Någon som är medlem eller spelar ofta på bana där man börjat använda robotklippare och kan bidra med erfarenheter ?
Vi håller på att sätta upp de långsiktiga planerna för banan/klubben, att byta ut någon halvalkis (som vi dock får lönebidrag för) mot några klipprobotar har börjat att diskuteras på styrelsemötena. Som gammal f.d. IT-fjolla ser jag fram emot att få programmera upp dem så att de klipper på ett vettigt sätt.
Det behövs väl typ en robot per hål för att det skall bli bra. Leasing är nog att föredra till att börja med.
Cylinderklippare drar rätt mycket soppa jämfört med rotorklippare och dessutom kan dom dra sönder hela gräset om dom körs fel. Eller tänker ni ruff? Tror inte dom orkar isf…
På driving range eller övningsområde absolut, men stor risk dom blir stulna då ni måste ha top of the line för att orka.
Edit därtill måste cylinderklippare vara riktigt vassa. Så krävs iaf underhåll nästan dagligen.
Ofrivilligt selektiv hörsägen säger att klipprobot är framtiden för semi/ruff just nu. En ren ekonomisk fråga, dvs. betydligt billigare och bättre än maskiner som körs av anställda.
Det är några (3) greenkeepers som nämnt det hela… så jag tror det är rätt träffsäkert.
Fw. klipps oftare så i teorin borde förtjänsten även finnas där. Greener… nja!?
Även i min klubb (och grannklubbarna) har robotklippare diskuterats i styrelsen och vi tog in offerter på leasing av Husqvarna-klippare efter att vi haft en klippare på test förra sommaren.
Vi tyckte dock att offerten var lite väl dyr och när vi räknade på det skulle det just då inte ge någon ekonomisk besparing jämfört med dagens klippare, så vi beslöt att skjuta på det minst ett år. Då har vi även möjlighet att följa upp hur det gått för klubbar som redan skaffat robotklippare.
Det finns 2 bra artiklar ni kan läsa - visserligen dold reklam för Husqvarna, men vi ser inte att något annat märke kan komma i fråga just nu:
Dom pratar semiruff. Ja, den är snäll. Men den tar inte heller någon tid att klippa. Hur man kan betala 2,5 miljoner + kostnad för en leasad robotklippare med underhåll, per år att klippa semiruff undrar jag då den tog oss en halvdag att klippa och klipptes var annan - var fjärde dag beroende på nederbörd och näring.
Ruff klipper man kontinuerligt och här finns pengar att tjäna, men då måste klipparen orka också. Det tror jag inte alls på. Fairway, tees, foregreens och greener kräver cylinderklippare och det är en helt annan match än semiruff och ruff i klipparteknik.
Det skulle vara intressant att få veta lite mer detaljer, hur många klippare skulle ni leasa ?
Vad vad leasingkostnaden per klippare/månad ?
Var det Ceora ni tittade på ?
I så fall vilken variant av Ceora tittande ni på ?
Om man klipper både fairway och ruff med robot, kan man nog skära bort två säsongsanställda.
Dieselkostnaden ligger kring 150K på vår klubb
Någon av klipparna vi har kan man nog göra sig av med eller sluta och leasa.
Totala kostnaden för klippning av fairway + ruff tror jag inte är mer än en miljon för oss, då är det svårt att spara 2,5 miljoner !!!
Läste mer och det var visst att dom skulle spara det på 5 år. Och dom klipper fairway med robotarna också… Typ (det kan tolkas både och i texten?).
Jag skickade förövrigt mail till alla golfbanor som var med i reklam för solceller och bad om data hur mycket energi dom drog in på dom, ingen svarade förutom en klubb som ej var med i reklamen och det var inte i närheten av vad dom sa i reklamen
Om ni bränner 150K i diesel, så kan du fundera på hur mycket effekt ni måste få ur era robotklippare för att göra samma jobb. Jämför då med elmotorernas effekt och se om det är rimligt.
Inte direkt ofta man kör gräsklipparen till krogen på helgen för att klubben betalar soppa.
Vill lägga till att jag absolut tror att vi kommer ha robotklippare överallt i framtiden, jag har bara inte sett en enda modell som skulle klara den bana där jag jobbade, inte ens dom snälla hålen.
Men semiruff är absolut en sak man kan klippa med enkel teknik och säkerligen kan göra idag. Tvivlar bara på att den tjänar några pengar mer än en gratisartikel i en obskyr branschtidning. Kanske en gratis middag i Jönköping för klubbchefen
En annan detalj var att vi klippte hela banans greener första 1,5 timmarna. Vi började precis så tidigt vi kunde utan att det var för blött, och var klara innan spelarna anstormade banan. Hade vi klippt tidigare hade vi sabbat greenerna och senare så hade folk fått vänta på oss.
Vi ambulerade allt, vissa banor kör klipptåg.
Efter att man klippt greener, så gick man över och körde ruff eller handjagare. Vi körde även bunkrar med maskin, foregreens och tees samtidigt som vi körde greenerna, men det var en premiumklubb. Sånt kan man köra under dagen lika gärna.
Ruffklipparen (halvtidare som bara klippte ruff) klippte alla 36 hål + range + övningsområde + 9 korthål under en vecka, löpande. Men det är enorma ytor som den klipper. Blir jäkligt många robotklippare att komma åt hans (dåliga) halvtidslön.
Vi har fem robotar som klipper fairway och semiruff ( samt någon mindre som klipper tunt klubbhuset) . Det räcker på 18 hål. Man behöver absolut inte en per hål.
Tittar man på inköpspriset och räknar med att restvärdet är hälften av nypriset efter 3 år landar man nog kring 10K/månad/robot. Då har vi kort säsong, 5 månader.