Jaha, är det därför du inte kan simma ![]()
Kan o kan… trampar vatten som Pheabe..
Egon
Hur mycket mer kan det vara? Jag kan vrida armen så jag har armvecket i princip rakt upp med handflatorna nedåt.
Oklart.
Min systerdotter har en kromosom-diagnos där just det här är en av grejerna. Hon är dessutom extremt överrörlig.
Värst är nog fötterna. I och för sig kalle anka men ocksp vinklade som kalles 90 grader ut från benet. Kan inte få fötterna i närheten av vinklade bakåt som nån slags grodfötter
Pass två idag. Som nybörjare är det mycket ”wasted energy” och även om jag kunde andas så jag kom nästan alla 25 meter till andra änden är det irriterande hur mycket benen sjunker när jag lyfter för mycket på huvudet för att andas.
Fick också tips om att blåsa ut all luft innan jag andas för att få maximal syresättning. Det får bli uppgiften på fredag.
Så kul att lära sig crawla som vuxen!
Vrid på huvudet istf att lyfta det
I know. Men det är som att jag ger dig instruktioner i golf. Det är lätt i teorin, men inte lika enkelt i praktiken.
Lyckas bäst när jag “andas bakåt” - ska bara försöka få ut mer luft innan jag andas.
Ah, du tänker så…
Vad får du lära dig? Jag andas alltid ut när munnen är under ytan. Oftast 3- eller 4-takt.
Att blåsa ut luften helt så att jag får in fräsch, ny luft. Andas ut lite fjuttigt så när jag försöker suga in ny luft finns ingen plats.
Kan det ha med lungan att göra?
Om du kör med flytplatta framför dig och bara kör andning, lyckad du få bort luften då?
Dvs ner med ansiktet, blås it I en jämn rakt. Sedan upp med ansiktet för att andas in. Repeat.
För att få känslan
(du menar att det är så här det känns för den som försöker förklara hur en sving fungerar för en som bara inte kan?)
Spot on. Det är så självklart vad man försöker förmedla.
Jag fick det där tipset på väg upp ur poolen idag så jag ska prova på fredag. Blåsa ut helt och sen suga in massor av luft. Och jag minskade tempot lite också för att inte köra slut på mig.
58,9 är mitt pers på 100 frisim, gjordes 1965-66 ca. Nu orkar jag 25 m.
2 s över svenska rekordet?
Själv var jag aldrig under minuten
Precis som old-t säger, du ska vrida på huvudet. I början fick jag tipset att sikta ansiktet mot armhålan vid inandning. Hjälpmedel som dolme och flytplattor hjälpte mig mycket i början, för att kunna fokusera på en sak i taget.
Kämpa på, tryck ut den där luften under vattnet och försök ”ligga högt” i vattnet. Hitta ett bra flytläge. Ett alltför intensivt bensparkande konsumerar syre, så ta det lungt.
Benspark är ett jävla gissel. Faktum är ju att när man simmar längre sträckor ska benen mest hänga och slänga därbak, med lite soft paddling typ.
Medan det på sprint handlar om en elvisp som fått dille.
Och förstås i spurter i öppet vatten.
Kolla här spurten om andraplatsen i Vansbro 2024.
Noll teknik på alla fyra, bara en jävla vilja.
för benspark är det väl rätt bra att kunna få fotens översida i rak linje med underbenets framsida, eller hur? Och avslappnat, så att foten blir som simfenor?
Räcker att man sträcker ut så foten har runt 30 grader böjning. Jag är inte mer flexibel än så och det funkar fint.
och för stabilisering så att inte kroppen “rullar” så mycket