkurrera på högsta nivå, den är mycket aktuell då den nuvarande utomhusanläggning sjunger på sista versen.

Samma sak med kulturarbetare?

Jag har följt debatten på avstånd. För mig är det helt obegripligt hur man kan värdera bandylaget så högt. Är väldigt stora pengar för kommunen och värdet är exakt vad? Att ett par hundra intresserade slipper frysa under matcherna? Att Ljusdal nämns på Sportnytt 3-4 ggr per säsong? Varför är det viktigt isf? “Sätta Ljusdal på kartan”-tänket fungerar inte. Hur många har funderat på att flytta till eller semestra i Lidköping eller Edsbyn bara för att de har bra bandylag? Det är ju en orimlig tanke. Det är bara en ort som nämns. Man tänker ju inte mer på det.

Däremot är det ju viktigt att offentlig service (dvs inte lägga ner grundskolor för att finansiera bandyhall) finns och fritidsintressen tillgodoses på ett bra sätt.

Nu har ju dock Ljusdals kommun faktiskt något av verkligt värde. Nämligen Järvsö. Väldigt många jag träffar på runt om här nere runt Uppsala/Stockholm, både privat och i jobbet, har nån slags relation till Järvsö. “Ja, där har jag varit och cyklat” osv är en vanlig kommentar när jag säger var jag kommer ifrån. Har träffat kollegor i backen, grabbens kompisar, vänner till oss har semestrat där på sommaren osv osv.

Ljusdal är mer anonymt. Ska jag vara lite konspiratorisk så tror jag att det skaver lite för Ljusdalsborna och att de tror att det här med bandy skulle kunna kompensera lite. Finns ju lite rivalitet mellan orterna i kommunen sen gammalt.

1 gillning

I princip ja. Även om det kan finnas undantag.

Att ha ett A-lag på hyfsad nivå gör ju att barn och ungdomar har nåt att sikta mot.

Sport/lag kanske gör att man inte väljer viss ort, om man har alternativ?

Skulle jag flytta till ort utan golfbana? Knappast. Samma resonemang kan säkert gälla bandy/håkky/skidspår/handboll/…

Kommunen har ju vid ett flertal tillfällen räddat skidanläggningen när det varit kris, nu är den dock lönsam. Kan du rent logiskt förklara varför kommunen skall satsa pengar i en viss typ av idrottsanläggning men inte i en annan ?

Här handlar det om att olika kommuner kan/vill agera på olika sätt.
Men som boende i sthlm och hockey(sport)intresserad är det lite provocerande att den kommmunala sponsringen skiljer sig dramatiskt. Att kommuner säljer anläggningar och låter klubbar nyttja anläggningar med stora skillnader kommuner emellan.
Stockholm betalar kommunala medel till andra, som i sin tur ger bort stöd till idrottsklubbar som sportsligt konkurrerar med stockholmslagen, vilket blir lite bakvänt när de inte ger stöd till sina egna aktiva klubbar.

Därför att det kommer betydligt fler till gagn och drar turister som ökar skatteintäkterna indirekt?

Järvsöbacken sålde nästan 300 000 skiddagar förra säsongen. Med det är man nionde största anläggningen i landet och tredje största utanför fjällen efter Branäs och Romme.

Det var väl kris på 90-talet när det var snöfattiga vintrar och konstsnön inte var lika etablerad som den är nu.

Hur många skulle åka skridsko i en hall? Hur många skulle komma utifrån och lägga pengar på hotell, restaurang osv?

1 gillning