I år blir det 57 år sedan första månlandningen. 26 år sedan ISS togs i bruk, sedan dess har det väl inte hänt så mycket?
Hubble, James Webb.
En helvetes massa satelliter
Voyager 1 & 2 har lämnat solsystemet (fortfarande 300 år till Oort molnet och 30 000 år tills ute).
Shuttle har kommit och gått
10 000 satelliter runt jorden
Och 100 000 bitar rymdskrot som följs kontinuerligt.
Hubble
JWST
SpaceX återbruk
Curiosity
Perseverance
Satelliter vid Lagrangepunkter för att ha koll på solen
För att nämna något, lite har det hänt ändå.
Del av detta ett heltäckande internet för alla jordens invånare.
Betyder så mycket på lång sikt.
Vi ser det i krig och förtryckta nationer nu, men tänker nog mer på fattiga samhällen utan infrastruktur.
Farligt att vänja sig dock. Ryska soldater vid fronten har tydligen panik nu när de blivit av med sin Starlink-täckning.
Voyager 1 & 2 har lämnat solsystemet (fortfarande 300 år till Oort molnet och 30 000 år tills ute).
55-60 kkm i timmen vilket ändå är bara hälften av jordens fart runt solen, men tar tid att komma nånstans
Hur är planerna för folk på mars?
Kommer samtidigt med övergången till att alla äter insekter.
Runt 2029, då
Planerna vet jag inget om men att landa på Mars och sedan lyfta och resa tillbaka till Tellus är nog en extremt svår grej att ordna. Det tar sådär 2.5 år eller så, totalt. Sedan var det också det där med drivmedel för återresa, stråling och annat jobbigt.
Förutom att det är en bedrift av rang så kan man ju undra vad vinsten vore?
SpaceX är väl de som pratar om det, SpaceX
Virgin ( eller la dom ner det?) och Blue Origin verkar vara mer för turism och Boeing verkar inte få till det alls.
Blir säkert kineser som kommer dit först med människor ![]()
Menar du projektet en svenska var med i? De ska flyga dit och överleva så gott det går men aldrig komma hem igen?
Projektet Mars One var ett privat projekt som startades 2011 av nederländarna Bas Lansdorp och Arno Wielders.[11] Det hade som slutgiltigt mål att etablera en permanent mänsklig bosättning på planeten.[12] Till skillnad från övriga planerade projekt blir detta en expedition utan returbiljett, därav namnet MarsOne. Från 2016 var planen att den första bemannade flygningen till planeten skulle ske 2025.[13] Färden till Mars skulle enligt planen gå att följa live via video dygnet runt på Internet.[14] Projektet förklarades januari 2019 i konkurs.
I övrigt är det planerat 2030 med en resa runt mars och hem igen. Bemannad, som NASA projekterar.
Planer kommer och planer går. Jag sätter en lunch för @stenman på att det inte blir (uppskjutning) före 1/1 2031, men Stenman får själv komma ihåg att kräva in den om vi träffas efter det datumet och de faktiskt skjöt upp “i tid”.
NASA säger 2030 talet, inte 2030, och mer mot slutet. De behöver utveckla en raket för det, bygga med bitar i rymden med SLS. Om politikerna godkänner kostnader etc. Även Artemis 3, månlandning är tänkt att ske med Starship HLS landaren.
SpaceX har fastare planer och Starship tas fram med mars som mål, men Musk är Musk så ….
Men, vad kommer från Kina …
Aha. Det var skillnad.
Vilket jag gissar är ett stort och osäkert “om”. Med det där budgetunderskottet och dess trend tror jag kanske att det kommer bli svårt med finansieringen. Vad skulle vara vinsten med att göra en resa runt mars? Prestige, helt klart. Teknikutveckling skulle det också bli. Men ekonomisk vinst? Svårt att tro.
Temu
Undrar hur det går för invånarna på K2-18b.
Har de kommit längre i sitt rymdprogram än oss ?
Fermis paradox?
Behöver mer kräm i motorerna där
