Robotklippare på golfbana

Då är ju just det en försumbar kostnad.

Jo, såvitt jag kan se är det samma knivar som på vanliga privatkonsumtionsrobotar. Skulle givetvis kunna vara en lite dyrare variant till de professionella klipparna. Det är inga normala knivar utan små rakblad 2-3cm stora som sitter på stora diskar.

Jag är nyfiken på hur gräset mår på lång sikt då jag blev drillad av en nitisk greenkeper i, inte bara vilken klippare man använde och hur den kalibrerades utan även hur man klippte, dvs riktning osv.

Vad jag kan se så kör robotklipparna i princip en ruffklippare men med lägre höjd. Det hade renderat i total avstängning från vår greenkeper.

Greenkepern fixade även snömögel och räddade hela banan, sen fick han sparken för att man inte röjt och finat så bra runt tees som seniorkomittén befallde.

Klubben gick sen i konkurs.

Återkommer om ett par år.

Det roliga är att du kommer göra det. Tillskilland från dom flesta. :+1:

Jag har haft robotklippare i 8 år och gräset har aldrig mått bättre. Förr i tiden gödslade man 3-4ggr per år, vertikalskar och hade sig, nu släpper man ut roboten i April och tar in den i oktober och i övrigt gör man inget med gräsmattan. Visst det är skillnad på golfbana och villaträdgård, fullt medveten om det.

På Salem har kvaliteten på fairway tyvärr försämrats betydligt. Det är flera som börjat ta lättnad på eget bevåg då det ofta finns klippkanter och ojämnheter på ett helt annat sätt än tidigare vilket är trist då vi varit kända för våra fina fairways.
Förmodligen tryckte de stora fw-klipparna till bättre då de väger mycket mer och inte påverkades på samma sätt av mindre ojämnheter.

En annan försämring som robotarna resulterat i är att man tagit bort de uppskattade måtten i fw som lasermättes och flyttades baserat på flaggans placering då dessa “plattor” är i vägen.
Man får inte heller de här tydliga och snygga klippmönstren.

Ni klipper ju FW med ruffklippare, därav problemet.

På Ljusdals GK har kvaliteten på fairway förbättrats betydligt. Det är flera som slutat ta lättnad på eget bevåg då det ej finns klippkanter och ojämnheter vilket är roligt då vi inte varit kända för våra fina fairways.
Förmodligen tryckte de stora fw-klipparna till sämre och påverkades mer av mindre ojämnheter.

De fula “buskarna” med avståndsmarkering till mitten av greenen är borttagna och istället är det färgläggning med en cirkel och ett streck som görs.

Med robotorna programmeras det så att man får ett snyggt klippmönster.

Förutom ovanstående så verkar det vara tufft för olika typer av ogräs när roboten är i farten

(Nu är det ju lite tidigt i utvärderingen men tvärt emot Salem har allt blivit bättre)

Möjligen är det, hos er, som klipparen på den vi bevistade.
När jag såg det kassa resultatet knäckte min medspelare orsaken. Roboten körde i ett styrt mönster. Hela finessen med robot (hemma) är ju random (slumpen), vilket konstant klipper gräset från olika håll.

Egon

Robotklippt fairway.

3 gillningar

Snyggt och kul med bild :slight_smile:

Undrar om man kan programmera om dom att dra konturen seperat.

De klipper konturen separat. Först ett yttervarv, sen fram och tillbaka.

1 gillning

Låter som jag borde komma förbi och spela ett varv. Dessvärre ligger banan på 20-årslistan efter dåligt bemötande sist. (“Banan är skitfin, ingen rabatt på greenfee för er- banan var sönderbränd och spruckna fw etc”)

Nu är den bra på riktigt, vi har fått en ny banchef som verkar kunna lite mer än våra tidigare (han var 26 år på Vasatorp tidigare).

1 gillning

Löser du 300kr rabatt så jag får mina pengar tillbaks så kanske :wink:

Off topic nog. PM nästa :wink:

Den robot modell som används på Salem kan inte klippa gräset kortare än 22mm enligt uppgift tidigare i den här tråden. Det är 10mm längre gräs än vad det borde vara på fairway. Där är problemet, inte att den klipper I regelbundna mönster. Gräset klipps inte åt samma håll hela tiden även om klipparen kör i ett regelbundet mönster eftersom det är en roterande knivdisk under så kan snittet komma från vilket håll som helst.

Verkar bra.

Olika håll spelar ju bara roll med en cylinderklippare. Rotorerna kommer komma helt slumpmässigt iaf gentemot grässtrået.

Robotklippare ger ju rimligen två odiskutabla fördelar:

1. Det är välklippt hela tiden.
  2. Personal kan ägna mer tid åt sådant om robotar inte fixar.

Att man kan behöva fixa bort en och annan grop eller bubbla på fw ingår ju som en del installation och upptäckter man fort gör.