Simning

Tog jag mina första simtag som medlem på Actic. Varit mycket i vatten, men aldrig lärt mig crawl på riktigt.

Kollade Youtube och satte flytet, benspark och armtag (har fuskat lite på egen hand) med lite tips från frugan som kollade filmerna lite mer noggrant (och gått crawlkurs för styvt 10 år sedan).

Går bet på andningen än så länge - kanske tar med snorkel nästa gång.

2 gillningar

Kul. Min bonus-son har hållit många crawlkurser. Både i Eriksdalsbadet och på veckolånga läger utomlands.

Suget är stort, åtminstone i 08-land.

https://www.instagram.com/p/C8ET_U2In-_/

1 gillning

Kunde simma crawl skapligt när jag var ung, dagens extremt stela axlar gör det hela mer eller mindre omöjligt. De där övningarna 1 och 2 i videon är omöjliga för mig.

Om man skall simma för motionens skull spelar väl effiktivitet knappast någon roll.

Simma som Phoebe spriger.

4 gillningar

Man orkar dock hålla på längre med bättre teknik.

1 gillning

Crawl… till och med sämre på det än jag är på längdskidor. Trots att jag gick kurs. Simmar fortare bröstsim 25 m…

Höll på med sånt i ungdomen.
Numera hoppar man I, kör järnet 15-20 meter tills verkligheten kommer ifatt.
Fy f-n vilken usel simkondition man har😭

1 gillning

Skulle nog kalla det dålig kondis, punkt.

1 gillning

Intygas. Jag brukar ta slut direkt med min “Phoebe-teknik”. Nu kunde jag simma halva bassängen, stanna och andas (försökte andas längs vägen, men då tappar jag “flytpositionen” och sväljer allt vatten) och sedan simma resten. Gjorde nog tio vändor totalt. Inte så mycket kanske, men det var utöver all teknikträning. Nytt försök imorgon.

2 gillningar

Jag ville testa triathlon och ville lära mig crawl. Gick en kurs på Fyrishov i Uppsala. Var nog ingen större stjärna men efter ett tag fick jag häng på det. Det släppte från en minut till en annan. Felet jag gjorde var att andas in för mycket och fick inte ut luften tillräckligt. När det väl släppte kunde jag frisimma Vansbrosimmet m.m. Får man in flytet är det fantastiskt. Nu blev jag taggad att åka till simhallen, det var länge sedan.

2 gillningar

Jag försöker “pysa” ut luft genom näsan i tre-fyra simtag, sedan vika mig på sidan som en säl och fylla på luft. Rätt eller fel, men det funkade hyfsat tills jag lyfte huvudet för mycket i andningen, benen sjönk och det blev tvärstopp.

Kämpa på! You get the hang of it.
Jag tvingade mig själv att trycka ut luften under vattnet men allt funkar. Man måste få in rytmen. Det tar tid för alla.

1 gillning

Skitgubbe!

Bonus-sonen hävdar att jag i grunden har perfekt simkropp.

Korta ben, väldigt lång rygg. Bra vingspann och stora fötter.

Jag har jävligt högt vattenläge. Även i smala(re) perioder.

Sånt spelar förstås också in för förmågan att crawla bra.

Inte för att skryta bara för att du sa nåt, men min kropp hade passat perfekt i kula. Som kulan.

5 gillningar

Tror alla typer av kroppar kan passa för någon idrott. Min passar egentligen jävligt illa för golf.

Har en lite lattjo vridning på armarna vilket gör att om jag håller min arm rakt fram med handflatan ner så ser jag mycket mer av armvecket än vad “normala” människor gör.

Det har också inneburit att jag inte kan slå en normal hög backhand i badminton utan fick utarbeta en egen variant (och blev jävligt bra på round-the-head).

Men, den jävla armvinkeln är optimal för raka slag i bowling!

Aldrig tänkt på. Ritade ett kryss mitt i armvecket.

Samma här. Eller vadå mer? Ska det inte vara så?

Mer än andra alltså :grin:

Här med, men betydligt mer på min högra arm än på den vänstra… Känns som att jag har nåt nytt att skylla på nu. :roll_eyes:

Egon

1 gillning