Varför måste du hävda att ett problem som finns, och som jag beskriver, inte finns?
Håller med Stefan i vad som är grundorsaken.
Genomsläpp på fulla hål leder till väntan för alla bakom genomsläppet. Samtidigt som den snabbare bollen troligtvis för vänta igen bara ett hål eller två efter genomsläppet. Sällan det slår fel när banan är full.
Men det blir ju oftast samma skit även om banan är halvfull.
Förklara det.
Enda förbehållet är ju när den långsamma bollen själva inte fattar att de borde släppa och raska på. Det är dessvärre rätt vanligt. Har hört nollåttor försvara sitt långsamma tempo med att hemmavid tar det minsann 5 timmar så deras 4 1/2 timme på vår bana är snabbt minsann..
Dina tre första rader har bevisats av i stort sett samtliga som skrivit hittills i tråden.
Folk fattar inte att de är långsamma.
tror att det gick till så att nya klubbchefen bestämde att 4t är målet
dom arbetade aktivt ute på banan och med information.
hörde att dom till och med tog folk av banan men bara hörsägen
tog ett tag men dom lyckades.
allt pga medlemmar tröttnade på långa ronder.
Ballesteros kanske kan putta in info
sorry man inte är en hejjare på slang
förra perioden jag var medlem hände det att vi ringde in och
talade om att dom framför tappat fart. då skickade dom ut
nån kanske machall och sa till folk att raska på eller släpp igenom.
not so much anymore
fungerar i dom flesta fall. Brorsan och jag är “snabba”.
går fort. är klara. letar lite då vi håller koll vart bollen hamnar.
väljer snabbt att spela en prov.
självklart kan även vi gör fel.
Men långsamma spelare man inte känner ökar
oftast farten då vi drar när vi är klara. slår ut först.
packar våra grejjer och visar tydligt att go go go
Ffa tog dom bort all ruff och gjorde banan väsentligt enklare och mer snabbspelad.
så det var det ända som hände?
Väsentligen enklare är nog ganska överdrivet.
Ja det har trummats på från klubbledningen i många år att det är max 4 timmar som gäller och att man hela tiden ska vara i rygg på framförvarande parti.
Före pandemin kunde man på en lördagsförmiddag med bara fyrbollar ändå komma runt på 3:45.
Under pandemin kom det många nya medlemmar och nu är tempot runt ca 4 timmar.
Fyra timmar. Det händer ngn gång ibland, på hemmaklubben. Oftare tar det 4:30. Ibland även längre tid.
Jag skulle nog faktiskt hävda väsentligt enklare eftersom ruffarna nuförtiden både minskat i yta och dessutom är rejält nedklippta. Förr var det mycket letande i högruff på hål 1, 2, 8, 11 och 12.
Dessutom rensade man upp i “skogen” intill hål 5 som också var en rejäl bromskloss på banan.
Ett annat mer “oväntat” vinnardrag var att flytta kiosken från “ladan” före hål 10 och i stället placera den i klubbhuset. Resultatet har blivit mindre såsande i och runt “tjorren” och att man i stället köper det man ska, börjar tugga/dricka på vägen och sen är klar för spel snabbare till andra varvet.
Sämre kvalité på vattnet i pliktområdena har också plockat bort en hel del av allt bollfiskande som förr i tiden faktiskt bromsade upp fältet. Salem har ju vatten rejält i spel på hål 1, 3, 6, 8, 9, 10, 15 och 18. Och delvis även på 7, 16 och 17. Nu när folk inte ser sina bortslagna bollar är det färre håvar i bagarna.
Sen lyckades nog också förre bossen pränta in i medlemmarna att känna nån typ av stolthet över det snabba speltempot. “Här på Salem kan man spela på 3,5 timme en söndag” blev ett talesätt, och det var viktigare än vad man kanske tror.
För att jag såklart tror att det inte gör det.
De fåtal golfare som går ut 05.30 är inte ett problem i problematiken “kö på banan”
Är det NÅGON annan som tror det?
Men snälla Nordan!
Om någon ger dig fakta på att något finns och är kan du väl inte argumentera att duTROR att det inte är så.
Jag lirar ofta väldigt tidiga rundor på helgerna och har många gånger upplevt just det jag skrev.
Bollränna lördag/söndag morgon kan sabba speltempo en hel förmiddag på en bana. Allra helst när 3-4 bollar ska pressa sig ut i nära anslutning till den första bokningsbara tiden.
Wow, ja är det dina empiriska “studier” som faller in som fakta, ja då förstår jag att du kan ha din ståndpunkt som du har.
Om det klämmer sig ut fler bollar än vad som ska ut, ja då är det ju klart att det kan bli problem, det har väl ingen argumenterat, men det är inte så du har beskrivit det. Du kan ju inte hålla på att modellera förutsättningarna att passa dina argument, man måste hålla sig till någon form av verklighet.
De närmast den första bokningsbara tiden, när menar du att den är, och hur ofta är det ett radband av 4-bollar, dvs ganska långt innan 0800 som då är det mer normala tiden där det börjar bli 4-bollar.
Vilka banor spelar du på som har bollränna (På helger) och från vilken tid är det bokningsbart?
Om det är fullt på banan, bollar står och väntar på framförvarande, då släpper man inte en boll som kommer bakifrån. Det finns ingen vits och den bakifrån kommande bollen vet man ju inte ens om den faktiskt är snabbare.
DET är argumentet vi har utgått från.
Du känner ändå inte att det kan vara din ståndpunkt som på ett enda sätt kan vara skev när du har “ALLA” emot dig i frågan?
Originalinlägg från mig:
Vi kan ju dock konstatera att det är aldrig så köigt och jävligt som på en 08-bana med bollränna en helgmorgon. Och att lägga det ansvaret på personal/klubb eller liknande visar hur galet påståendet är.
Folk (ständigt detta folk) skuttar ut i fyrbollar med sjuminuter mellan starterna och vägrar sen samarbeta på banan.
fet text
Exempel med 5:30 gav jag dig för att du snöade in på förmiddagstider och många som vill spela. Sen fastnar du i KLOCKSLAGET 5:30. Vad fan, säg 5:50 då eller 6:10.
På frågan vilka banor blir svaret att det varierar. Men Wermdö, Lindö, Wäsby, Ågesta, Riksten är, och har varit, några av dem. Om banorna har bokningsbara tider från 06 på helgerna brukar det fungera något bättre.
"Om det klämmer sig ut fler bollar än vad som ska ut, ja då är det ju klart att det kan bli problem, det har väl ingen argumenterat, men det är inte så du har beskrivit det. "
Jo, det är ta mig fan EXAKT så jag har beskrivit det. Att det skuttar ut fyrbollar med 7 minuters mellanrum.
Golfstar har ingen bollränna
Nu nej. Men fanns förr på en del av de banor som ingår i GolfStars imperium. Jag bygger inte min erfarenhet på bara några år ![]()
Men hur funkar det om man vill spela före 05:00?