Om det besvärligt före märks det stor skillnad på skidor. Bristande skare med pistskida är inte att rekommendera. Riktigt hård pist med breda offpistskidor är ju också värdelöst.
Serre Chevalier är ett mycket trevligt skidområde, stora ytor där det är bra offpist. Sista biten nedmot byarna har inte så mycket bra nerfarter. Vettigt att tänka sig att bara åka till mellanstationerna, då räcker snön.
Vid god snötillgång fin skogsåkning ända ned till byarna i dalen.
Det där är ett skitföre.
Med rätt skidor och bra teknik går det bra.
H-vete vad jag blir sugen på att åka när jag läser tråden.
Mer throwback: Grand Montets för mååånga år sedan. Chamonix i dalgången uppe th.
Helvete den bilden va så gammal att den nästan va svartvit. @Hogan du måste väl ha nån bild på schysst utstyrsel från 70-80
Grand Montets är ett fantastiskt berg men väldigt populärt och orimliga köer nuförtiden. Jag vet inte hur det är just nu men liften ägs väl fortfarande av den där grekiske miljardären och ingår inte i normala liftkortet, det var några år sedan jag var där så jag har inte koll på aktuella läget.
En gång åkte jag med guide där i någon ränna och vår grupp startade en rejäl lavin, guiden visste att det var lavinfarligt men sa ingenting. Han sade åt oss att vi skulle åka en i taget och svänga in där han åkte.
Han åkte några hundra meter och åkte in bakom en klippa.
Den förste i gruppen åkte ju inte lika bra som guiden utan lite mer bromsande svängar då det var brant och givetvis gick en lavin. Åkaren som startade lavinen klarade sig bra och vi andra stod en bit ovanför och var aldrig i fara. Efter det ville ingen fortsätta att åka ned i ravinen. Guiden sa något i stil med, “nu har ju lavinen skrapat bort det som kan rasa ned så nu är det ingen fara”. Dock backade vi, klättrade upp ett par hundra meter och åkte en annan väg ned.
Föredrar ryggläge soffan
Kollade läget för Grand Montets, mellanstationen brann ju ner för några år sedan. Nybyggnation pågår men är inte öppnat ännu.
Lite off topic men ändå nära.
Såg en mäklarebeskrivning: Pjäxpromenadavstånd från backen.
Ni är avancerade ni, började man vid 26yo så blir man inte singelhcpare. I utför heller. Jag höll mig i pistat. Cime de Caron i Val Thorens var min favvobacke. Även om svindeln vid toppstationen var en ordeal varje gång. Men jag var med frugans kursare (nu respektabla äldre herrar och damer) i Argentiere på franska skidskolan vad den nu hette, åkte mycket i Grand montet. Tyckte Val Thorens var strået vassare, för mina behov.
Man BLIR lite sugen faktiskt.
Samma sak som i golf: ta lektioner och träna på det du får lära dig och inse att man vid 63 fortfarande kan utvecklas som skidåkare.
Ja visst ja, jag glömde ju en detalj. Utveckling av utrustning går framåt
Har varit 2 gånger i 3 dalarna. Är ju ett fantastiskt skidområde där alla kategorier åkare kan hitta sina guldkorn. Just Cime de Caron tyckte jag var rätt värdelöst berg. Sämsta typen av lift, en kabinbana har dålig kapacitet, är det obekvämaste liften där du skall stå och trängas såsom i tunnelbanan i rusningstrafik och extra lång väntetid där man skall vänta på att kabinen skall fyllas.
Utbudet av nedfarter är synnerligen begränsat så det blev bara ett åk på det berget.
Boendemässigt i tre dalarna så är ju Val Thorens säkerligen topp 5 i världen på listan minst charmiga bergsby, känns lite som att befinna sig i någon betongförort till en storstad. Givetvis effektivt ur skidåkningssynpunkt men så vansinnigt trist boendeomgivning.
Den egna favoriten i systemet är Pointe de la Masse som man kan komma till via Les Menuires.
Rörande din egen skidåkning så går det, som Old-T säger, att ta lektioner eller bättra på utrustningen. Mycket har skett det senaste decenniet rörande utrustning.
Mina favoritorter i Alperna
- Verbier (4 Vallees)
- Gressoney (Monte Rosa Ski)
- St Anton (Ski Arlberg)
- Tre dalarna
- Bad Gastein
Tror nog jag lärde mig mest på den där skidskolan i Argentiere. Då hade jag kanske åkt i tre år eller nåt. Vad fasen hette det nu igen, man åkte dit i bussar, utspisades som i plugget och bodde 6 per rum. Men skidläraren var grymt bra, pratade till och med riktigt bra engelska. han lärde oss puckelpist, tog med oss off pist och en massa sånt man tänkte att gör jag det bryter jag benen. På tal om det, har bara brutit två revben under skidåkning, det är ju en liten merit. Förutom konstanta jätteblåmärken i aschlet då jag gjorde stolleprovet och lärde mig snowboard med trial and error. Men är man arg så går det som Allan Edwall sa.
Ang Cime de Caron förstår jag att den snabbt blev tråkig för en som åkt sen barnsben men jag åkte upp och ner en hel dag. Brant, brett och välpistat, bra för nybörjaren. Kan hålla med om att Val Thorens inte var en joddelidyll, men de hade ett skönt partyställe uppe på 3000. Var faktiskt på en resa som blev en riktig röjarresa, andra gången i St Anton om man skall prata joddelidyller. Det var snöstorm och regn, så.
På den tiden var jag faktiskt lite lik han skidläraren i Sällskapsresan 2, inklusive alpernas fulaste skidkläder
UCPA?
Fast de som på den tiden åkte med UCPA har kommit upp i inkomst och flyger numera. Samma inkvartering dock. Vi åkte med dem på sportlovet och åker med dem igen på kommand sportlov.
I vår ålder får man dock bara åka med på familjeveckorna
Precis, UCPA. Ett koncept på temat ömsom vin ömsom vatten.
Gick du skidskola och det?
Japp. Under familjeveckorna kör man halva dagen i skidskolan och halva dagen med familjen.
Mitt livs bästa skidvecka! som jag komme ihåg iaf…)
Jag frun och sonen hade tur och fick ett fyrabäddsrum för osss själva. Får se hur det blir nästa resa
Lite samma, började med golf vid nära inpå 30 års ålder och skidåkningen påbörjades på riktigt efter det.
Har nog nästan singel i bägge skulle jag nog påstå.
Knäcker 80 då och då och har inga större problem med svarta backar och har bra fart i pisterna.
Lyckan har varit en svägerska som är skidlärare och att det är förbaskat roligt, så man är liksom lite pirrig och riktigt sugen när det är åkningsdags.
Väldigt svårt att rangordna tycker jag, ens omdöme färgas så himla mycket av väder och snötillgång de år man råkat vara där. Men fem favoriter för min del är
Tignes / Val d’Isere
Alpe d’Huez
St Anton
Cervinia / Zermatt
Les Arcs / La Plagne
Sen är förstås tre dalarna fantastiskt också. Har aldrig varit i Verbier, men det stället kanke hade varit givet på topp 5? Har aldrig varit i Ischgl heller, det måste man ju testa nån gång.
Vilka andra orter är riktigt bra?