Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

För VM statistik kan man titta på nedstående sida, senaste VM ej med, där var det som sagt 2,69

Såg bara den senare det var ingen höjdarmatch precis

Idag börjar tour de France på riktigt med första bergsetappen.

Har varit lite stökigt hemmavid, vi har inte hunnit till första etappen än. Spoila inte… :slight_smile:

Plattetapperna är ju inget att titta på tycker jag. Dessa hoppas över helt och hållet. Även om det ofta är vackra vyer så väljer jag hellre annan underhållning.

De bränns av på 10 minuter, man spelar fram till spurten (om inte det är något vackert landskap på vägen värt att titta på)

Irriterar mig oerhört att man använder procent för att visa hur mycket det lutar.

Lutning mäts i grader, inget annat.

1 gillning

Vänta tills du börjar använda Aimpoint för att läsa greeneer, då är det %…

Tvärtom. Ju bättre lag som möts, desto mer försiktighet.

1 gillning

Frågan är då hur många graders lutning det är när lutningen är 50%.

Det matematiska tänket blir då att vid 100% lutning är det 45 grader och procentsatsen beskriver förhållandet mellan basen och höjden.

50% lutning ger då att vi har förhållandet basen=2 och höjden=1. Arctan 0.5 ger 26,5 grader.

Mycket enklare att förstå hur mycket det lutar om man använder grader.

Läs gärna Simon Bank om “tråkig” fotboll.

Well. Simon skriver inte särkilt mycket om just spelet och det han skriver är ganska allmänt gods.

Sammanfattningsvis, av Simon och allmänt observerat/känt: nästan alla lag är skitnödigt :poop: rädda att släppa in ett mål och därför torska.

Min slutsats: det är för svårt att göra mål. Det ÄR för svårt att göra mål.

1 gillning

Kommentatorer vi hör, under detta EM.

Hiss eller diss?

Lasse G och Adam Pinthorp riktigt bra.

Norrländska tjejen är bra när hon är tyst, tyvärr är hon sällan det.

3 gillningar

I största allmänhet tycker jag att TV-kommentatorer snackar för mycket. De “surrar” en massa utan att säga så mycket. Gäller inte bara detta EM och inte bara fotboll. Det är kanske en avvägning som inte är helt lätt i praktiken men det är ju deras jobb att bla göra den.

Framförallt expertkommentatorer har blivit lite för pratglada under matcherna. Man behöver inte analysera varje passning.

1 gillning

Ja. Expertprataren skall ju bidraga med expertis, sådant som den intresserade men vanlige TV-tittaren inte utan vidare kan se, förstå eller räkna ut.

1 gillning

… det är inte alltid det tar lång tid innan det blir mål…

1 gillning

Total härdsmälta i Österrikes försvar.