Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

OS är över, det var väl bara Faulkners seger som blev nåt att skriva hem om vad det gällde landsvägscykel. Remko hade behövt lite motstånd. Pogi hoppade över, Roglic slickade sår och MVdP är som vanligt inte på topp så här års. Men nu kommer det lite kul på cykelfronten, damernas Tour de France, cykel en sport som är lika kul oavsett kön, alla utom Longo Borghini med. De France lite missvisande, väldigt mycket går i benelux, inte så dumt kanske, intresset är nog störst där. Sen ser startlistan för Vueltan bäst ut av Grand Tours i år. Roglic största namnet, men är knappast 100% efter allt vurpande i år. Håller stenhårt på Sepp Kuss, som drack i djupa klunkar ur den skumpaflaska han fick för första grand touretappsegern förra året. Ett jämnt och bra startfält, saknar inte Pogi och Vingegård. Många kan ta hem det.

Tidigare OS…

1 gillning

Altius! Imponerande! Man kan ju undra var det tar stopp.

Skulle inte hon stämma SOK för att hon inte fick åka till Paris?

Nu lägger hon av pga skada. Höjdhopparen Maja Nilsson slutar – 24 år gammal

Mtp att hennes personbästa hade räckt till brons
Kan man väl konstatera att SOK gjorde bort sig i hennes fall.

Fast hade hon klarat pb när hon nu är så skadad att hon slutar? Näppeligen.

Troligen inte, hon hade ju barat hoppat 1.91 i år…

Dock känns SOK:s uttagningar ändå lite som ett lotteri

Trist att behöva sluta oavsett så ung pga skador

Har hon gjort det resultatet nyligen?

Såklart. Men jag tycker faktiskt hennes “drive” (som hon gjorde med flera andra iofs) blir lätt töntig nu.

Perset, 1,96, är från 2021. Vid EM i juni rev hon ut sig på 1,90. I kvalet där tog 1,89.

SOK borde anamma det amerikanska systemet. De tre första på SM får åka till OS om de klarar de internationella kraven.

Om det finns ekonomiska hinder får 2:an och 3:an helt eller delvis bekosta deltagandet själva.

De flesta som tar medalj på SM är långt ifrån OS-standard.

Så är det förstås men då klarar de ju heller inte de internationella kraven för att få vara med. Det var ju några grenar där det inte var 3 amerikaner med pga. att de inte klarat de internationella kraven.

Tydligt och enkelt, ingen kan komma och gnälla för att inte bli uttagna.

Här är ett mycket bra inslag där den i mitt tyckte bästa studioexperten Mustafa Mohamed konfronterar SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo angående påfundet med “framtidskriteriet”:

1 gillning

Inte en enda medalj tog finnpajsarna i OS, men slå oss i finnkampen kunde de.

Väldigt stor frånvaro på den svenska sidan. Bland herrarna t.ex. Duplantis, Almgren, Montler, Kramer, Bergström, Pettersson

Så var det inte förr. När Kent Eldebring spöade finnarna i spjut. Ett av de bättre idrottminnena. Brukade vara det enda av friidrott jag kollade på förutom OS

Ikväll det upphaussade 100-meters loppet mellan Duplantis och Warholm.
Tittar man på deras personliga rekord kan det bli jämnt, dock är Duplantis såväl gammalt som ej godkänt och även Warholms rekord är gammalt, han har också sprungit lite snabbare i ej godkända förhållanden 10,49
Duplantis: 10,57 (År 2018 med lite för mycket medvind, +2,1)
Warholm: 10,49 (År 2017) 10,52 (År 2016)

Jag tippar på seger för Warholm.

Duplantis vs Warholm: Ganska ointressant, för mig.

En kul grej, ungefär som superstars, mästarnas mästare och liknande.