Rymden i stort och smått (Pigs in space diskuterar)

Paradoxen gäller säkerligen.
Det är nog så att förekomsten av tillräckligt intelligent liv för att börja köra omkring i rymden inte är så stor och att dessa civilisationer är för kortlivade för att etablera kontakt med andra på samma nivå.

1 gillning

Idag är det gubbar och gummor i lasten, Crew-12 till ISS. 11:16’ish CET.

https://www.youtube.com/live/zCM-Kwq91cc?si=GHlfCQHDGc9e5scs

2 gillningar

Såg Ariane-raketen lyfta igår. Det roliga med den är att den påminner så mycket om Tintins månraket med boosters som “höftkuddar” längst ned.

2 gillningar

Och så hade de en drönade bredvid hela tiden i omloppsbanan för att visa hur de såg ut …
Att köra med CGI tillförde inget egentligen, däremot är jag imponerad av vilken bildkvalitet och stabilitet SpaceX har från sina raketer.

1 gillning

Undrar om inte de flesta kör Starlink-data för sina coola video från uppskjutningar.

Lite ny längst-bort/äldst info:

Det mest avlägsna objektet i universum som någonsin har observerats och bekräftats (per början av 2026) är galaxen JADES-GS-z14-0 (ibland refererad till som Galaxy MoM-z14).

Scientific American

Här är de viktigaste detaljerna:

  • Avstånd och tid: Vi ser denna galax som den såg ut endast 280–290 miljoner år efter Big Bang. Detta motsvarar en tid då universum var i sin absoluta barndom (mindre än 2% av sin nuvarande ålder).

Tidigare rekordhållare:
Innan JADES-GS-z14-0 bekräftades (våren 2024 och framåt), var galaxer som JADES-GS-z13-0 och HD1 de mest avlägsna kända objekten.

Mest avlägsna stjärna:
Den mest avlägsna enskilda stjärnan som observerats är Earendel (WHL0137-LS), upptäckt 2022, vars ljus tog 12,9 miljarder år att nå oss. Den är dock betydligt närmare i tid än galaxen JADES-GS-z14-0.

Hur länge är 12.9 miljarder år?
Tja, typ jättelängre längre än superjättelänge. Det är i stort sett omöjligt att ha en sorts relevant uppfattning om hur dj-a länge det faktiskt är. Det är cirka 130 gånger längre tillbaka än det är från nu till när dinosaurierna trampade på jorden. Eller 52 miljoner gånger länge tillbaka än det tidiga romarriket?

Hur långt är 12.9 miljarder ljusår?
Jag gör inga liknelser. Att säga att Voyager-1 på 49 år färdats knappt ett ljusdygn, säger i alla fall att 12.9 miljarder ljusår helt enkelt är ett ofattbart långt avstånd.

1 gillning

“Space is big. You just won’t believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it’s a long way down the road to the chemist’s, but that’s just peanuts to space.”

3 gillningar

Jag brukar undvika att tänka på det

Dags för Artemis 2 då.

00:25 i natt, hoppas det lyckas vid detta försök

1 gillning

Mörk materia, man undrar när vetenskapen kommer fram till en förklaring.

2 gillningar

Mörk materia förklaras (kanske) av kvantmekanik/kvantfysik. Läs “Emergent quantization from a dynamic vacuum” i Physical Review Research nr 8 2026.

Om vakuumet verkligen har fysisk struktur (dispersion, vågutbredning, resonanser) öppnar det för att mörk materia kan vara excitationer av vakuumet snarare än en exotisk partikel.

Stream på YouTube, eller?

EDIT:
Digitala sändningar (Live)

  • NASA+ & NASA:s officiella kanaler: Fullständig bevakning startar kl. 12:50 (lokal tid i USA, vilket motsvarar kvällstid i Sverige) på NASA+ samt på deras YouTube-kanal.
  • SVT Play: Programmet “Månen tur och retur” sänder uppskjutningen live under natten mellan den 1:a och 2:a april.
  • Andra plattformar: Sändningen kommer även att finnas tillgänglig via Amazon Prime och webbplatser som Space.com

Brukar titta via denna kanal

När jag tröttnat på att plöja alla möjliga och omöjliga forskningsrapporter rörande klimatet får jag hugga tag i kvantmekaniken :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Denna för riktiga nördar, 24/7 stream från Orion kapseln från strax efter start till strax innan splash down hemma igen.

Herregud för svts sändning. De är helt nollade gällande allt de babblar om i studion.

1 gillning

Och för oss bara intresserade

Får se om det kommer en pimpad version på den här launchen, som Saturn V-versionen. 160Mhp…

1 gillning

Ni minns väl elvan?