Slättförs och utförs

Idag köpte jag ett par till skidor, nu är jag uppe i ett halvset igen.

3 gillningar

Ska införskaffa mig några sånna snart. Vill du dela med dig erfarenhet?

Ska köra vasat 025

Är la bara å åk tänker jag.

Hoppas fan att snön håller sig tunn och dekorativ i vinter annars börjar tjatet på att jag skall skaffa skidor igen. Bara crawla är värre,

1 gillning

En komplett set av skidor:

Utför/Pist

Skidor med kort svängradie (Traditionellt slalomskidor)
Skidor med längre svängradie (Traditionellt storslalomskidor)
Telemark pistskidor

Utför/Offpist

Offpistskidor
Telemark offpist
Randonee skidor

Längdskidor
Skidor för klassisk åkning (vallas)
Vallningsfria
Skateskidor
Turskidor
Reservskidor när det är dåligt med snö (Stockholmsskidor)
Rullskidor

För den som skall vasaloppsåka är det lämpligt att gå till närmsta sportaffär och nappa på deras vasaloppspaket. Komplettera så att du har både vallningsfria och vallningsbara. För den som inte har eget vallningsteam är det nästan omöjligt att få lagom fäste när det är nollgradigt då kör man med moderna vallningsfria. Det är synnerligen viktigt att prova ut skidor ordentligt så att du får rätt spann.

1 gillning

Damn! Jag har pistskidor, sen är jag nöjd. Åker sällan något annat heller.

Mina kallas All Mountain-skidor.
Större svängradie än “lekskidor”

Det epitetet går nog mina under också. Typ 80 midja med relativ kort svängradie, lättåkta, passar mig :stuck_out_tongue_winking_eye:

Man ska ha roligt i backen. Vill man ha det jobbigt kan man spela golf…

1 gillning

Snowboard…

Personligen aldrig åt skidor. Snowboard i 27 år. Skidor verkar läskigt. 4 ggr så mycket grejer o hålla reda på :smiley:
Såg en gubbe på typ 70 nere i alperna en gång som gled runt på bräda. Tänkte att det va lugnt tills man är så gammal.

Åker hyggligt nu, snowboard. Utför, skidor, första gången 26yo. Bambi på hal is. Men skitkul. Snowboard första gången ungefär tio år senare. Smärta smärta smärta. Men jag gav mig fan och det gick. Är det rejält med nysnö är bräda svårslaget.

Sen blev det barn, mest hjälpa ungar i barnbacken, och på senare år väldigt lite skidor på nån ledd. Eller snowboard. Promenerar istället.

Skidor har jag i princip lagt av med, för sådär 10 år sedan.

Skidor jag ägt och skidor jag åkt på

• Klassiska långplank
    För slalom och storslalom. Fischer, Elan, Rossignol, Dynastar, K2, Head, …
    Tävlings-långplank för storslalom, 204 cm långa Fischer. Bergstadiga även om man släppte rakt ned från toppen av Dundret. Det var inte fråga om att göra några snäva svängar med de skidorna.
  • Telemark
    För klassisk telemarksåkning, med rottefella för telemark, dvs tura uppför och åka nedför. Var inget vidare i pisten egentligen även om det var där jag använde dem.
    Har givetvis åkt på “riktiga” pist-telisar också.
  • Monoski
    Kommer inte ihåg villket märke det var. Monoski var halvpoppis på tidigt 80-tal och det var fantastiskt att åka lössnö med den. I hård pist var det inte så lätt. På is var det hopplöst.
  • Moderna skidor
    Skicrossaktiga skidor (Head). Grymma i pisten och ett rejält bett på hårt underlag (nej, jag gillar inte att åka på blåis). Ganska värdelösa när det var löst.
    Slalomkortisar med kort radie.

Snowboard har jag provat, men det var inte min grej att hasa på sidan och leka viksäl i backen.

2 gillningar

Riskerar inte golfen p.g.a snö i backen längre. Men kul är det tills det gör ont…

1 gillning

Beror lite på vilken nivå mna lägger idiotin också. Håller man sig i pisten i rimliga hastigheter skall det mycket till för att slå sig så pass att golfen blir lidande. Det är när man pushar gränser det händer grejer. Att åka med stefans barn är en bra idé för att hålla nere hastigheten lite… i ett år till eller så sen är man frånåkt. Kommer påminna lite om det gamla talesättet “åk före ni så väntar jag där nere sen”

(Va inte helt gött o sitta o gå två veckor efter att “stukat” svanskotan på isfläck i åre för … två? år sen dock)

Det var det där med “rimliga hastigheter”. Det är ju såååå skönt att blåsa på rejält i ganska stora svängar. Man får låta bli att vurpa mitt i svängen nära sidan av pisten (träd, träd, stolpe, träd, stenblock, stolpe, träd, …).

1 gillning

Dundret!!! :kissing_heart: Där har jag gjort huvuddelen av all utförsåkning, Ormberget, Måttsund och Storklinten besöktes såklart som Lulebo, men släkten i Gällivare fick mycket besök!

Tänker precis tvärtom, snowboard, fastlåst, ingen flexibilitet, okontrollerbara fall både framåt och bakåt. Men det ser kul ut!

1 gillning

Det ser grymt tjusigt ut när de kommer nedför pisten i lååånga mjuka svängar.
(Vi hade en i gruppen i Frankrike senaste sportlovet. Hans kommentar när han anslöt första dagen "Det blev ingen snowboardgrupp den här veckan men jag försöker hänga på er idag så får vi se hur det går. Sinkar jag er hoppar jag av. Han körde med oss hela vekan, grymt duktig på “lågfartsområdena”)

De duktiga är skönt att se på, men de inte så duktiga är det värre med, de som bara hasar sig ner på kanterna och sladdar upp hela pisten…

1 gillning

Sånt klassiskt skitsnack… som att det inte finns gott om skidåkare som åker v-stilen i alla möjliga backar heller… Åkning sliter på underlaget och i Sverige ofta för varmt och för många på liten plats. Blir så då.