Slättförs och utförs

Inte så mycket svart men en god mängd med rött/svart. Plus många snällare backar för barnen.
Ganska lite transporter förutom när man ska ner till byn

Les 2 Alpes och Alpe d’Huez ligger ju ganska nära varandra längst ned i sydvästra delen av Alperna och har ett samarbete som gör att det ingår en dags åkning på den andra orten. Jag tycker personligen Alpe d’Huez är klart bättre, men det kan förstås vara färgat av var man råkade bo, hur maten eller vädret var den enda gång jag var där. Otroligt mäktig utsikt från glaciären i Les 2 Alpes dock, och en vidrig utsiktsbrygga rätt ut över ett stup nära toppen för den som gillar sånt :slight_smile:

Hur är det plattåkningen bland trådläsarna ?

För egen del blir det nog en 20-30 mil per vinter, har åkt 5 Vasalopp, stått i 5:e startled som bäst.
Har insett att jag har en gräns vid 6 mil, dit går det bra, sen säger huvudet och kroppen ifrån.

Åkte Engelbrektsloppet en gång, 6 mil, betydligt tuffare bansträckning än vasan på 3:50. Om man tittar i resultatlistorna och jämför borde jag åkt vasan på under 6 timmar. Inte i närheten, 7:25 som bäst.

Den här tråden ger mig alldeles för många flashbacks.
Under 5-6 år var jag i Österrike en 7-8ggr. Några med föräldrar men åtm 2ggr själv med kompisar och allt vad det innebar.

Tom Collins, gin fizz, öl, gulasch, brudar, bierhütte, opus och stroh rum.

Tänkte skriva om Bad Hof gastain men räknade ut att det var senaste (sista) resmålet för 36 år sedan. :weary:

Egon

Bedrövligt, passar inte min fysik. Springer hellre. Har nog aldrig åkt mer än två mil skidor. Fjällskidor med stålkant, fjälltur i sakta mak går an

Det där lät egendomligt, det får du utveckla.

Senast jag åkte längdskidor måste ha varit nån gång i mellanstadiet, sisådär 35 år sedan.
Det hindrar mig dock inte från att ha en liten tanke på att någon gång anmäla mig till Vasaloppet och hyra ett par skidor just den helgen.

Problemet för mig är att jag är finvädersgolfare och detsamma hade gällt vid skidåkning så om inte både vädret och föret är bra hade jag skitit i allt.

Sådär, nu blev svaret till rätt person.

Just i Vasaloppet är föret aldrig bra om du startar i startled 10, då är i princip alla spår sönderkörda.
För att klara det hyfsat bör du träna där det inte spår.

Jag har aldrig varit mycket för plattåkning, trots att jag bor i plattåkningsmecka och från nuvarande bostad har jogga-som-uppvärmning-avstånd till mycket fina spår.
Möjligen skulle skins-skidor kunna funka, för några stilla kilometer klassisk åkning när vädret är fint? Att valla plattskidor är aptråkigt men valla utförsplank kan accepteras.

Med bra före menade jag inte perfekta spår.
Lagom vore 5-10 minusgrader, gärna konstanta minusgrader under sista veckan, ordentligt med snö och gärna svag medvind under loppet.
Om det däremot vore +7 grader, regn och motvind så hade jag krävt betalt för att ge mig ut.

Vad lät egendomligt?

De som få nya användare av skins-skidor har koll på är att skins-skidor behöver tas hand om precis som vid vallning av “vanliga” skidor. Skinnen fångar upp mycket av vallan från “vanliga” skidor som finns i små mängder i spåret men även smuts .
Skinnen behöver rengöras och därefter behandlas, dock är det ju lite mindre jobb än vanlig fästvallning. Spraya på det speciella rengöringsmedlet som också innehåller “valla”, vänta ett par minuter och torka av.

1 gillning

Att det inte passar din fysik, har du fler än två ben eller är du passgångare ?

1 gillning

Han räknar kanske det tredje benet i mitten. :rofl:
Sorry, det var öppet mål på denna

1 gillning

Vallningen är tråkig för att jag var dålig på den delen när jag faktiskt åkte lite platt, för en massa år sedan. Sällan bra fäste och bra glid. Skate är såklart ett alternativ nuförtiden, men då blir jag total nybörjare och att bygga teknik o muskler för skate tar nog sin modiga tid när man är 60. Skate utan vettigt muskelpaket är knappast en dröm. Skidskate borde likna skridskoåkning, något som jag kan rätt bra efter ett antal år på en bandyplan, men herregud villken usel push jag har nu! Teknik = ok, kraft = bedrövlig.

Problemet är inte i benen. Utan högre upp. Jag konstaterade tidigt som pojk att jag var rätt bra på att slåss, och att armhävningar går bra. Men allt lyfta armar, pullups och liknande var helt ogörligt. Min kvot armhävningar/pullups har alltid varit löjligt hög. Stakning, jag blir trött i axlarna efter någon kilometer. Sannolikt skulle en teknikkurs göra gott, min core är det inget fel på. Sannolikt beror det delvis på att mina muskler i axlarna fäster in på ett för vissa rörelser olämpligt sätt. Och sen ogillar jag det komplicerade i skidåkningen, vallning, teknik mm. Tränar jag för kondis vill jag bara mölja på. Förr långdistans, numer för att bättre möta åldern typ intervall och rejäl ansträngning. Löpning, cykling.

Men stakning är ju en armhävningsliknande rörelse (om man gör det tekniskt rätt) !

Om man skippar att åka när det är varmare än -1 så är det tämligen lätt att få bra fäste, jag tror det mer hänger på tekniken, alternativt för hårt eller för mjukt spann på skidorna.

1 gillning

Tänk på toppen av staket, mycket likt en pullup

Men du behöver inte så mycket kraft för att lyfta upp 150 gram stavar. Kraften behövs ju mestadels från att du trycker ned dem i snön tills du skall dra upp dem igen. När stavarna når snön har du i princip samma läge som i nedre läget i en armhävning, sedan sträcker du ut armarna precis som i armhävningar. När armarna är sträckta är det dags att lyfta 150 gram till högsta läget.