Det är väl bara att sänka klipphöjden på fairway och höja i semiruffen ?
Husqvarna klarar ned till 10mm, få banor i Sverige har lägre klipphöjd på fairway.
På majortävlingar brukar klipphöjden vara kring 9mm.
Har tittat i manualer för Belrobotics klippare, lägsta höjd verkar vara 22mm. Till och med i norrlands inland vill man nog kunna klippa ned till neråt 15mm på fairway.
Idag spelade jag för första gången de två hål där vår testrobot har klippt en dryg vecka.
Fantastiskt bra.
Ett litet problem uppdagades idag när roboten hamnade i något slags moment 22 läge när den kryssade fram bland vattenpölar. Känns lite som en bug i programvaran. Har den lyckats navigera in i ett område med vattenpölar borde den kunna ta sig därifrån för egen maskin.
Ingen skillnad i bevattning, vi har ingen fairwaybevattning.
Klippområden definieras med tillhörande klipphöjd och roboten själv justerar klipphöjden då den byter klippområde.
Under testet klipper roboten både fairway och ruff.
Vet ej om man kan läsa av var den klippt, det antar jag, det är trots allt en burk som kostar mer än en kvarts miljon.
Eftersom det är på test har jag inte räknat på det än.
Vi skall testa ett annat fabrikat ett par veckor senare under säsongen och därefter göra en utvärdering. Än så länge har vi inte betalt ett öre mer än elkostnaden.
När vi gjort utvärdering får vi ta in offerter och räkna på det.
Kostnader som minskas eller försvinner
Diesel
Minskade personalkostnader (minst en säsongsanställd kan tas bort)
Kostnader som tillkommer
Mer el går åt
Kostnader som troligen ökar
Leasingkostnad för robotar blir antagligen högre än leasing av traditionell klippmaskin alternativet att köpa robotar istället för att leasa diskuteras. Då säsongen bara är knappa 6 månader här uppe kan det nog vara svårt att få till ett bra leasingavtal (gissning)
Underhåll och service tror jag kan bli ungefär samma kostnad, slipning av knivbladen bör nog göras ofta för att hela tiden få det topp-resultat vi ser nu.
Enl. de greenkeepers jag pratat med är det en oundviklig framtid pga. ekonomi.
Grovjobbet kostar för mycket tid och pengar och förarlösa lösningar är inte dyrare idag när allt räknas in.
Framåt kommer marknaden och framstegen inom tekniken göra det än mer förmånligt ekonomiskt.
Tittar man sen vidare så är old school fossildrivna klippare helt på väg ut.
Prestanda är likvärdig avs. tid/nyttjandegrad. Det är livslängden man oroar sig lite för med el/batteri-drivna klippare.
Service på ”klipperiet” är identiskt men driften är betydligt dyrare avs. bränsle och motor/transmission.
Det man ska ha med sig är att man nästan bara bytt ut motorn mot batteri/el och inte helt gått över till drive by wire. När man gör det blir kostnaden, driften och effektiviteten än mer ekonomisk.
Du slipar inte knivbladen, de byts ut med jämna mellanrum. Några gånger per säsong. På min egen robot byter jag 2-3ggr. Det sitter 15 knivar på klipparen. Lås oss säga att du byter varje månad i 6 månader då är det 50kr per byte gånger 6 byten, dvs 300 spänn per säsong. Tror dessutom knivar ingår i leasingkostnaden.