Även om Val Thorens som ställe är lite Rinkeby så är(åtminstone var) skidåkningen grym. Man bara går ut, tar på sig pjäxorna och sen finns liftar till allt. Rätt trälig transfer dit från flygplats drar ner betyget.
Inte många skidställen som inte har trälig transfer från flygplatsen…
Nån dag med dåligt väder ska jag göra en lista på de orter jag besökt och min betygssättning. Har sedan jag var sjutton år i genomsnitt gjort en alpresa per säsong, så det borde blir drygt 40 besök. De senaste säsongerna har varit lite enformigt då jag åkt till BadGastein.
Mest på grund av lathet har det blivit enkelspårigt BadGastein då en god vän köpte ett hotell att ha där som fritidshus och då kan han ju också ta emot kompisar på besök som betalar en symbolisk summa som totalt sett bidrar till en del av uppvärmnings och elkostnaden.
Har varit på en alpresa, till just Bad Gastein. Kan inte jmf med något, men jag var svinnöjd.
Sport gastein var stängt ett par dagar i början pga massiva snöfall, men vi kom med på första bussen upp vid öppningen. De riktigt inbitna hade nog uppskattat det mer än en annan.
Det man kan anmärka mot många av de “gamla” skidorterna är att systemen inte hänger ihop, man är tvungen att åka buss här och där.
Å andra sidan kan ju sammanbyggnationer av system medföra en massa tråkigt åkande i transportpister.
Det måste de väl ändå första att om de bygger ihop olika system måste de ju bygga nya berg oxå för att slippa transportsträckorna…
Jag.va själv inte så imponerad av bad Gastein. Alla de orter jag varit på (somliga 3_4ggr) är bättre. Min lista i alperna i övrigt, Saalbach, val disere, Livigno, canazei, hopfgarten… åker hellre till hafjell i Norge t.om. tyckte orten va för utdragen. Vi bodde visserligen vid sportgastein och där va det bra men sen…
Om man vill ha raka motsatsen till utdragna byar och står ut med svensk längd på backar kan jag bara rekommendera Idre Fjäll. Här pratar vi Ski-in/Ski-out.
Tyvärr kostar ju boendet som en smärre alpresa, men har man barn som inte är fullt så begeistrade i att åka skidor som mor och far är Idre suveränt. Barnen åker hem till stugan/lägenheten själva och mor och far får egentid i backen Win-win
(nackdelen är ju då tyvärr längden på de svarta backarna…)
Jag tror att du blandat ihop namnen lite. Såvitt jag vet finns inget boende i SportGastein mer än i någon gammal lada med medhavd sovsäck.
“så nära sportgastein man kommer i bad Gastein” då.
Va rätt snöfattigt året vi va där men det dumpade nysnö under tiden vi va där. Så åkningen va både den såmsta (dittills) och bästa samma vecka
Vi bodde typ vid eurospar lite ovanför tågstationen. Antagligen lion alpin.
Ja, då var ni ju bara 20 minuter från Sportgastein med bussen. Men ni bodde ju bra till i byn och slapp promenera uppför/nedför den branta backen till/från liften. Kompisens hotell ligger ett par hundra meter längre upp på samma gata.
Kompisens hotell var för länge sedan ett hotell som hanterades av STS Alpresor.
Saltzburger Hof?
Nja, så mycket pengar hade inte kompisen, det fick blir Hotell Fortuna istället.
Annars är fastighetsmarknaden i många av de gamla byarna i Österrikiska alperna stendöd.
Det här var ju kul, vi kan väl köra lite ytterligare input kring olika orter
Någon som har varit i Champoluc eller mindre kända Passo Tonale? Börjar bli dags för Italien igen. Så jäkla gött att ta en bra pasta i backen, och kanske en bombardino.
Min prio är att systemet inte måste vara gigantiskt, men snösäkert och gärna rejält högt. Det skall hänga ihop bra och boendet skall helst vara ski in/ski out, eller iaf nästan. Uteliv är oviktigt, eller möjligen rentav en nackdel.
Rimligt sugen man blir på att åka när man läser en sån här tråd, förresten!
Les Deux Alpes i vintras. Fasen vad höjden tog på konditionen (eller brist på densamma…)
Trappor var ju en ren pina
Har varit på bägge ställena. Jag som åtminstone tidigare var på äventyr vad gällde skidåkningen gillade “Sass Pordoi ?” vid passo Tonale. En lift upp på ett berg som inte hade några pistade nedfarter. Den enklaste får nog klassas som rätt brant svart.
Champoluc ligger i samma system som Gressoney, inte så många liftar men väldigt stor åkyta om man vill åka offpist.
Vad härligt det ser ut!
Vi var där för några år sedan och jag kommer ihåg att vi kollade efter skyltar mot La Grave när vi var uppe på glaciären. Även om vi inte hade tänkt åka ned där så hade det varit kul att förstå vilken väg man tog sig dit och hem - först visst skall det vara möjligt utan klättring, stighudar och sådant?
Som jag fattade det fanns det en väg nedför på andra sidan. Åkbar
Hem var nog taxi…
Nu var jag ute och cyklade, minnet svek mig. Det är ju många Passo och Sasso i området. Sasso Pordoi heter i alla fall berget med svår skidåkning.
Både La Grave och “De 2 alperna” är outforskade områden för mig. Vi får se om man hinner med besök där det här livet eller om man får vänta till nästa.