Robotklippare på golfbana

Måndag 2/9 skall bankomittén, ordförande och Berra träffa en person från leverantören. Finns något som bör tas upp som inte redan är diskuterat i tråden?

Jag har fått offert på såväl köp som leasing.

Vet inte om det varit uppe. Men hur ser det ut med försäkringar?

Inte svar till Berra. Snarare en fundering angående livslängd.

Hur hanteras stöldbegärlighet? En sån där robot kostar ju sexsiffriga belopp och blir därmed begärlig ur hälerisynvinkel. Det kan väl inte vara omöjligt att hacka FW i de där, så att det går att använda även stulna individer?

Vi pratade om saken på föregående styrelsemöte så det finns på agendan.

Det borde gå att hacka.
Får väl kolla upp det på d a r k-net

Klubben har en robot på prov, på en fw. Jag har bara passerat den fw en gång sedan roboten kom på plats men då var klippningen fullständigt överlägsen alla fw-klipp jag sett på klubben (under 30+ år).

2 gillningar

På mötet i Måndags med Husqvarna och lokala försäljaren fick jag svaret på mina frågor kring stöldskydd.

GPS modulen i roboten är väl inkapslad och svåråtkomlig och om den flyttas utanför sina definierade klippytor går ett larm.

Den enda stölder de känner till var dels från en servicebil och från ett lager.

1 gillning

Marknaden för “vidareförsäljning” kanske inte är så stor. Sådant påverkar ju också.

Det kan mycket väl stämma. Å andra sidan, tror du han skulle säga sanningen om den “sved”? Sen tror jag som StoraNorrland skriver/antyder: Det ska ju gå att sälja grejorna som stulits också. Det skulle ju väcka viss uppmärksamhet i ett normalt radhusområde om klipparen är lika stor som huset (jag vet att de inte är sååå stora)…

Parallell: Jag och en kollega hade likadant kylskåp. Som gick sönder och förvandlades till frys!! Inte en gång. Inte två. Utan tre gånger (för mig, sen bytte jag). Varje gång sa reparatören “Det här har jag aldrig sett förut”. Liten stad, samma reparatör. Alltså minst 6 byten av termostat innan en nykonstruerad/bättre termostat fanns.

En viktig fråga för oss i klubben är köpa eller leasa ?
Husqvarna uppgav att de flesta leasar, klubbar lång norrut med kortare säsong tenderar att köpa.

Som kassör lutar jag åt leasing.
Vår greenkeeper ser helst ett köp.

En nackdelen med leasingavtalet är att man då i princip är låst i 5 år, det brukar vara skitdyrt att kliva av ett leasingavtal i förväg. Fördelen är att man tror sig veta kostnaden i förväg.

Om det kommande styrelsemötet sista veckan i September beslutar att satsa på robotar så kommer vi att ha följande plan:

I dagsläget har vi tre gammaldags klippare som går att klippa fairway/ruff med. Vi äger en som vi direkt kan sälja av. De andra två sitter fast i leasingavtal. Den långsiktiga tanken är att behålla en klippare för fairway/ruff som komplement till robotarna.

För greener finns det idag ingen fungerande robotlösning så där klipper vi som vanligt.
Runt greener och på tees kommer vi till att börja med klippa på “gammaldags” vis men möjligen införskaffa mindre rorbot som sköter den delen också.

Firman i närområdet som är de vi kommer att göra affär med sitter och mäter upp hur stor fairway respektive semiruff vi har. Jag kommer att med google-earth-pro göra samma sak.

1 gillning

En robotklippare sägs ge finare/tätare gräsmatta. Vilka kostnader.ökar i övrig skötsel? Går det hålla gles ruff eller får man klippa ner den något för att inte göra den allt för svår? Se Lundsbrunn som hade riktigt tät ruff där bollen begravdes och man hade hellre tagit ett bunkerslag typ.

1 gillning

Ingen skötselkostnad torde öka, inget jag räknar med vid budgeteringen.
Elkostnaden ökar förstås.

Ruffen var riktigt seg (=bra) på Lundsbrunn, man hittade bollen men det var väldans svårt att slå.

1 gillning

Leasar du så ingår väl all skötsel i leasing avgiften. Köper du så är der service för några tusen om året samt några hundra för knivbyten. Om du räknar på 7 månaders säsong så ligger elförbrukningen på ca 1000kwh per maskin och år.

Är den allmänna uppfattningen att banornas skick blir bättre med robotklipparna?
(om jag inte misstog mig så klippte robotarna även foregreen på Sigtuna)

Lämpligen räknar man elförbrukningen per månad. Vi har i snitt bara 5 månaders säsong.

150kWh per klippare under Juni till September, mindre under de halva Maj och Oktobermånaderna. I min budgetkalkyl just nu 4500 kWh totalt.

Kan bara svara för “min egen” bana och den är enormt mycket bättre med robot än innan.

Men mycket beror väl på vilken skötselbudget man hade innan.

Vår bana dvs Salem är sämre med robotklippare.

1 gillning

Jo men ni har ju köpt fel sort vad jag förstod. Den sorten som klipper era fairways är ju bara avsedda att klippa ruff med.

De har trimmat så att FW nu är acceptabel. Det största problemet nu är att ruffen har blivit för snäll. Den är kortare och tätare än förut. Bollen ligger ganska ofta ovanpå ruffen och blir lätt att slå.

De får väl höja klipphöjden då. Vår ruff är ganska exakt lika hög som en boll och bollen sitter alltid ned i botten så minsta lilla dåliga träff så kommer du bara några meter.

Lundsbrunn hade ju en väldig blandning av olika robotar men den var ändå långt ifrån det skick som våra husqvarna klippare levererar.