Du behöver nog fler robotar än traditionella klippare. Men det är möjligt att leasingkostnaden blir ungefär densamma. Jag tror dock att robotleasingen blir snäppet dyrare.
En inte försumbar fråga är att man i glesbygdsområden med byte till robotklippare förflyttar arbetstillfällen från det lokala området till stora globala aktörer och i värsta fall barnarbetare i afrikas gruvor för att tillgodose behovet av råvaror till batteritillverkningen.
Den lokala miljöfrågan kan delas upp i olika delar.
Arbetsmiljön för banarbetare blir bättre.
Förutom ljudnedsmustningen från dieselmotorer kan den “allmänna” närmiljöns påverkan helt ignoreras. I ett globalt perspektiv kan man innan batteritekniken blivit bättre också ifrågasätta om det är positivt eller negativt för miljön att övergå till eldrift.
Nästan alla banor har ”lönebidragsbetalda” så en aspekten är inget värt i den här diskussionen.
Solcells-park och robotar som klipper under tider då varken sol eller spelare är i farten, borde vara da shit.
Det krävs säkert fler robotar men då utnyttjar man iaf. sin egen elproduktion bättre.
Jag är inte så j-a korkad att jag tror att solceller ger ”gratis energi” men det största problemet med eldrift på saker är att man nyttjar det under tider det eg. kan laddas ”billigare”.
Ringenäs har fö. haft range-robotar rätt länge. Tror att det funkar galant.
Nu ser du lite snävt på lönebidragarna, för golfklubben spelar det inte någon roll. Bidragstagarna kommer istället slå dank, sitta i någon park och supa hela dagarna istället för att göra lite nytta. Det är bara en del av lönebidragarnas lön som det allmänna står för, med robotiseringen får skattemedlen helt bekosta bidragstagarna.
Rörande solceller, jag är lite förvånad att tekniken stått stilla i 50 år, verkningsgraden är fortfarande riktigt usel. Det har pratats om flerlagerssolceller med dubbelt så bra verkningsgrad, men det verkar stå still på den fronten. Gissningsvis styr Kina marknaden, de tjänar mer på dåliga solceller.
Lite googling ger att det i Sverige bara verkar var två fabrikat som används, Husqvarna och Kress. Kress används bland annat på Hinton Golf/Rönnebäck.
Någon som har lite inside info därifrån, klippresultat och gärna annan info ?
Noterade idag vilken oerhört kvalitetsskillnad det är på semiruffen där den klipps med robot jämfört med där den klipps med stor dieselklippare. Det blir så mycket jämnare och snyggare med robot.
Har kollat på hur den klipper nu, är cylinderklippare bara en lögn?
Fick lära mig att det var ett måste, samt att man tog i olika vinklar för att gräset skulle växa kort och rätt nog. Men detta är ju en vanlig rotorklippare. Blev vår golfklubb lurad? För rotorklippare kan man ju bygga hur stora som helst och även ha som “flygplan” bakom traktorer för när det behövs en extra (vid reparationer) osv.
Letade information överallt på internet, men hittade bara spam från säljare - tom på reddit.
Vet inte antal, men att det är sämre nu än innan har jag inte märkt.
Ska dit i helgen, får väl försöka tänka på det.
Var i nyköping i våras, och blev antastad av ett antal klippare. Men samma sak här, om det är bättre eller sämre vete f.n?
Men man slipper ju ett antal klippare på banan med folk som spelar. Då kan personalen fokusera på greener och andra ytor.
Fick lära mig att det krävdes cylinder även på fairway (och tees, foregreens och semiruff). Verkar även vara en resursfråga när det gäller att reparera gräset från rotorklippare - dvs vatten och näring.
Hemmabanan har en robotklippare tuffandes i semiruffen mellan hål 1o 9. Helt klart bättre/jämnare klipphöjd. Förr var det ofta svårt att hitta bollen i semi. ( Den som har lite längd och är orolig för högra sidans vatten siktar oftast ut i semi)
Ingen aning om klubben hyr/köpt.
Dock hävdar de som tillverkar robotklippare med rotoraggregat att resultatet är bättre med robot jämfört med traditionell rotorklippare. Det brukar hävdas att grässtrået slås sönder med rotorklippare.
Bild på traditionell rotorklippare vs robotklippare.