Readygolf och speltempo - too much?

Självklart har du rätt Egon, Den (o)skrivna regeln är att du släpper om du har tappat ryggen på framförvarande.
Sen är det ju frågan om den faktiskt är oskriven?
Allt annat är troligtvis en av tusentals argument, som de som kommer ifatt en annan boll har, utan fakta vid handen.

Fast det där är en otroligt märklig slutsats och de två sakerna har inget som måste vara direkt förenat.
För jag kan sätta pengar på att samtliga härinne har släppt igenom någon, som då är snabbare och det finns tillfällen framåt, men kanske inte när man står och väntar.
När man står där och väntar kan man säkert klaga på det långsamma spelet.

Men tänk att du står och väntar på framförvarande boll, då kommer jag bakifrån. Då ska du i ditt eget tycke släppa mig.
När vi har slagit ut då kommer nästa boll, vad händer då?

Ska vi ta det för 100:e gången?

Jag skriver om beteende av spelare som går ut innan de bokningsbara tiderna. Och att dom stökar till det med sin ovilja att släppa igenom.

Och att det sen stör fältet långt in på dagen.

Om du står och väntar när jag kommer ikapp dig har du antingen

A. Spelat för långsamt.

B. Inte förstått att du ska gå igenom bollen framför.

Undrar om inte den löd under golfetikett förr i tiden

1 gillning

Det gör den fortfarande. Har nog alltid varit formulerad som “man bör…”

För tiotalet år sedan tog man bort undantaget så även en ensam spelare borde släppas igenom.

Nuförtiden är formuleringen “Om hålet framför är tomt och du märker att bollen bakom får vänta kan du och dina spelkamrater göra ett genomsläpp…”

Du kan yla om det 1000 gånger, men så länge du svamlar om saker som ingen annan förstår än du själv och med argument om betenden som INGEN annan håller med om så KAN det ju vara dig eller sättet du yttrycker dig på som är det krångliga, eller?

Det du beskriver känner inte jag igen mig i, ingen annan har sagt att de gör det heller, är det en hint om att det kanske inte ligger till som dina “fakta”.
Däremot, under de attraktiva helgtiderna där det är som mest folk på banan, då blir det inte sällan kö, och står man då och väntar på bollen framför, då släpper inte vi andra bollen som kommer bakifrån.

Igen, här har du fel, för:
A. Det vet du ju inte
B. Det är inte upp till mig att bestämma, det är den framförvarandes ansvar, har du inte fattat det?

Du kan ju läsa lite om vem som ansvarar eller inte här: Golfvett & säker golf: bästa tipsen för dig som spelar

Sen har ju Vattenmannen tryckt på, gång efter gång, att det är spelare som gått ut på ett olämpligt sätt som stör dagen.

Men, oavsett vilket, det är en förlust för alla på en full bana, förutom för enbollen/tvåbollen/trebollen som försöker tvinga sig igenom om man gör ett genomsläpp bara för att de får vänta, när även bollen innan får vänta.

Som sagt, eftersom folk är ”idioter” och beter sig därefter så finns det ju ingen annan råd än att det görs vad det kan med de medel man som banägare har.
Det låter naturligtvis hårt att ansvaret ligger på dem men att ålägga ”idioterna” det är ju tandlöst och det visar ju tråden med all önskvärd tydlighet.

Sätt ett rimligt tempo. Medge det i bokningen och håll koll på bollarna ute på banan.
Korkade upplägg som att en 2boll ska ta kortare tid på sig oavsett om den är omringad av 4bollar vill man ju inte höra talas om. Det är idioti om något.

En begränsning på max hcp. i bollen är en del. Var man lägger gränsen beror ju på vilket klientel man har, banans svårighet och vilka rondtider man vill kunna hålla.
60-80 känns rimligt från vit/gul tee. Högre går nog bra om det spelas från rött/orange.

Jag fattar att det är omöjligt att casha in GF med fulla bokningar om man tänker på speltempot… men då är ju redan valet gjort.

Egon

Till Vattenmannen. Brukar det funka bra när du släpper förbi alla bollar som kommer ifatt dig?

2 gillningar

Det var ett hett ämne minsann.

Jag tycker man kan jämföra med när man hamnar bakom en långtradare som ska köra om en långtradare på en tvåfilig motorväg. Om jag vet att jag är snabbare än långtradaren, varför ska jag släppa förbi bilen bakom mig som närmar sig snabbt? Utifall den är snabbare än mig när jag kört om långtradaren?

Är ändå en rätt speciell sport. Finns det någon annan sport/hobby som skapar samma “road rage” som golf? Är rätt oskön stämning på banan ibland.

Jag tycker problemet är att det är för mycket folk på banorna. Hade det varit glesare så hade det inte blivit ett så stort problem. Då hade genomsläpp även fått bättre effekt.

Jag vet att det finns exklusiva anläggningar med skyhöga ambitioner som satsar på att förbättra tillgängligheten för sina medlemmar, men borde det inte finnas utrymme för klubbar som nöjer sig med ok/bra skick på banan och istället satsar på tillgänglighet för en rimlig peng? Säg 20 tusen per år och 500 medlemmar? Borde ge minst samma skick/kvalitet som en klubb som har 1250 medlemmar och medlemskap för 8 tusen?

Eller är inte folk redo att betala för tillgänglighet på det sättet?

1. De flesta går tyvärr inte ikapp utan smyger och segar bakom, lätt muttrande.

2. Nej, för övriga i min boll vägrar släppa igenom och det blir ju lätt parodiskt om jag släpper bollen bakom men övriga tre i min boll lirar vidare. 7-bollar höjer sällan tempot på banan.

1 gillning

Då jag tycker att min fråga förra gången inte fick något solklart svar tar jag ett gammalt exempel från en tävling på min gamla hemmabana Högbo nångång på 90-talet.

Detta har jag bara råkat ut för vid ett enstaka tillfälle så tidigt under rundan så egentligen är det ett dåligt exempel men det kanske kan visa på det absurda att släppa igenom enbart för att någon kommer ikapp oavsett hur det ser ut framför.

När vi traskade upp för backen genom skogen mellan hål 1 och hål 2 såg vi en boll som hade stannat mitt uppe på krönet 50 meter före tee. När vi själva kom upp till samma krön stod fortfarande 2 grupper med spelare på tee varpå den ena gruppen skulle börja att slå ut.

Skulle då våran grupp ha fått gå rakt fram och blivit släppt av alla 3 bollar som redan stod på tee och väntade? Och innan bollen som stod på tee och väntade när vi kom upp på krönet hade hunnit slå ut så dök nästa boll upp bakom oss.
Skulle även denna boll ha fått gå förbi alla som redan stod och väntade?

Vi är alltså 4 bollar på samma tee vilket betyder att minst 3 bollar står och väntar och ska därmed bli igenomsläppta för att dom kommit ikapp, även den bollen som var på väg att slå ut hade såklart väntat men ungefär när vi kom fram kunde dom börja förbereda sig för att slå ut.

Den väldigt enkla frågan blir alltså, ska den gruppen som var på väg att slå ut stå kvar på Tee 2 tills hela startfältet passerat?

Givetvis inte i praktiken. Och det går såklart att hitta ett antal extremer där genomgång inte är praktiskt möjligt.

Sen brukar det väl iofs heta, sant eller icke, att man inte släpper igenom på tävling.

Var har du fått detta ifrån? Du ska släppa igenom snabbare bollar, men om du väntar är det inget som säger att de som kommer ifatt dig är snabbare. Om alla väntar finns heller ingen anledning att släppa igenom. Om det är ett tomt hål framför dig så finns ingen anledning till att inte släppa igenom, förutsatt att det inte är något extraordinärt.

Vet inte var det kommer ifrån. Bara alltid hört det

Speciellt inte släppa bollar som startar i anslutning till, men inte deltar i, tävlingen.

Om det är tävling framför har man normal startförbud eller en s.k “stoppboll” för att inte störa dom som tävlar. Då släpps det absolut inte. Och skall inte göra det heller.

1 gillning

Korrekt. Sällskapsgolf bakom en tävling ska hålla behörigt avstånd.

1 gillning

Ah, det är som min farsa. Han brukade alltid argumentera med, “Di säger att …”

1 gillning

Men jag var ödmjuk nog att ifrågasätta sanningshalten i det jag själv skrev.

1 gillning

Nope