Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Kopiöst segt att se på när det bollas mellan mittfält och backlinje hela dj-a tiden. Där har ni fotbollens riktiga problem. :yawning_face:

Ser det som ett ganska litet problem. Spelmodeller och taktik har alltid förändrats.

Förändrats, ja. Men regler har också ändrats för att få bort “avarter”. Lagen är skickliga defensivt och det är svårt att göra mål. Därför detta sövande bollande.

Jag önskar mig ett större mål. Sådär 70 cm bredare och 25 cm högre. Dvs +10 % i båda riktningar. Så blir långskott mer attraktivt vilket tvingar försvaret spela lite högre vilket ger mer utrymme för inspel.

Plötsligt kommer nån tränare eller nåt lag på ett nytt sätt att spela.

Kollade 10 minuter, sen stängde jag faktiskt av

Förslag till ny regel i fotboll: Vid frispark ska alla spelare stå upp.

Det görs fler mål nu i den moderna fotbollen än det gjorts på många många år.

Aha. Orsaker till det?

Samtidigt är fotboll den enda sport som har engagerade fans på den nivå som vi ser i t ex EM.

För mig är fotboll större än själva spelet. Det är kultur. Det är politik. Det är religion. Det finns inget annat som kommer i närheten.

Och som sagt, det gjordes färre mål för 10-20-30 år sen än det gör nu. VM-finalen 1994 slutade t ex 0-0. Senaste VM-finalen för 1,5 år sen var sprakande med massor av mål. Den bästa finalen någonsin?

Golf? Det är ett tidsfördriv och en hobby. Vem bryr sig på riktigt vem som vinner vilken turnering?

1 gillning

Det går i vågor. Nu är varianter på den holländska totalfotbollen på modet. Det går en rät linje från 70-talets Rinus Michels och Johann Cruyff till dagens Pep Guardiola-inspirerade skola som har lärjungar som Arteta, Alonso, Xavi, Kompany…

Man kan även hävda att den högintensiva fotboll som Klopp förespråkar har drag av detsamma med sin höga “gegenpressing”.

Den defensiva fotbollen har haft det tufft i många år. Senast någon försvarade sig till en stor titel var väl 2004 när Grekland vann EM och Porto vann Champions League. Vilket leder mig in på Mourinho som stod för en mer defensiv fotboll. Hans sätt att spela har inte alls fått samma genomslag på senare år som de mer offensiva lagen.

Visserligen handlar det även, på klubblagsnivå, om att de bra lagen är så väldigt mycket bättre än de andra nuförtiden och det leder till fler mål i sig. Det går inte att förvara sig mot Real Madrid och Man City på samma sätt som det gick att försvara sig mot storlagen förr i tiden.

1 gillning

Ingen fotbollsexpert på något sätt men… vårda bollen verkar gå före ett inlägg eller en djupledspassning med 50/50 chans.
Det finns anledning till passivitets-varning i handboll och shot clock i basket.

Fö. Verkar det vara mer fröjdigt spel i EM än på tidigare år.

Egon

Solklar straff. Portugiserna har jobbat sig fram till denna möjlighet.
Domaren är för övrigt utmärkt. Kan det bli han i finalen, tro?

Och fram med Alberts sillburk med Lipsillen på, så passande😃

2 gillningar

Kriminellt dåliga straffar av :slovenia:
Långt från stolpen och på enklaste höjd.

1 gillning

Är förvånad att så få spelare väljer att lägga sin straff mitt i målet (inte bara denna straffläggning utan generellt).

Som tränare hade jag mycket hellre sett min spelare lägga en sån straff, än den där varianten som är väldigt trendig där spelaren stannar till mitt i löpningen mot bollen och ska försöka läsa av målvakten. Tycker ofta det blir skit av dom (även om Ronaldo lyckades sätta sin denna gång med den varianten).

Är det verkligen så?
Tittar man på statistik från herr VM har det inte varit någon markant skillnad i målskörden sedan 1962.
Snitt mellan 2,21 och 2,97 mål per match.
Senaste VM 2,69

Innan 1962 var det fler mål.

Är väl mest en känsla hos mig att dagens fotboll är mer offensiv än den var på åtminstone 80- och 90-talen. Är rätt stor procentuell skillnad på de två extremerna du nämnde.

Är mest intresserad av klubblagsfotboll och där tycker jag det blivit så. Framförallt storlagen. Men då är jag präglad av ett ganska starkt Serie A-intresse under yngre år. Det kan spela in också.

Snart är alla B-lag utslagna, då kan det bli riktig fotboll. Om lag som Slovenien möter lag som Portugal kommer det bara bli försvarsspel från det ena och hur kul är det? Holland och Turkiet vinner sina och sen blir det mest jämna matcher.

Den matchen var klart mer underhållande än vad Frankrike-Belgien var. :wink:

Medan VM 2022 i Qatar kan ha varit det bästa VM någonsin (tyvärr) så är detta EM raka motsatsen. Hoppas det blir roligare matcher framöver