Slättförs och utförs

haha, jag visste att det skulle ta skruv :wink:

Det finns gott om ytor för :skier: där man inte behöver trängas med andra. Bara att ta :helicopter: upp eller spänna på stighudarna.

Det där är verkligen inte min grej, fina pister och liftar, då snackar vi!

Jag är ingen erfaren utförsåkare, jag har lärt mig i vuxen ålder genom frun.

1 gillning

Helikopter är lyxigt, har provat några gånger i Kittelfjäll. Tyvärr är det sällan det är riktigt bra nysnö på kalfjället där det är lite lutning.

Det blir ju ofta(st) vindpackat och/eller så blåser det bort, om man inte har optimalt väder och “hänger på låset” när det slutat snöa. Skrovligt och hårt omväxlande med vindpack och en del drivor av lösare snö och en och annan stendj-l är ju ingen höjdare. Lårdjupt, löst pulver däremot…villket ger mig en throwback till en sluttning i Verbier där en polare vurpade och tappade skidan och han hade varken remmar eller släpsnöre; jag var några hundra meter nedanför och satt i solen och väntade medan han letade. Tog väl nån halvtimme att hitta skidan.

Nå, det där är numera för de yngre förmågorna. De väldigt få ggr jag åker får det gärna vara i en välpreppad pist som har bekväm lutning.

Dax för en egen tråd om skidåkning?

1 gillning

Precis som med golfen får man inte ta utförsåkningen för seriöst. Allt för att inte skada sig.

Edit, såg det var en gammal bild. Här är en nyare.

1 gillning

Sånt jag höll på med när jag var yngre.

2 gillningar

Tyvärr har de flesta guidade offpistgrupper som innefattar klättring en åldersgräns på 55 år, åtminstone i Frankrike, Österrike och Schweiz.
På bilden är jag just 55 år. Antagligen sista gången jag hade möjlighet att åka i gruppen “branta korridorer”.

Det kanske är lika bra det.

Bild tagen av mig för nåra år sen. “Är du trött tomas?” Sa jag hånfullt när polaren bakom mig kom upp i pjäxor (snowboardboots är lite lättare att gå i) … -“säger du ett ord till slår jag ihjäl dig” :smiley:

Val d’Isère 2009. Förmodligen fotat med en canon ixus 70.

Jag har ett par lättare pjäxor som dessutom har “promenadläge” där man lossar på ett spänne för att få lite flex i fotleden.

Detta behövs om man ska klättra/gå flera timmar.

1 gillning

Wow, vilken uppsättning skidor :laughing:

Min skidåkning begränsar sig sedan länge till en vecka i Alperna per år. Oavsett hur nöjda vi är med ett ställe, så försöker vi åka till orter där vi inte varit tidigare varje år. Den här gången blir det Avoriaz, det skall bli lite kul att se hur “bilfri” byn egentligen är, och hur mycket som bara är nån slags reklamgimmick. Lite fundersam kring hur det blir med snö iom den måttliga höjden, man är ju knappt över 2 500 m i det systemet, men det kanske skall vara lugnt?

När kriget i Ukraina nån gång tar slut hoppas jag kunna åka till Gudauri i Gerogien, det känns lite mer som ett äventyr. Någon som varit där?

Jag nöjer mig gott med ett par skidor, och fick då rådet att köpa skidor som “passar där man brukar åka, inte där man helst vill åka”. Åker så mycket offpist som möjligt, men bara pistnära och utan vandring och därmed är ju utbudet och tiden i lössnö i praktiken begränsad. Landade i ett par allmountain med 92 mm midja och typ 18 m radie. Är det väldigt stor skillnad beroende på vilken utrustning man har? Jag har aldrig märkt så himla stor skillnad, lite som med golfgrejer tycker jag. Man kanske är för dålig helt enkelt :roll_eyes:

Vi har en numera 16-åring som lyckligtvis fått skidgenen från frun, den sidan släkten har ett flertal duktiga åkare och skidlärare.
Tidigt gick det ju bra att åka med sonen med kamrater, men nuförtiden får man ligga i duktigt. Ungjä, f´lår barnen har ju dessutom den dåliga smaken att hoppa, jibba och allt det en annan ska undvika till det yttersta, men det är klart att det rycker lite i ryggraden och hornen kommer fram, men klok som man är så håller jag mig ifrån det beteendet.
Kör i pister, fort om det är möjligt, men inte i skog eller höga hopp.

Jag har liknande pjäxor, men vete fan om jag tycker att ett par timmars gång är att rekommendera även om de inte är helt stela.

Avoriaz är mycket snösäkert då det ju ligger i västra delen av alperna. Under vinterhalvåret cirkulerar ju lågtrycken oftast så att de kommer in från väst och då får de första bergen mest snö.

Det var länge sedan jag var i Avoriaz men då var det bilfritt på riktigt.

Skulle vara lite kul komma till alperna för skidor igen förstås. Var där 1-2 ggr/år tills barnen kom, inte sen dess. Lite bättre nedfarter än Romme alpin, Trillevallen och Sunnerstagropen.

1 gillning

Den här då på sportlovet?
Finns det nsö?
https://www.serre-chevalier.com/en

Personligen längtar jag lite till att ungarna blir såpass stora så att man slipper v9… Oändliga möjligheter!

1 gillning

Vad går fortast för er? längdskidor eller löpning?

Har inte åkt skidor på många år, men misstänker att inget ändrats, jag sprang väsentligt fortare en mil än vad jag åkte längdskidor slätt. För frugan var det tvärt om. Och vi insåg tidigt att ingen av aktiviteterna passar att göra gemensamt.

och hälften så dyrt…

1 gillning