Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Som av en slump dök jag idag på en (låst) artikel på ämnet. Tydligen var det inför säsongen 2008-2009 man gick över till en cerise boll istället för den tidigare oranga. På slutet av 90-talet testade man en annan, större boll. Den fick dock tummen ner av spelarna och skrotades. Nu ska man testa en svart boll.

Med rötter ifrån Edsbyn och födsel i Söderhamn så gillar jag såklart bandy, men helt klart är det ett problem att det är svårt att följa bollen… Det har talats om att lansera en markering av något slag i tv-rutan som ska följa bollen, likt hockey-tv-spel.

Jag tror att svart boll när det är kvällsmatch utomhus inte är så bra. Nuvarande boll syns väldigt bra på höjdbollarna när det är en svart natthimmel som bakgrund.

1 gillning

Det är John Paramors farsa.

1 gillning

Alldeles rätt.

1 gillning

Kommer testas inomhus där den kan funka om hallen har ljusa väggar och tak. Utomhus som du skriver helt omöjligt.
Ungefär som en gång när jag fick ett antal färgade golfbollar. Gula och vita funkar ju som vi vet, men dom ljusblå var spännande att spela. Upp i luften, försvann mot himlen. Titta mot fairway/green och hoppas se var den kommer ner.

Inbyggd belysning i bandybollen? Eller nåt fluorescerande?

Tyvärr tyder väl mycket på att bandy inte ens existerar om 10-15 år. Så lika bra att köra på med den boll man har tiden ut.

Det är ju lite glest med folk på läktarna, det är nog svårt att få ihop ekonomin om inte kommunerna går in med pengar. Bara 6 lag hade mer än 1000 åskådare i snitt på sina hemmamatcher.

Och nyrekryteringen är knappast enorm. Möjligen kommer det finnas kvar en elitserie med 6-10 lag. Men breddbandyn är dömd att dö.

Bara en parentes, det är ungefär lika många invånare i Ängelholm som i Skellefteå.

1 gillning

Det som kan “döda” bandyn är klimatet. Kommer krävas hallar för spel i elit.
Planeras just nu för en säsongsstart hösten 2025 i början på oktober vilket knappast våra utumhusisar klarar av. Mitt lag Sirius från Uppsala har de senaste åren fått börja med två bortamatcher för att kunna spela hemma på Studenternas först i början på november.
Vi har ju senast Motala där kommunen inte vill/kan bygga en hall. Dom har alltid haft problem med sin is och vädret i övrigt, vind och dimma. Resulterade i att dom drog sig ur Elitserien och startar om i div 1.

Kortar man av säsongen och spelar 3 matcher i veckan är det inga problem.
Det finns ju tecken på att just Sverige kommer att få kallare klimat om den globala temperaturökningen fortsätter i samma takt som nu med svagare golfström.
Den globala temperaturökningen är just nu ungefär 0,02 grader per år, det tar rätt lång tid innan det blir problem att få till konstfrysning utomhus från mitten av November till slutet av Februari.

Tekniken har ju gått framåt vad gäller isläggning, många av de gamla konstisanläggningarna använder gammal teknik, en uppgradering torde ge att det går att få till längre säsong. Vid +5 går det alldeles utmärkt att få till isar med en modern anläggning, har man väl fått till is en gång funkar det ända upp till +10 att bibehålla isen i god kvalitet.

Skillnaden är väl att i princip hela Västerbotten och Norrbotten såg matchen och höll på Skellefteå medan ingen i övriga Skåne ens brydde sig ?

En grov generalisering från dig.
Jag tror t.ex. att ingen som hejar på Björklöven i normala fall håller på Skellefteå, nästan alla i Umeå höll säkerligen på Rögle. (grov generalisering från mig)

Haha - alla jag känner häromkring och i Umeå höll på Skellefteå utan undantag!
Hade det däremot varit MoDo som mött Rögle hade det nog varit tvärtom.
Klyktattare är inte mycket värda här. :grin:

Tror inte att landets kommuner kommer att lägga stålar på isbanor om bara ett fåtal lirar bandy.

Det går alldeles utmärkt att åka konståkning och spela hockey i en bandyhall.

Rätt många ungdomslag kan träna hockey samtidigt på en bandyplan.

Att korta av säsongen är inte det förbundet vill. Spela två matcher per vecka ger publiken möjlighet att se matcherna. Blir för många på kort tid ger en mättnad.
Dessutom vill de stora hallarna ha beläggning och ruljans i sina loger och restauranger.

För all del, men dygnet har begränsat antal timmar. Och det skall spolas och fixas mellan åtminstone några av passen. Alla vill träna mellan tidigast 17 och senast 21.

Många klubbar ordnar bandykul/skridskokul för skolungdom under vintern. Som Berra skrev är det inte bara bandymatcher som spelas på isytorna.
Stockholms hall heter ju Skridsko- och bandyhall.