Alltså jag är inte ovän. Men folk verkar arga på mig
Men allsvenskan banal?
Du kan dra åt…
Alltså jag är inte ovän. Men folk verkar arga på mig
Men allsvenskan banal?
Du kan dra åt…
Då drar jag åt…
Svångremmen …
CL, Benfica-Barça. Det händer hur mycket som helst ända till sista sekunden.
Men det ser lite tamt ut på läktarna
Finns det någon spelare i allsvenskan som skulle platsa bland de tusen bästa aktiva fotbollsspelarna i världen. Även om det är svårt att knåpa ihop en sån lista så är jag tveksam att någon i allsvenskan skulle komma med.
Banal kanske är fel ord, gärdsgårdsserie är mer passande.
En motsvarighet i golfsammanhang skulle kanske vara DM i Västerbotten.
Om vi säger att SAMTLIGA spelare i Premier League, Bundesliga och La Liga är bättre än samtliga i Allsvenskan så är det 78 lag gånger 11 spelare = 858 spelare. Lägger du sen till 5-6 till per lag så är man över 1000 redan där.
Sen är det naturligtvis inte så enkelt.
Om vi tar en lirare som mittfältsstrategen Anders Christiansen i Malmö är han “förmodligtvis” en bättre fotbollsspelare än en random avbytare på vänsterbacken i Ipswich eller Brentford. Anton Saletros är just nu väldigt nära en ordinarie plats på landslagets mittfält
Det finns spelare som går direkt från Allsvenskan och blir ordinarie i exempelvis PL.
Djurgården och Elfsborg spelar hyfsat i årets Europa Conference League och kan med lite välvilja sägas tillhöra de 60-70 bästa lagen i Europa den här säsongen.
Men som i stort sett alla experter säger, det stora intresset runt Allsvenskan beror inte på den fina fotboll som spelas utan på draget på läktarna.
Jag kan inte komma ihåg om jag ens sett en enda allsvensk match i sin helhet så jag är ingen stor fan som Vattenmannen direkt.
Jag vill ändå säga att idrottens själva existensberättigande är känslor, inte absolut kvalitet. Det spelar ju ingen roll vilken nivå det är bara du bryr dig om hur det går. Det är ju där engagemanget och intresset finns.
Vad spelar det för roll om allsvenska lag hävdar sig i Europa eller inte om det man bryr sig om är Allsvenskan?
Inte arg alls, men du startar en diskussion och tycker att man inte fattar.
Då startar du allt med detta: Så där är det även på Bajens och AIK:s matcher vid inmarschen. Även Blåvitt och MFF är nära.
Och en stor bild där det med stora bokstäver står TIFO, sen nämner du inmarsch.
Jag tolkar det som hela paketet innan match, det gör nog de flesta fotbollssupportrar.
Då nämner jag “tifo” i min respons.
Vidare blir det bara en fråga om Inmarschen, trots att det så gott som aldrig bara är en inmarsch utan det är mer eller mindre alltid tifon som kompletterar av något slag.
KOllade Liverpool igår, och det var ett ganska bra liv på läktarna mest hela tiden. Sånger, tjoande och såklart You´ll never walk alone
Se ovan!
Det är alltså inte en bild utan en länk, där man förväntas trycka på pilen. Och då kommer man till en inmarsch. Där det spelas en specifik låt. Och hur den sjungs från läktaren, detta som svar på hur en annan sång sjungs på en annan läktare.
Well, de spelare som idag spelar i de bästa ligorna har ju inte sällan gått från ett allsvenskt lag, men visst, många är de ju inte i förhållande till alla spelare.
Det finns svenska lag som kan hävda sig i europeiska ligor utan att vara slagpåsar så visst finns det allsvenska spelare som kan hävda sig.
Vidare är det ju inte ALLA spelare i varje lag som är Stjärnspelare, de är “rollspelare” i brist på andra ord.
Men spelarna i de bättre ligorna är bättre överlag.
Man kanske kan vända på det, de flesta spelarna i toppligorna platsar i allsvenskan, men ganska få allsvenska spelare platsar i toppligorna.
En inmarch kantat av ett tifo, precis som klippet antyder va?
Skrev i det närmaste samma nyss, spot on.
Allsvenskan lever pga supportertillhörigheten och läktarkulturen snarare än den höga kvaliteten, även om det blir bättre och faktiskt kan vara riktigt underhållande.
Vad menar du, det spelar ju en jä…a roll?!
Det handlar om potentiella egna framgångar och intäkter som man annars bara kan drömma om och ranking för svenska lag i de europeiska ligorna.
Men det förekommer rätt många allsvenska matcher där TIFO-arrangemanget är blekt, eller i en del fall till och med icke-existerande. Även på 08-lagens matcher.
Lika förbannat spelas en inmarschlåt och sången är stark eller ganska stark. Alla lag har dock inte en sådan sång, exempelvis inte Djurgården.
För mig handlar det om att jag hoppas att det går åt helvete för andra svenska lag i Europa.
Skrev en text, till viss del på det temat, för många år sen när Hammarby lirade “Europa-spel”:
Ja, jag är Hammarbyare. Ja, jag vet att Hammarby aldrig kommer att vinna Champions League. Men jag är Hammarbyare i alla fall. Jävligt mycket Hammarbyare.
Jag tar mig friheten att ändra texten från en klassisk t-shirt från 90-talet. Då gällde den allsvenskan, idag gäller den Europaspel.
I svenska medier idag tar man död på tanken om svensk klubbfotboll. I alla fall på tanken att den skulle kunna hävda sig i Europa. Låt mig säga er detta: Skiter väl jag i!
För jag är Hammarbyare. Och mitt ansvar är inte svensk klubbfotbolls väl och ve. Mitt ansvar är Bajen. Jag kan ställa upp på att inte kasta dartpilar eller slå folk på käften, men i övrigt får folk klara sig själva.
Och låt mig därför slå fast att det fanns en hel del saker som gjorde mig både stolt och glad på Råsunda igår. Och nej, jag är givetvis aldrig glad när Bajen torskar, men det här handlar inte om det.
Det här handlar om ett gäng B-lagslirare som fick möta ett lag från La Liga. Ett lag som slagit ut Hamburg, Atletico Madrid med flera. Som fick möta ett gäng som inte vunnit en fight i allsvenskan på en hel evighet.
Vad som gör mig så glad är att jag igår efter många år återigen förstod vad det är att vara Hammarbyare.
För att vara Hammarbyare är att höra 11 122 unisont skråla JUST IDAG ÄR JAG STARK trots att den finske UEFA-delegaten höll på att få tuppjuck när låten gick igång. Man får nämligen, enligt UEFA:s regler, inte spela musik när lagen är inne på banan.
Detta gav mig påminnelse om hur vi i många år gav fan i förbundets regler om att lagen skulle gå in samtidigt på plan. Till sist bakband de oss med knattar i klubbtröja och besynnerliga hälsningsceremonier.
Att vara Hammarbyare är också att höra 11 122 kraftfullt vråla ut sin glädje över att Utrecht sparkar in mål på Djurgården. Åt helvete med UEFA-koefficienter och hur viktigt det är för Sverige med ett lag i Europa.
Vill de dit får de väl ta sig dit. Jag tänker i alla fall inte hjälpa till!
Att vara Hammarbyare är också att se en vilt kämpande David Johansson inte riktigt begripa offsideregeln. Eller i alla fall inte taktiken att utnyttja den. Eller att se Fredrik Stoor verkligen personifiera uttrycket bra i spelet utan boll. För med var det inte många rätt…
Jag menar, jag har ju sett Morgan Hoffman lira back mot Nacka. Och Tom Nilsson mot Degerfors. Nu mötte vi Villarreal.
Att vara Hammarbyare är också att fåfängt tro, och innerst inne veta, att med lite flyt hade vi slagit de gula igår. Med alla ordinarie friska, och med en smula tur i avsluten känner man någonstans att det kan gå att slå ett spanskt ligalag i ett dubbelmöte. Inte vinna hela cupen, jag är inte helt stekt, men det går fanimig att slå dem.
Vi har ju trots allt två A-landslagsmän, ett par U 21-or och andra talanger i truppen. Vi hade inte mycket mer på 80-talet.
Att vara Hammarbyare är att gå hem från Råsunda med ett rofyllt leende på läpparna och veta att man varit med om någonting kul. Vi hade ju för helvete spelat UEFA-cupmatch. För bara åtta år sedan torskade vi mot Spårvägen.
Å andra sidan slog vi Djurgården 1997.
Att vara Hammarbyare är att 11 122 kom till Råsunda igår. 11 122 som ville se Bajen. Inte 35 000 som tyckte att det här med fotboll är ju skoj.
Så tack Brolin, Runar och Doktor Alban för att ni stannade hemma.
Ni gav mig glädjen med fotbollen tillbaka, och till sist ett extra stort tack till Kaj Eskelinen för dennes replik i dagens City: ANDERS FRISK SPELADE TEATER!
Det Kaj, är verkligen att vara Hammarbyare!!!
Vad menar du, det spelar ju en jä…a roll?!
Det handlar om potentiella egna framgångar och intäkter som man annars bara kan drömma om och ranking för svenska lag i de europeiska ligorna.
Det spelar väl ingen roll om det man bryr sig om är ifall man vinner mot Djurgården eller AIK eller håller sig kvar eller vinner SM-guld eller…
Ishockeyn har ju ännu svårare att förstå det där. Var ju snack om att gå med i KHL för ett gäng år sen. Jokerit i Finland gjorde ju till och med det. Men är du Brynässupporter så vill du se laget spela mot Leksand, HV71 och Djurgården. Inte mot “Klabitorsk” från centralasien. Även om den senare matchen kanske objektivt skulle vara “bättre hockey”.
Jag fattar tydligen inte vad du menar, men de flesta som kollar allsvenskan kollar sitt favoritlag. Lirar föreningen i hjärtat i div 1, ja då kollar man där.
För mig förtar inte det ena det andra, det kan bli lite hektiskt i perioder bara.
Men att reta upp UEFA genom ett häftigt TIFO som får genomslag i hela fotbollseuropa, DET är för mig Djurgårn!
Vi har skapat oss ett läge i AS där vi kan spela utomlands, skaffa bättre spelare, ha en bättre förutsättning, men utan att för den delen tappa fotfästet.
AS kommer att ha en plats i näringskedjan som gör att vi inte på många år om ens någonsin på allvar kommer att kunna konkurrera med toppligorna.
Det accepterar vi, det förstår vår organisation. Därför har vi ganska många spelare som rör sig igenom vår organisation till bättre ligor och högre löner.
Mina enda 25c är att under mina första typ 15 år i Uppsala så hörde jag inte grisblink om Sirius som fotbollsklubb mer än pojklag. Sen de blev allsvenska är var och varannan gammal och ung uppsalait helt till sig i trasorna, även såna som inte är legit sportfånar. Skall kolla med barnens kusin om det är nåt tifo att tala om.
Det främsta argumentet mot Allsvenskan är ändå att fotboll är förbaskat tråkigt att titta på. Om jag får för mig att titta på idrott och kan välja att titta på eliten eller gärdsgårdsgänget så väljer jag att se på eliten.
När det gäller golf skulle det aldrig bli aktuellt att åka och titta på distriktsmästerskap eller någon annan gärdsgårdsserie, det är knappt jag finner det meningsfullt att titta live på Europatouren.
Sista dagen på majors går att se om det är ovisst i toppstriden.
Självklart inser jag att fotboll kan vara intressant om man är riktig fan av ett lag, det har jag aldrig varit.
Landslagets tävlingsmatcher är det enda jag brukar se ibland på TV när det gäller fotboll.