Robotklippare på golfbana

Min egen lilla robotklippare (Gardena med max kapacitet på 500 kvm) här hemma i trädgården är inne på sin nionde säsong. Elmotorer är i regel väldigt slitstarka och kräver ingen service.

Bytte batteri för 2-3 år sen eftersom den började stanna lite här och där utan att orka hem, särskilt när det blev kallare mot hösten. Byter knivar ibland. Annars går den bra förutom fall av kabelbrott på slingan och små “stridsvagnsfällor” som hunden tycker om att gräva.

I en villaträdgård ökar gräskvaliteten av en robot iaf. Det fina klippet blir bra gödsel och gräset tappar inte så mycket växtkraft som det gör om man slår av en större del av strået.

Däremot är väl cylinderklippare att föredra om man ska klippa gräs riktigt kort? En rotor slår ju av gräset istället för att klippa. Men det finns ju robotar med cylinderaggregat också. (eller det kanske bara är såna man använder för fairway och greener?)

1 gillning

Robotar med “rakbladsknivar” skär troligen av gräset ganska snyggt.

1 gillning

I mitt utkast till budget kommer det att krävas höjning av medlemsavgiften med 200kr för 2026 och framåt för att få robotinvesteringen att gå ihop utan att övrig verksamhet påverkas.

Höjd medlemsavgift brukar vara poppis på årsmötena :smiley:

Vi ligger ändå tusenlappen lägre än grannklubbarna (de som har 18-håls full-längdsbana) så jag tror inte det blir något problem inför 2026.

På de flesta årsmötena för golf-klubbar brukar styrelsen väl ändå vara i majoritet.
Intresset från medlemmarna verkar vara nära 0 att vara med på årsmöten - i alla fall i min klubb :frowning:

Om medlemmarna får se “förslag på höjd medlemsavgift” bland motionerna så lovar jag att det kommer ett gäng som ska protestera. Särskilt såna som “bara” spelar 4-5 rundor i veckan.

1 gillning

Man får formulera och motivera det på ett bra sätt.

1 gillning

Vi hade höjd medlemsavgift på dagordningen till förra höstmötet - och som klubbades.
Det kom inte fler medlemmar för det. Sanningen är nog att de flesta medlemmar inte ens läser vare sig dagordning, ekonomiska rapporten eller ev. motioner :pensive:

1 gillning

Våra årsmöten brukar vara rätt välbesökta, ungefär 4% av medlemmarna brukar dyka upp.

Nästa år blir det intressant när vår mångårige ordförande kommer att lämna sin post, vi har idag ingen valberedning då samtliga av olika anledningar har hoppat av.

Ingen valberedning? Det kan bli lite “vilda västern” på årsmötet då, kanske?

Kanske dags för egen tråd snart? “Årsmöten och avgifter”.

1 gillning

Årsavgiften höjs ju alltid med 200-300kr varje år så jag ser inte problemet.

1 gillning

Nu testar vi Husqvarna klippare. Ser ju klart bättre ut på fw.

5 gillningar

Det brukar vara värre protester om kaffepriset ökar med 3 kronor.

Även ruffen klippt nu, med robot. Kanske blir det i kortaste laget för ruff men det blir väldigt snyggt klippt. Husqvarna robot.

1 gillning

Lundsbrunn körde ju robotklippare och det såg precis ut som jag hade gissat. Prydliga foton men tjockt och ibland omöjligt att hitta bollen en meter utanför fw.

Höll till i ruffen i princip hela tiden, hittade alla bollar som inte var i vatten tämligen snabbt.

Då har du ju svaret :blush:

Då har ett lass robotklippare tydligen anlänt till hemmaklubben. Det bådar gott mht den mycket goda kvaliteten på klippning av den fw där det kördes tester förra året.

1 gillning

Går det montera snöblad på den?

1 gillning