Samtidigt är en kvart extra i onödan lite som nån som håller 100 på motorvägen…
Förstår dina känslor om du kommit från det gamla till det här. Mycket nytt att plocka in och processa men när ditt spel kommer tillbaka helt så kommer du också irritera dig på långsamt spel.
Men som sagt, din runda får ta 8h om du mår bra av det men det går köra in i parkeringsfickan och släppa förbi trafiken också.
På ett golfforum för nördar som älskar att spela på 3h så tror jag inte du får så mycket gehör dessvärre.
Men om man tror man kan dansa ut kl 14 en lördag och gå på 3h i en tvåboll så har man problem oavsett.
Readygolf fungerar bäst bland polare. Nån slår ett sandslag lite halvkass, jag erbjuder mig att kratta bunkern medans denne fixar klubba och förbereder sig på sitt nästa slag. Nån annan ligger i annan linje en meter från flagg för “tap in” och istället för att markera slår man i den.
Det är ingen stress, det är bara ett gott flyt. Alla får mer tid på sig. Killen som chippar efter bunkerslaget får i praktken mer tid på detta vis. Killen som gjorde tap in tar efter chippen ur flaggan osv…
Sen säger jag inte man skall springa runt banan heller. Igår lirade vi med två främligar på 3h40m på full bana.
Pensionärer får mycket skit men i regel spelar dom faktiskt snabbt. Det är dom där 15-18 “tror dom kan spela golf” som letar boll hela tiden och väntar på par5:orna som tar tid på en golfbana. Skjuter mig själv lite i foten då jag fick leta nån gång igår också Men till mitt försvar går 84 slag alltid snabbt att spela.
En kvart är nog väldigt lågt räknat. Räkna 2-3 minuter per hål, sen är det inte det på alla hål för på vissa hål och framför allt på vissa banor så är det bara att dra fram drivern och slå, men på Vallda är det definitivt inte så. Att då 3 personer bara står still i flera minuter på en tee utan att göra något skulle vara riktigt dumt. Först färdig på tee slår, svårare än så är det inte. Det skapar tvärt om bara en massa extra stress för den som har honnören om han inte kan ta sin tid innan han slår.
Med kompisgänget på hemmabanan blir det annorlunda eftersom ingen behöver tänka på samma sätt.
Det är väl grader i helvetet som gäller angående långsamt spel. Har själv högt tempo, men om banan är full av fyrbollar har jag inga som helst problem med att anpassa farten. Lite som en knökad motorväg. Dessvärre finns det folk som på allvar tror och förväntar sig att bli genomsläppta trots att det inte finns plats. Dessa stör jag mig innerligt på. De där som nästintill står och stönar på teen man precis lämnat. Ibland dimper deras utslag ner precis bakom en när man står och ska slå sitt inspel. Brukar betala igen om vi sedan väljer att släppa. Bara för att…
Ibland undrar jag om rondtiderna ökat p.g.a materiella framsteg. De där som förr absolut inte kunde få iväg en drive kan numera nå skogen. På varje hål. Rätt tröttsamt att se faktiskt. Hade folk bara spelat ut med en klubba de rimligen kan behärska hade både hcp och rondtid minskat.
Det första jag tänker på är ”read the room”.
Hittepåregler som Ready golf är sprunget ur att många inte kan göra det.
Idiotin med fast tid för speltempo ber. på storlek av boll, ensamspelare som inte hade rätt att släppas igenom (det var så uttalat för några år sedan) och att snabbare partier ”ska” släppas igenom, är papperstigrar som inte tar hänsyn till verkligheten.
Som många redan skrivit så håller även jag tempot. Snabbt som långsamt om det behövs. Om det inte går så släpper jag/vi.
Om det är möjligt och vi känner att bakomvarande bolls eget misslyckande med att hålla banans tempo inte stör oss, så släpper vi.
Det viktiga i kråksången är att etiketten är utformad så att man släpper igenom. Man begär inte att bli igenomsläppt. Det finns ingen rättighet till detta.
Man har ”rätt” till att bli fb om någon inte släpper. Detta kan naturligtvis utrycka sig på olika sätt men det är ändå viktigt att förstå skillnaden i ansvaret.
Senast jag ville ha flaggan ur fick jag kommentaren: -" jaha, du är en sån"
Sen var det ett orerande om hur det FAKTISKT låg till med statistiken gällande flagga i eller ur.
Personligen kör jag med båda varianterna, oftare ur än i om jag får välja. Rent statisitiskt har jag sett videos som påvisar båda sidornas argument.
Personligen spelar det ingen som helst roll för mig eftersom jag är en lika dålig puttare oavsett vilket men jag tycker det är trevligare med den ur från rent historiskt perspektiv. Att det skulle gå snabbare att få ha flaggan kvar i kan vi nog dementera. Snarare tvärtom.
Sen görs det ändå med lite känsla, jag rycker ju inte flaggan hur som helst om det är en kraftig nedförsputt t.ex. Då vill dom flesta ha kvar den i.
Puttar man i motvind står flaggan mot framkanten, tar alltid ur flaggan, ibland kan den rädda, men jag tycker primärt att det känns lite mer “golfigt” på något småtöntigt konservativt sett kanske
Att putta mot en flagga som svajar fram och tbx kan ge en extraordinär upplevelse.
En medspelare puttade för ett tag sedan svagt uppför mot flaggan ca 1 meter. Just när bollen skulle trilla ner i hålet svajade flaggan till och slog till bollen så att den istället studsade tillbaka en decimeter.
Tar numera alltid ur flaggan om den lutar mot mig eller det blåser.
Flagga i eller ur beror mest på vilken sorts putt man ska slå, en längre putt försöker jag slå så den droppar i hål, då kan flaggan stå kvar. En kortare putt försöker jag oftast slå genom eventuellt break och då behöver den kunna ta i bakkant, inte i stången för då riskerar den att studsa ur. Det sista beror mycket på vilken sorts pinnar det är också.
På banan jag spelar mest är Pace of Play satt till 4.03. Den tiden känns ganska lagom för mig och mina polare, 60+ och hcp från 10 till 20. När vi får får vänta och rundan tar 4.20 så känns det tämligen frustrerande, börjar vi komma upp över 4.30 känns det som en “katastrof”. Det är förstås inte tiden i sig, mer en känsla. Med stigande ålder har jag kanske tappat lite tempo och samtidigt vunnit lite tålamod men nog tycker jag det är viktigt att det flyter på och inte “sölas” på banan.
Ready golf tycker jag är bra, speciellt på utslaget. Honnören tillför inget. Jag slår två bollar i vattnet, hålar inte ur. Polarna lirar klart. Stoppar ner putters, drar vagnar etc. Självklart kommer jag kunna vara först på nästa tee, skall jag vänta till sist med utslaget bar för att hålla på spelordningen? Det går lätt många minuter på att alltid hålla strikt på spelordningen.
De där 4:03 du pratar om blir just de där 4:30 om man sölar 5 sekunder extra per slag i en fyrboll där alla går på 85 brutto. Jag hinner inte ens få fram banguiden ur fickan på de där fem sekunderna vilket tydligt visar på vikten att aldrig stå och vänta på någon annan i onödan.
Sen behöver man ju inte dra det så långt att det landar tre bollar på green ftån olika chip/bunker lägen samtidigt.
Som AlbertS m.fl har skrivit tidigare så faller det sig ganska naturligt med ”Ready golf”. Tyvärr så har inte alla den logiska genen och det ter sig olika varje gång. Endera lullar de och väntar eller så ska nån jäkta hela tiden och slå vid helt fel tillfälle.
Bland nära bekanta så är jag lite för nitisk ibland avs. när det är min tur. Jag ser och hör för mycket. Denna tillgång/brist håller inte min sambo med om men på golfbanan är jag så lyhörd dom hon önskar.
Jag kan alltså hålla på mig bland okända men jag har mindre tolerans bland vänner.
På tee bryr jag mig aldrig. Att slå när man är redo är fine by me. Ingen ska dock putta fram någon annan pga. att de inte är redo utan det handlar om frivillighet.
Det som retar mig något enormt är när man medvetet puttar i fel ordning. Det låter värre än vad det är men jag har stressiga vänner som inte fattar att en putt kan vara olika svår ber. på när den slås. Vi tävlar ju och en 2m för birdie blir ”svårare” om någon annan satt sin 5m för birdie före.
Jag valde att flytta mitt svar till denna tråd för att eventuellt få en förklaring hur Vattenmannen tänker.
Om vi antar att banan är full av 4-bollar från kl.8 fram tills jag går ut kl.10 i ytterligare en 4-boll.
Med stor sannolikhet kommer då min boll vara ikapp bollen framför redan på hål 2.
Om du då går ut i 4-boll kl.10:10 och kommer ikapp oss för att vi står och väntar, tänker du då att vi ska släppa eftersom ni kommer ikapp?
Men låt oss anta att vi faktiskt släpper er direkt på hål 2, hur tänker du då att ni ska agera på hål 3 när vi kommer ikapp er?
Jag är en sån där ”tror dom kan spela golf” och vi spelade blå igår – så vänta på par 5 var ju ett måste när jag hade runt 175 kvar efter utslaget. Dessutom fick vi leta boll mycket. Min boll eftersom jag var ovanligt ofokuserad (ont i lederna). På ett hål fick vi leta boll två gånger. Samma boll, när vi först hittade den och sedan alla tre glömde bort var den låg när jag hade hämtat en klubba. Ändå höll vi rygg på bollen framför hela rundan.
Det finns bara ett recept för att hålla speltempot uppe rimligt och det är att trampa på lite när man går samt att vara klar att slå när det är din tur.
Det där löser du i shoppen imorgon. Om det bokat in sig folk före så är det lugnare. Men annars bara släpper man vid tillfälle. Att spela med snabbare parti bakom måste man vänja sig vid. Det är trots allt värre att vara dom som jagar och inte blir släppt…
Bästa tipset är att slå längst så man inte behöver vara den folk väntar på . Men annarrs, släpp tankarna på genomsläpp på fairway om det inte är så att ni letar boll då släpper ni direkt. Sen spelar ni IHOP in till green och släpper iväg tvåbollen först när ni väl är runt green. Då märks knappt tappet av.
Det värsta är folk i bollen som envisas med att inte vilja släppa när tillfälle uppstår. Då gäller det att ta fram lite pondus.
Om spelet flyter på så finns det ingen anledning att släppa. Personligen har jag inget emot att ligga bakom ett tåg av 4-bollar som spelar snabbt; bara det händer något .
Jo jag har inga problem att släppa. Känns dock som att det gjordes oftare på 90-talet. Då tycker jag att man släppte eller blev släppt lite titt som tätt.
Blev släppt på nian av en treboll tonåringar när jag spelade själv igår kväll. Men inte ute på banan. Det har nog inte hänt sen comebacken.