Präxis!
Förklara gärna. Ska man inte “vicka” hela kroppen när man tar armtagen?
Att rulla höfternbenen fyller ingen funktion.
Enligt bonus-sonen är Florian Wellbrock en av de simmare (distans) som har bäst teknik i hela världen.
Det ser inte ut såhär när jag kämpar i Eriksdalsbadet.
Sorry, no fattar. Överkroppen “vickar” väl när jag tar simtag? Stel gammal man har nog rätt liten separation mot höften där …
Jag lyckades idag flera gånger simma en hel längd (25 meter) utan att stanna. Andas var tredje simtag (funkar bra på båda sidorna) och försöker simma långsamt för att inte ta ut mig för mycket - men simmar ändå ikapp allsköns motionssimmare som är i vägen …
Jag känner fortfarande hur jag lyfter huvudet lite mycket när jag andas, men det går bättre och bättre - jag blåser ut luften helt och andas med munnen “bakåt”. Tekniken känns inte helt 100 och jag tappar fart känns det som, men jag har ju ingen brådska.
Funderar på att ta en lektion - bör väl fungera likadant som i golfen? Man går dit, visar att man gör samma fel som man alltid har gjort, får samma instruktion som man alltid får och så skiter man fullständigt i att träna på det till nästa lektion. Rinse and repeat. ![]()
Du håller väl inte på att lära dig crawl via Youtube?
Du om någon vet väl nyttan av lektioner.
Skämmes!!
Som Tiger sa, “Quit watching f-ing Youtube and start hitting balls”. Jag har ju slutat kolla Youtube och simmar på egen hand i stället.
Men du har rätt, jag får ta en lektion.
Tror att det såg ut ungefär så där idag när jag simmade. Ja, alltså killen i banan bredvid mig som gled som en säl genom vattnet, fyra gånger fram och tillbaka, 200 meter, på samma tid som jag tog mig en gång fram och tillbaka.
Anmälde mig till en crawlkurs för vuxna och idag var första lektionen. Bara uppvärmningen var längre än jag någonsin simmat tidigare så jag räknar med att somna ovaggad ![]()
Roligt. Jag försökte också anmäla mig, men den enda jag hittade här var fullbokad. ![]()
Det var faktiskt väldigt kul, jag får återkomma med en utförlig recension när jag gått ett par ggr.
Men det lär bli ett årskort på simhallen även för min del.
Attans! Jag trodde det dök upp ett träningstips jag kunde klara av: Ät en bulle… ![]()
Jag behöver lite tips och råd - fanns ingen att fråga i simhallen.
Hur är det egentligen med benen? Man ska “vifta” från höften va? Tror att jag gjorde det rätt eftersom jag efter senaste kilometern hade träningsvärk i “röven” (gluteus mot utsidan)?
Och det här med andas - jag andas så “grunt” att jag inte får nån effekt direkt och syret räcker inte till mitt frenetiska vevande med armarna. Ska man hålla inne luften två armtag, blåsa ut allt och sedan andas ordentligt, eller ska man som jag har gjort “pyst ut” luften i tre armtag och sedan andats in (jag andas på var tredje tag).
Det känns som att andningen är i princip bortkastad. Jag kan med nöd och näppe ta mig 25 meter innan jag är helt slut. Om jag i stället håller andan kan jag simma runt 15 meter i en stöt och sedan andas lite på rygg innan jag simmar resten av vägen.
Jag kör “fyrtakt, tretakt eller tvåtakt” beroende på hur nära döden jag är.
Inandning, “veva” effektivt och låter all luft blåsas ut under tiden så att det finns plats för ny luft när munnen kommer över ytan.
Jag misstänker att jag har en fördel (som jag alltid haft) med att jag flyter högt i vattnet, jag behöver mao inte ödsla en massa kraft för att få upp kroppen i vattnet. Jag har den turen att jag kan sakta dra med armarna, mer eller mindre bara balansera kroppen med benen utan större ansträngning. Allt detta i ganska lugn fart, jag sjunker alltså inte.
När jag läser in vad du skriver får du kämpa för att hålla “upp” kroppen.
Benen används lite olika, om man bara ska dö efter 25 meter så använder jag mycket ben, ska jag simma längre använder jag benen avsevärd mindre.
Nu ska ju tilläggas att detta var vad som lärdes ut för 50-55 år sedan (herregud!), men jag tror inte att den grundläggande tekniken armar/ben/kropp/andning ändrats så mycket. (det är mycket mera ändrat i tekniken för att sätt i händaerna och hur man drar händeran i vattnet under kroppen)
Den är bra. Iom att du får träningsvärk där tyder det ju på att du håller kroppen “spänd”, dvs inte början till ett U…
Att hålla andan och simma ger ett rejält underskott av syre och straffar sig senare.
Det som brukar hända när man andas på var tredje är att man “stoppar upp” mera åt ena än åt andra hållet. Vänsterhänt/högerhänt typ. Jag kan tänka mig att andning på var tredje känns ena hållet lite som vila. Vila är dåligt, man vill upp ur bassängen och in i bastun så fort som möjligt.
Har du lättare att bibehålla en god andning om du för frisim i t.ex. 15m och bröstsim i 10? Lite för att inte knäcka kroppen på syre?
Jag kan simma oändligt länge om jag simmar bröstsim, särskilt om jag kör tantversionen med huvudet över vattnet hela tiden. Om jag tar två-tre simtag under vattnet, “reser mig” och andas så kommer jag utan vidare 25 meter iaf.
Börjar misstänka att det är min förbaskade lunginfarkt som är problemet. Jag får helt enkelt inte utdelning på all luft jag drar in.
Ouch, ja där tror jag definitivt du har något. Om man inte får utbytet i syre blir det ju omöjligt.
Tuber? ![]()
Nödslakt?
Vem får golfklubborna?


