Rymden i stort och smått (Pigs in space diskuterar)

Finns en deltagande planet i parken utanför Systemet i Söderhamn…

Jag har faktiskt besökt den. Eller båda två faktiskt. Såg den första när jag besökte den andra. Parkerade på andra sidan parken.


Så tekniskt sett korrekt. Utanför Nya Zeeland är ju söder om Danmark.

2 gillningar

Den här flaggan som Neil och Buzz satte upp, sitter den kvar, tro?

Jag tror nog att E.T hämtat den.

Att östtimor hade sån rymdteknik visste jag inte

1 gillning

Såg jag ännu en uppskjutning. Så sugen på att åka till Floridas Space Coast och se en launch på plats.

Artemis 2, ftw? Du hinner fixa biljetter osv.

2 gillningar

Lite annat att stå i tyvärr.

1 gillning

Framför allt höra och känna en på plats.

Du har en till uppskjutning idag strax innan 22.

2 gillningar

2 gillningar

Denna har jag för att ha koll på uppskjutningar jag vill se.

1 gillning

Är det samma power i de nya raketerna som i Saturn V?

Beror på vilken du tänker på. Falcon 9 är mycket klenare.

:rocket: Launch Vehicle “Power” Comparison

  1. Starship (Super Heavy + Starship) — Absolute monster
    • Liftoff thrust: ~74 MN
    • Payload to LEO: ~100–150+ tons (target)
    • Status: In flight testing
    • Notes: Most powerful rocket ever built, fully reusable goal

  1. Saturn V — Historic king
    • Liftoff thrust: ~34 MN
    • Payload to LEO: ~140 tons
    • Status: Retired (Apollo era)
    • Notes: Still the most powerful rocket ever to successfully fly operational missions

  1. SLS Block 1 (Artemis 2) — Modern heavy lifter
    • Liftoff thrust: ~39 MN
    • Payload to LEO: ~95 tons
    • Status: Operational (Artemis program)
    • Notes: More thrust than Saturn V, but less payload efficiency

  1. Falcon 9 (Full Thrust / Block 5) — Workhorse
    • Liftoff thrust: ~7.6 MN
    • Payload to LEO: ~22.8 tons (expendable)
    • Status: Fully operational, reusable
    • Notes: Not a heavy lifter — optimized for cost & cadence

Kanske dags för en rymdtråd?

1 gillning

Japp om nån mod kunde vara så vänlig och docka loss oss

Jag gillar denna.

Musks? Vore rätt gött att se en sån uppskjutning. Se, höra och inte minst känna.

Bara se och höra på streamen med ljudet i bion var maffigt. 33 Raptor motorer låter även på film. Såg streamen på första försöket, som även lyckades, att fånga Heavy boostern (bärraketen) med chip-sticksen