Readygolf och speltempo - too much?

Alltså, jag är en snabb och effektiv människa. Jag gör saker snabbare än de flesta.

Men nu får jag nästan magsår på golfbanan. På min hemmaklubb sitter det skyltar om speltempo och readygolf på var och varannan tee.

För några veckor sen blev min son tillsagd om att vi borde spela snabbare och det är rent allmänt ett jävla fokus på att det ska gå snabbt och folk verkar bli så jäkla irriterade.

Jag tycker att det går till överdrift. Det trodde jag aldrig nånsin att jag skulle tycka men nu är det som att jag har en konstant klump i magen och tittar alltid bakåt, nästan paniskt rädd för att nån ska vänta på oss och bli irriterade.

Gissar att jag behöver jobba på min pondus… :smile:

Nej men jag gillar inte readygolf. Jag tycker nåt går förlorat när man inte håller på honnör, korrekt spelordning osv. Nu ska man liksom springa runt och slå hej vilt utan att visa andra uppmärksamhet och respekt. Det blir inte samma känsla liksom.

Är ni en tvåboll håller ni garanterat tempot en 4-boll bör hålla (3.30->4h över 18 hål) men kommer det snabbare parti bakom är det väl bara att släppa igenom istället? Garanterat bättre för alla inblandade.
Det ligger nån stolthetsfråga i att inte släppa. Bara gör det.

Bästa sättet:

par3: slå ut, låt dom andra slå ut, dom puttar ut först och går till nästa tee.
par4: slå ut, gå till boll, låt dom andra slå ut, slå mot green, låt dom andra slå mot green, putta ut gå vidare för dom andra sen kan ni ta det easy
par5: gissa.

Tar typ 0 tid.

Håller för övrigt med om ready golf. Det använder man bara för att göra saker smidigare, typ nån slår ett bunkerslag först för att kratta när annan slår en längre chip t.ex.

Speciellt när man spelar med nya spelare är ready golf konstigt. Likadant ta ut flaggan. Bara gör det. Om nån klagar vet man vem som vill ha flaggan i.

Om tempot ligger på 4 timmar för en runda så är det ju utmärkt en fullbokad sommardag.
Spelar ni tvåboll i eget tempo skall väl 3:30 inte vara något problem.

Ready golf eller ej. Den som kan slå utan att störa andra, den slår. Den som är klar att slå, slår.
Gäller sällskapsrunda.

Under tävling är det längst från hål, honnören, …

Tvärtom. Släpper mer än gärna.

Den gången vi blev åthutade hade vi en lugn och stabil brandman med oss och han bidrog väl inte till snabbt spel riktigt.. Men jag hade gärna släppt tidigare om det bara uppstått ett naturligt tillfälle. Men de hann aldrig upp oss på nåt tee och vi letade inte boll heller… Vi spelade på ganska bra. Jag hade ändå tänkt släppa de efter nian men då hade det kokat över för de redan.

Idag gick vi ifrån bollen bakom och det gjorde vi senast också. Men jag är ändå på helspänn liksom. Svårt att förklara. Kan inte slappna av förrän jag spelat 5-6 hål…

Jag är nog för gammeldags. Kommer direkt från 90-talet i princip efter mitt långa uppehåll. Men jag gillar inte det där med att folk bara springer upp på tee och slår utan ordning och reda. Lika med spelordning ute på banan. Helt plötsligt ska man slå ett bunkerslag och så står nån där och puttar från 2 meter… Det förstör illusionen. Känslan.

Får väl spela fler tävlingar… :smile:

Ps. Om ni kände mig skulle ni förstå vilken oxymoron det är att jag klagar på att nåt går för snabbt. :grin: Eller ja, jag klagar inte på att det går för snabbt. Det jag reagerar på är att det blivit nåt slags överordnat ideal. Nåt heligt nästan.

Då skulle jag säga att du äger problemet. Det kommer med mer erfarenhet. Spela lite forumträffar så löser det sig :smiley:

Om någon står och puttar när du skall slå ett bunkerslag så har någon gjort fel, oavsett ready-golf. I den situationen så bör någon vänta på att du slår ur bunkern. Sedan kan de putta flera ggr när du krattar, drar kärran, kollar linjen, …

1 gillning

Anledningen till ready-golf är ju att det är “för många” på banan och dessutom att de som är där inte spelar i ett vettig tempo utan tar evigheter på sig för att slå och “slösar” tid på massor av annat.

Jo jag förstår ju att det är jag som inte riktigt känner mig bekväm på golfbanan än. Folk ser ju så sjukt viktiga ut. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Det här med naturligt tillfälle. Det finns sällan. Och alldeles för många går och väntar på det icke-existerande tillfället.

Släpp igenom bara. Punkt slut.

Som sagt, om du vet du är långsam och/eller dom bakom är snabba, så är dom klara på tee inför ditt andra slag/chip/whatever och du gömmer dig bakom ett träd eller bag och släpper igenom på sättet jag beskrev. Tillfällen finns då alltid och det går fort. Det är oerhört kontraproduktivt att stå på tee och släppa igenom och Marten och grabben kommer bara bli nervösa på detta sätt, bättre dom slår ut in action och spelar med.

Ingen bryr sig om nån spelar dåligt. Alla bryr sig om när det inte flyter på. Men det är inget Marten&son kommer lida av speciellt länge med tanke på hur utveckligen går.

Sen är det en fråga om perspektiv. Igår på fullbokad åhus västra letade vi en hel del (främst åt andras bollar) men vi höll hela tiden vår tid på banan (första gick på 1h50min). Dom bakom tyckte säkert vi va jättelångsamma men vi var i rygg på framförvarande ändå.

Man måste lära sig spela långsamt ibland. Jag har själv skitsvårt för det.

++

1 gillning

Spot on!

2 gillningar

Nu glider debatten bort från det jag ville säga.

Vi spelar i regel snabbare än de flesta och det är verkligen inget återkommande problem.

Det jag vänder mig mot är att det numera är ett så våldsamt fokus på speltempo att det leder till irriterade människor så fort de måste vänta öht eftersom de fått lära sig att speltempo är det viktigaste av allt… Kan inte folk bara slappna av en aning? Bara en liten? Och kanske försöka dölja sin irritation och vara trevliga? Det är ju bara golf.

3 gillningar

Håller med Marten men som livet i övrigt finns det idioter överallt.

Väl formulerat. Jag är själv en “syndare” och har lite svårt att ha överseende med segt tempo (överallt, inte bara på golfbanan).

Gårdagens runda var ett utmärkt exempel på hur ready golf ska spelas enligt mig. Jag spelar Vallda G&CC som är en bana jag visserligen spelat tidigare men som ändå får betraktas som en ny bana. Jag slår dessutom lite längre och är rent generellt en bättre golfspelare nu än då.

Jag spelade tillsammans med 3 medlemmar, två medelålders män och en före detta elitjunior med bra löd i bössan. Jag och de två andra medelålders männen spelar från gul tee medan junioren spelar backtee.

Eftersom det är en “ny” bana för mig kräver det lite mer arbete på tee. Titta i banguide, mäta avstånd till vissa punkter osv för att se vilken linje jag ska försöka gå på från tee och var jag inte får missa. Om jag då skulle råka ha honnören på ett hål (vilket jag hade ganska ofta) så är det ju rent idiotiskt om de andra spelarna skall behöva stå och vänta på mig när de precis vet vilket slag de skall slå. Likaså var det ofta nån av spelarna från gul tee slog före junioren på backtee för att det tog lite tid för junioren att gå dit bak (Vi pratar inte om en bana där backtee bara är lite längre bak på samma tee som gul, på Vallda skiljer det totalt 850 meter). Skulle vi hållit på honnören hade det minst tagit en kvart längre tid, nu vi gick exakt på minuten på den tid som angavs som idealtid på scorekortet ( i en fyrboll, en söndag förmiddag där det var 100% fullbokat två timmar innan vi slog ut).

1 gillning

Jag tycker nog ändå att det där med att det ska slås ut huller om buller skapar en känsla av oreda och stress och att det faktiskt kan vara värt en kvart extra att hålla på honnören. En kvart är ju inte mycket egentligen.

Förstår att jag inte har hängt med i utvecklingen och att jag kommer vänja mig men just nu känner jag så här. :slight_smile: