Klapp-klapp var bra, då.
Kollar man håkky från 80-talet så inser man hur långsamt spelet var då och hur “glest” närkampsspelet var.
Samma gäller för fotboll. Jösses, vad långsamt spel det var för 30-40 år sedan.
Jo, så är det i de flesta sporter. Tittande på en filmsnutt som visade pingisutvecklingen från 1930 till nu. Jösses vilken skillnad i tempo. Jag tror inte Kjell Johansson och Hasse Alsér med sitt spel på 60- och 70-talet fått en enda boll mot dagens världselit. Stellan Bengtsson kanske hade fått någon enstaka boll per match.
Det är klasskillnad.
Bytte till Gais-Häcken när tjeckerna gjorde 5-2. Har tydligen inte missat nått…
Samma här och jag har Gamla Ankor I Säveån som vinnare på stryktipset, även ManU som vinnare.
Kan bli bra, men det är långt kvar många kvällsmatcher på stryktipset den här veckan.
Gais leder med 2-0 i halvtid
Hockeyn nu är alldeles för grötig, ner i hörnan där det bökas, bakom kassen, tillbaka ner till backar som inte kan skjuta för köttmuren framför mål och sedan börja om igen. Det är verkligen mycket roligare att titta på junior-VM där det spelas knappt utan avblåsningar. Ser man på USA är ju collegebasketen minst lika populär som NBA.
Stackars Öis som ligger sist i Superettan.
Blir ju inte bättre när man gör sådana här jättetavlor
Sådana här missar får man bara inte göra
https://x.com/dplus_sportSE/status/1794740976042295674?t=8V21uoq0oRJ87Os8lRsXJg&s=19
Ser VM-finalen i hockey mellan Tjeckien och Schweiz.
Förr i tiden brukade ju Sverige köra över Schweiz med tvåsiffrigt typ 13-2.
Är det Schweiz som blivit så mycket bättre eller Sverige som blivit så mycket sämre eller en kombination ?
En kombination. Förr hade Sverige ett tjog lirare i NHL. Nu är det kring 80 spelare, många är slitna efter en lång säsong och kan/vill/får inte vara med på VM. Schweiz valuta är urstark och mycket pengar i hockey gör att många bra spelare lockats dit vilket höjt nivån.
En relativ kombo!?! Schweiz har definitivt gått framåt (slog ju även Kanada i semin) samtidigt som det känns som att vi på senare år har haft svårt att få till/ihop lag som står upp i viktiga matcher. Årets upplaga var bra men gjorde en dålig match mot Tjeckien som var taggat och bars upp av hemmapubliken.
Nu har Franska öppna i tennis dragit igång. Är detta sämsta svenska året någonsin? En deltagare i kvalet, Elias Ymer som blev utslagen.
Samma sak med collegefobollen
Fö en sak på min bucket list, att se en collegefobollsmatch. Gärna en bättre slutspelsmatch.
Vad finns det för kommande toppspelare nuförtiden, om man bortser från det gamla gardet?
Försöker jag få reda på formen hos Remko, van Aert, Roglic och Vingegård, alla mer eller mindre mörbultade tidigare i år. Vore kul om Pogi får lite motstånd på Touren
Tittar man på juniorrankinglistorna så har vi två killar på topp-100
32 William Rejchtman Vinciguerra (systerson till Andreas Vinciguerra som var en av Sveriges bästa i början av 2000-talet)
78 Ludvig Hede
Även två tjejer finns på topp-100
58 Lea Nilsson
73 Nellie Waraba Wallberg, rankad 858 på seniorrankingen
Bland unga herrseniorer (<25 år) så är det möjligen Björn Borgs son Leo som skulle kunna klämma sig in på topp-100. Nu rankad 464. Övriga unga seniorer (<25 år) ligger kring 1000-strecket.
Bland damerna (under 25 år)
400 Cajsa Hennemann (23 år)
Att någon över 25 år plötsligt skall få ett rejält lyft och etablera sig i världstoppen tror jag inte händer inom tennisen.
Och om man tittar internationellt, vad är det för kommande stjärnor.
Min fråga drar väl sig till att jag inte kollat tennis sedan Edbergs era…
Nu är det väl Djokovic, Nadal (som väl var på väg att lägga av?) Medvedev, Tsitsipas som jag kan dra ur hatten namnmässigt.
Det finns rätt många unga spelare som redan etablerat sig i världstoppen, tex. Sinner 22 år rankad 2:a, Alcaraz 21 år rankad 3:a.
Andra namn
Holger Rune, Ben Shelton, Lorenzo Musetti,Artur Fils
Av dessa tror jag Sinner kommer att bli en som tar många grand slam titlar.
Multitalang som var väldigt lovande slalomåkare som barn
Vingegård preppas nog bra… Roglic verkar inte ha nån form, men även han kan väl preppas. Dom andra du nämner tror jag inte håller. Remco kan nog vara med till alperna. Men han brukar haverera på etapplopp.