Robotklippare på golfbana

Än så länge inte helt lyckat på Salem. Något för högt gräs på fairways, och lite för mycket nedklippt i semiruffen.

Vi halvkassa spelare gynnas eftersom bollen ”ligger upp” riktigt fint i båda fallen.

Men bättre spelare missgynnas. Får ingen belöning för skicklighet i ruff, och får svårare att kontrollera bollen perfekt från fairway.

Det är väl bara att sänka klipphöjden på fairway och höja i semiruffen ?
Husqvarna klarar ned till 10mm, få banor i Sverige har lägre klipphöjd på fairway.

På majortävlingar brukar klipphöjden vara kring 9mm.

Vet att de försöker justera. Men vet inte märke etc på klipparna.

Och är nog svårt att göra både halvproffs och klåpare nöjda samtidigt

Klipphöjd är ju som man bestämmer att den skall vara. Oavsett robot eller trad.

Ja alltså självklart är det i teorin så. Men verkar inte riktigt funka i praktiken på fairway.

Belrobotics är märket på klipparna på Salem. Verkar som att de inte lyckas sänka klipphöjden. Får nog byta till Husqvarna.

1 gillning

Sigtuna där jag spelade idag har robotklippare. Det ser prydligt ut

Har tittat i manualer för Belrobotics klippare, lägsta höjd verkar vara 22mm. Till och med i norrlands inland vill man nog kunna klippa ned till neråt 15mm på fairway.

1 gillning

Våra robotar är Beltronics, men dom klipper bara ruffen.

Idag spelade jag för första gången de två hål där vår testrobot har klippt en dryg vecka.

Fantastiskt bra.

Ett litet problem uppdagades idag när roboten hamnade i något slags moment 22 läge när den kryssade fram bland vattenpölar. Känns lite som en bug i programvaran. Har den lyckats navigera in i ett område med vattenpölar borde den kunna ta sig därifrån för egen maskin.

Hur är vattenförbrukningen? Vattnar ni som innan? Kan vi döda cylinderklipparen och ge en ärlig beräkning? Eller inte relevant?

Edit: Kan ni ställa om ruff/flygplan att klippa fairway med rotor?

Kan man läsa ur var dom klippt?

Ingen skillnad i bevattning, vi har ingen fairwaybevattning.

Klippområden definieras med tillhörande klipphöjd och roboten själv justerar klipphöjden då den byter klippområde.
Under testet klipper roboten både fairway och ruff.

Vet ej om man kan läsa av var den klippt, det antar jag, det är trots allt en burk som kostar mer än en kvarts miljon.

Vad hade det kostat er att klippa fairway med rotorklippare /flygplan istället för cylinderklippare?

Eftersom det är på test har jag inte räknat på det än.
Vi skall testa ett annat fabrikat ett par veckor senare under säsongen och därefter göra en utvärdering. Än så länge har vi inte betalt ett öre mer än elkostnaden.

När vi gjort utvärdering får vi ta in offerter och räkna på det.

Kostnader som minskas eller försvinner

• Diesel
  • Minskade personalkostnader (minst en säsongsanställd kan tas bort)

Kostnader som tillkommer

• Mer el går åt

Kostnader som troligen ökar

• Leasingkostnad för robotar blir antagligen högre än leasing av traditionell klippmaskin alternativet att köpa robotar istället för att leasa diskuteras. Då säsongen bara är knappa 6 månader här uppe kan det nog vara svårt att få till ett bra leasingavtal (gissning)

Underhåll och service tror jag kan bli ungefär samma kostnad, slipning av knivbladen bör nog göras ofta för att hela tiden få det topp-resultat vi ser nu.

Spelade en bana på dekis häromdan. De hade robotklippare på några hål. Resultatet var under all kritik.

Jag gillar utvecklingen och förstår det ekonomiska i det… och det kanske säger något när en bonnabana som lever på bidrag går den vägen?

Links och får är väl det ultimata i ”robotväg”!?

Egon

Av vad vi sett hos oss under en vecka är att klippkvaliteten där roboten klipper är ett par klasser bättre än övriga hål.

Ekonomiskt säger mitt goda matematiska sinne att det inte direkt går att räkna hem.

Möjlighet till någon form av glesbygdsomställningsbidrag har ej undersökts.

Indirekt kan bättre kvalitet göra att greenfeeintäkterna ökar.

Enl. de greenkeepers jag pratat med är det en oundviklig framtid pga. ekonomi.
Grovjobbet kostar för mycket tid och pengar och förarlösa lösningar är inte dyrare idag när allt räknas in.
Framåt kommer marknaden och framstegen inom tekniken göra det än mer förmånligt ekonomiskt.

Tittar man sen vidare så är old school fossildrivna klippare helt på väg ut.
Prestanda är likvärdig avs. tid/nyttjandegrad. Det är livslängden man oroar sig lite för med el/batteri-drivna klippare.

Service på ”klipperiet” är identiskt men driften är betydligt dyrare avs. bränsle och motor/transmission.
Det man ska ha med sig är att man nästan bara bytt ut motorn mot batteri/el och inte helt gått över till drive by wire. När man gör det blir kostnaden, driften och effektiviteten än mer ekonomisk.

Egon

Det som man egentligen inte vet är livslängden, det är förhållandevis ny teknik. Hur ser det ut med kostnadsutvecklingen.

• Hur länge håller elmotorn ?
  • Hur lång tid tar det innan batteriet tappar så mycket i kapacitet att ett nytt behöver inköpas ?
  • Vad övrigt går sönder ?
  • Hur mycket sliparbete behövs ?
  • Hur kommer elpriset att utvecklas ?

Om halva värdet måste avskrivas på 3 år, vilket är rimligt, blir kostnaden ganska hög.

Och mitt tidigare tänk är att när det är knappt 6 månaders säsong här blir det svårt att räkna hem investeringen vid leasing.

Den ekonomiska besparing vi kommer att göra på personalsidan är begränsad. De säsongsanställda med lägst kapacitet bekostas delvis av lönebidrag.

Personligen ska jag göra allt för att det skall bli en robotlösning, dock vill jag ju inte fabulera när jag gör den ekonomiska kalkylen.

1 gillning

Är det Husqvarna ni använder?
Salem borde kanske byta till Husqvarna.
Edit: såg ditt tidigare inlägg nu. Det är ju Husqvarna ni använder😀

Du slipar inte knivbladen, de byts ut med jämna mellanrum. Några gånger per säsong. På min egen robot byter jag 2-3ggr. Det sitter 15 knivar på klipparen. Lås oss säga att du byter varje månad i 6 månader då är det 50kr per byte gånger 6 byten, dvs 300 spänn per säsong. Tror dessutom knivar ingår i leasingkostnaden.

1 gillning