Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Newcastle åkte ju ur premier league i fick chansen att behålla sina supporters ett tag.

superhäftigt. kan tänka mej att gå och titta om det är så här

Så där är det även på Bajens och AIK:s matcher vid inmarschen. Även Blåvitt och MFF är nära.

så var det

Klippet är från 2022. Och det är inte direkt sämre 2-3 år senare. Även om förstås inte alla matcher är lika heta.

Du nämner fyra klubbar av fem som BÖR nämnas gällande tifon?
Vi (DIF om någon missat) som stoltserar med två publikstarka lag med tifon både borta och hemma såväl i SE som utomlands. De måste du ha “missat”

Jag ville illustrera sånger vid inmarscher. Och Djurgården må ha schyssta tifon, men någon uttalad inmarschsång har ju inte blåränderna. Däremot brukar det funka fint med “Åh en sådan härlig dag” efter matcherna om det blivit seger.

Den hör man inte ofta.

Inmarschen verkar vara en härlig upplevelse, har funderat om man ska vara med på den och sen göra något vettigare när själva fotbollsmatchen börjar.

1 gillning

Detta bevisar att du alltså inte vet, för vi har en mer klassisk inmarchsång än er “just idag är jag stark”, som inte är en inmarchlåt, utan bara en “låt” av en missbrukare som var bajare.
Sjung För Gamla Djurgår’n | Djurgården Fotboll

Så, vi har en mer klassisk inmarchlåt än de flesta.

Och såklart kör vi med “Åhh en sådan härlig dag”, också.

Ehhh. Det är inte många år sen ni skulle gå in till Blå Blå Är Kärleken.

Berätta gärna nåt mer som jag inte vet.

Tråkigt att du tar till gnäll om Kenta för att jag rankar AIK, IFK o MFF högt. När jag dessutom creddar er för bra låt efteråt.

Inmarschlåtar fanns inte som fenomen på 80-talet även om Djurgården lirade sin hymn.

På den tiden lät Bajen motståndarna gå in ensamma till burop innan hemmalaget sprang in till jubel. Då behövdes ingen musik.

Det har växt sig starkare på 2000-talet när lag går in tillsammans i nån typ av ceremoni.

Jag har sett allsvensk fotboll i över 45 år. Och perioden 1996-2014 såg jag typ 70% av både Gnagets och Djurgårdens matcher live.

Så jo, jag vet.

När det gäller tryck i inmarsch-sång slår AIK alltsomoftast fortfarande eftersom deras är mkt mer lättsjungen.

Just idag spelades för övrigt ursprungligen bara på hemmapremiären i fotbollen.

Här har du er hemmapremiär 2015 btw. Berätta var jag hittar den klassiska låten. För den är i alla fall inte med under inmarschen.

Om du åkt ända från obygden står du väl ut med 90 min sparka spring?

Möjligen är det tänkbart

1 gillning

Eftersom jag har varit säsongare i många år vet jag att inte blev mkt av det där, tror att det inte ens var tänkt så. Om det var det så blev det ungefär samma “succé” som när elitserielagen skulle ha symboler och kallas för olika saker.

Men vi har tagit till oss massa sånger, typ hey jude innan matcherna, det är ett föränderligt arbete av primärt sofialäktaren. Sen om det ska kallas “inmarschlåt” vete faan, vi kallar det det för djurgårdshymnen snarare. Sjungs före så gott som ALLA matcher både hemma och borta.

Det handlar inte om gnäll, men Kentas låt var en låt, inte tänkt som en inmarchlåt för bajen i den bemärkelsen.
Men tänk såhär, skulle du, om du ska ranka sveriges bästa banor, exkludera Kronholmen, Ullna, Falsterbo, Barsebäck, Öster by stenson och Bro hof bara för att du eventuellt inte gillar dom??

Kanske inte under just inmarchen, men den spelas ganska precis 3,56 in i klippet, strax före avspark som den alltid gjorts även under perioden 1996-2014.

Men vad är det du inte fattar? Jag ville illustrera just ikoniska inmarscher.

Inmarschlåtar spelas när lagen går in på planen.

Djurgården har ingen uttalad sådan.

Att hävda att man har en trots att den spelas vid annan tid blir ju bara konstigt.

Ännu konstigare är att du dessutom blir lack på mig för att jag inte nämnde Dif i sammanhanget.

Triots stt ni IGEN alltså inte har en sån.

Mängder av ikoniska Inmarschlåtar är såna som skrivits i helt andra sammanhang.

Snarare är det ju så att de som dykt upp på senare år i många fall är mer krystade alldeles för ordrika sega sånger. Tänk IFK Norrköping.

You’ll Never Walk Alone är - som du väl vet - inte skriven till varken Liverpool eller Celtic.

Ynwa är ingen inmarchlåt heller.

Wow… Verkligen…
Så det viktigaste i känslan eller stämningen har med NÄR en INMARSCHLÅT spelas? Tifot och andra ljud räknas inte? INMARSCHlåten är det viktiga.

Allt annat är alltså underordnat…
Jag ber om ursäkt att jag (+ alla djurgårdare) inte fattat det, det ska vi genast ändra… Undrar hur UEFA ser på det, det kanske är därför vi åker på böter, vi gör grejer i fel ordning?

Jag vill poängtera att detta måste vara ur DIN bok, den delar du med… ganska få om du frågar mig.

Tror ingen han påstått det heller.

Jag ville bara visa på en sång som adopterats av fans.

Det otroliga är hur man kan bli ovänner över något så banalt som allsvensk fotboll. Eller sport öht. Vann ni inte matchen på plan eller?

3 gillningar