Mest skräp kvar.
Men för att återgå, du bör nog gå ner att köra andningen på varannan så du känner att du får tillräckligt med syre hela 25:an
Jag ska prova det på söndag. Rätt skön känsla i kroppen även efter bara 500 meter. Roligt att hitta nåt nytt kul att hålla på med utöver heltidsjobb, heltidsstudier, golf och pistolskytte. Och vanlig gymträning.
waayyyyy to many russin
Simning är ju väldigt skonsamt för kroppen oxå om än ack så tråkigt…
Bra för mig som är rätt så trasig.
För en med riktigt dåliga axlar känns inte simning bra, såväl bröstsim som crawl är näst intill omöjligt att utföra på ett hyggligt tekniskt korrekt sätt utan att få rejält ont efter några minuter. Bröstsimmet blir lite hundsimsliknande för att det skall vara smärtfritt och ryggsim utan armtag är också skonsamt. Crawl blir mest en massa plaskande då inte axlarna klarar av att ha armarna rakt framåt i flytläge.
Bröstsimma kan(åtminstone kunde, har inte simmat som motion på något decennium) jag göra kilometer efter kilometer, men crawl tycker jad är skitsvårt. Tror man skall vara skapt för crawl för att crawla.
Skitsvårt, check. Men kul att utmana sig själv.
Den är lite intressant. Ja, det är kul att utmana sig. Testa nåt nytt. Men för att jag skall fortsätta med det måste jag känna att jag åtminstone lite har en fallenhet för det.
Detta innefattar det mesta dock inte golf.
Jag är ungefär samma. Golf inkluderat. Lyckligtvis har jag iaf en gnutta fallenhet för båda.
Golf tilltalar masochisten i mig. Tilltalar den mycket. Ok jag hade 12 i hcp ett tag vilket väl inte är jättehögt men mest har det varit en stimulerande golgatavandring. Men crawl kändes bara som att inte kunna simma, det gav inte mersmak.
ännu bättre träning ![]()
Givetvis ett par snygga Speedos, det klär alltid en mogen karl!
Långa eller korta ben? Vad är skillnaden? Ska ju inte ha dem av estetiska skäl ändå.
Be @Vattenmannen fråga sin simmare. Det fanns bara korta på min tid.
Baserat på mitt senaste besök på den lokala simhallen är det 50/50 ungefär på långa vs. speedos. Hos de som simmar på riktigt alltså.
Ju mer tyg desto mer flyt, om du köper i riktigt material. “Riktiga” tävlingsbadbrallor, såna som eliten använder, pallar man dock bara ha på sig runt 20 minuter. Dom är ju extremt tajta (och kostar dessutom över 2000 spänn).
Men träningsvarianten av såna funkar fint. Typ dessa
Igår körde vi nedan pass på crawlkursen.
Insim 200m
3set av 25m med knuten näve och 25m vanligt tillbaka. Syftet var att använda underarmarna korrekt och det gjorde förvånansvärt stor skillnad på tillbakavägen.
4*50m med start varje 2min så vilan styrs av hur snabbt/långsamt du simmar
2 set med build, blast, easy & fast.
Build = öka takten vid varje andning
Blast = max från start och den avtagande fart
Easy = lugnt
Fast = typ max
Bassängen är 25m så varje delmoment blir 25m
sen övade vi vändningar
Dagens pass
200m insim
Pyramid 25m, 50m, 75m, 100m, 75m, 50m & 25m. Riktiga vändningar på 50m och uppåt.
4*50m kick med simdyna
6*25m med andning var 3e armtag på första 25an, var 5e på andra och var 7e på tredje
Avslutning med ett par maxlopp med start på mitten av bassängen och sen vändning och max tillbaka till där man startade
