Då får du spela på en annan klubb
Första bokningsbara är 05.00
(å andra sidan, vem f-n är upp för att spela golf 05.00?)
Jag såg att första bokningsbara är 05, men får man alltså inte gå ut innan ens om man orkar det?
Det står liksom ingenstans på hemsidan att det är verboten.
Noterar för övrigt detta från GolfStar
“En 4-boll ska ha som mål att spela 18 hål på max 4,5 timmar.
Vid tomt hål före – Släpp igenom bollen bakom!”
Man ska alltså bara släppa igenom om hela nästa hål är tomt.
Lycka till!
Fast, att det är 7 minuter mellan bollarna kan ju vara klubbens startintervall, det behöver ju inte vara massa bollar som skuttar ut obokat, det finns inget som säger det.
Att du sen börjar yla om “5.30 när jag går ut”, då rör DU till det.
Det jag skriver om förmiddagstiderna är att de i förhållande till antalet kunder är få, därför blir det ju fullt på banorna, det är ju knappast rocket science?
Och igen, är banan full, min boll väntar på framförvarande, då kan du ge dig på att vi inte kommer att släppa igenom dig och ditt sällskap bara för att ni skulle komma ikapp oss.
INGEN annan verkar ha fattat det du skriver, men alla har har argumenterat liknande som ovan.
Jag som medlem på Lindö och Riksten som vet att de sedan ganska många år har haft bokningsbart på alla tider från 05:00, jag vet att det på riksten ofta blir kö, och av två otroligt tydliga orsaker, eller hål som är knepiga. Hål 6, nerför dogleg vänster dä man väntar på en klockringning, och på hål 14 där sikten är dålig.
Går man ut innan 08.00 är det nästan aldrig kö på banan.
När man går ut i det spannet där det är ideliga 4-bollar blir det kö, det är bara att acceptera utan insatser från klubben. Men att kräva att de som redan väntar ska släppa igenom ett parti som man inte ens vet spelar fortare, det är hål i huvudet, och det gör läget värre.
Kollade för skojs skull Wäsby, allt är bokningsbart, finns det ens bollränna?
Och om man inte följer klubbens regler kring bokningar i ett sådant system, har man då inte frångått hela det normala förfarandet med intervall, ev hcp gränser mm.
På en golfstarbana? Det kan du troligen inte, även om du vill det.
Men om du skulle ringa och fråga vete fan hur de ställer sig till det. Och jag tror inte att den bollen även om den skulle få spela skulle ställa till det speltempomässigt för bollarna senare på dagen.
Jodå, det står att du inte får gå ut om du inte bokat en tid.
Det går inte att boka tider före 05:00
Ergo: Du får inte gå ut före 05:00
Bro-Bålsta har (fortfarande?) enbart 2-bollar före 08 på helger
Vad är det du inte förstår av bollränna och att folk skuttar ut med 7 minuters intervall?
Tror du klubben har bestämt att det ska vara så?
hämtat från deras hemsida:
Samtliga starttider mellan 05:00 och 21:00 ska förbokas. Vi tillämpar ingen bollränna på GolfStars banor.
Om du uttrycker dig tydligt så att folk förstår vad du insinuerar, inte lägger in irrelevanta “fakta” mm, då kommer diskussionen att bli enklare.
Bollränna och 7 minuter betyder inte att det inte är enligt klubbens regler. Men när det “skuttas ut” på bollränna utanför klubbens föreskrifter, det kan jag inte kommentera mer än att klubben borde agera på mer än att de bakomvarande partierna som bokat på rätt sätt ska behöva drabbas av.
Överhuvudtaget bollränna har vi nu konstaterat är mer ovanligt förekommande än vanligt. Men visst, ska man dra “fakta” långt bak i tiden var den mer vanligt förekommande.
Om påverkan på speltempo redan från 5.30. där påstår jag att det inte finns någon påverkan, i det är vi inte eniga, heller…
Vattenmannen: originalinlägg
Nordan: > Vilken bana har det systemet till att börja med?
Det handlar om att helgförmiddagstiderna i stockholm är BETYDLIGT färre än de antal golfare som vill spela. Du måste ut ganska tidigt för att inte hamna i 4-bollsrecet.
Vattenmannen:
En hel del banor. Och med morgon menar jag då från 5:30 typ.
Men, kom ikapp mig på en full bana där jag väntar på bollen framför och tro att jag släpper igenom dig, då kommer du att vara fortsatt besviken.
på vidbynäs om man kommer ut före typ 10,30 på helgen
oavsett 4 bollar eller ej brukar det gå på strax runt över 4t
helt okey
sen kommer maskarna. då kan det bli både 5 och 5+ rundor
vad fiskar du efter
genomsläpp? sorry no can do
Kan du försöka, åtminstone för ett enda inlägg, släppa fixeringen vid
A. 7 minuter mellan bollarna
B. Full bana
Mitt resonemang handlar alltså om att folk (ja FOLK) hittar på tusen och åter tusen anledningar till att just deras boll inte ska släppa igenom. Och det oavsett (ja lätt överdrift) om det är tomt 15 hål framför dem. För deras boll spelar minsann inte långsamt. Det är nån annan. Eller så har klubben fel regler.
Men den oskrivna regeln är alltså: Du ska släppa förbi bakomvarande parti om de kommer ifatt dig.
Nej!
Den (o)skrivna regeln är att du släpper om du har tappat ryggen på framförvarande.
Allt annat såsom att någon kommer ifatt och då skulle vara en snabbare boll mm. är en fingerad konsekvens av att ni själva får vänta.
Personligen blir jag så urbota trött på ”folk” som hittar på egna tolkningar och sen hävdar att andra hittar på ursäkter.
Egon
Word!
Ni har inte släppt igenom förut och ni kommer inte att göra det framöver heller. Men ni ger er själva all rätt att klaga på långsamt spel.
Är det en korrekt sammanfattning?
Källa på det?
Hur är det talesättet lyder…
“Alla som generaliserar är idioter”?
Källan är fler än 20 inlägg på temat ” då släpper jag minsann inte igenom”
Krydda med forum-legiot att göra egen tolkning av vad andra skriver.
Nu var det ju:
A. Du som tog upp den aspekten
B. Varför ska man släppa den fulla banan?
På helgerna i stockholm, som du tydligt utgick från, är det mer eller mindre full bana man pratar om, härav mitt inspel om att dessa tider alltsom oftast är i underläge mot de potentiella golfarna i samma distrikt. Det är ju den fulla banan som ställer till ditt “argument”. Det är dessa tider från kanske 0800 på helgerna som det är “fullt”
För, det är ju vid den fulla banan som ett flertal (alla?) av oss andra tydligt säger att vi inte släpper bara för att det kommer ikapp en boll.
Står jag och väntar när du kommer ikapp mig så har du ingen aning om ni spelar fortare än oss till att börja med.
Sen visst, kan det väl komma en UPPENBART snabbare boll bakifrån, och den skulle man ju kunna släppa igenom rent taktiskt, men det gör knappast någon större skillnad för tempot på banan generellt.
Ut med en marchall på banan som faktiskt agerar, pausa eller se till att den sega bollen släpper eller kliver åt sidan.
De där tusen och åter tusen argumenten för att inte släppa, vilka är det, har du några fler bra exempel, mer än att man faktiskt står och väntar på framförvarande?
För jag har kommit ikappa massa bollar genom åren, och det är nästan alltid samma visa på helgerna, att de redan väntar på bollen framför, och det accepterar jag ju givetvis. Det är ju inget jag tjafsar med dom om, det kanske de inte ens kan påverka.