Readygolf och speltempo - too much?

Vill man bli släppt gäller det ju att visa att man vill bli det genom att vara redo när utrymme finns.

Många såsar ju hellre och slipper bli släpta.

Jag både släpper och blir släppt på hemmaklubben med täta mellanrum. Ingen som egentligen tycker det är något negativt men vissa har nån prestige som gör att dom inte gärna släpper.

Ja det gjorde jag faktiskt igår. Var två hål tomma bakom mig så jag passade på att träna närspel, bunkerslag osv. Slog även dubbla och trippla bollar här och där.

Jag har egentligen inte bråttom utan det jag stressad av är de bakom. Men finns det ingen bakom så år det lugnt för min del.

Det fetade!!!

Hatar när folk i min boll hävdar att det inte är nån idé att släppa igenom.

Man släpper om det finns “luft” framför dvs inom ett par, tre bollars avstånd. Är det tjockt så tappar alla fart utom de som släpps förbi så då är det ofiffigt att släppa.

3 gillningar

Håller inte med. Man släpper om bollen bakom kommer ikapp.
Oavsett läget framför.

Man har ändå ingen blick över läget på de kommande hålen. Kanske går det plötsligt undan där framme medan det går segt för ens egen boll.

Jeez..

Så på en full bana släpper du varenda 4-boll som kommer upp bakom dig?

Det är otroligt ovanligt att 4-bollar kommer ikapp varandra på en knökfull bana. I praktiken händer det inte ens.

Men ja, kommer bollen bakom ikapp släpper man igenom.

Om den gruppen däremot bedömer att det inte är nån idé tvingar jag dem inte.

Men nu har jag redan fått tre indirekta bevis på problemet på svenska golfbanor…,

Tack @StoraNorrland @Old-T och @Jornhona :joy:

1 gillning

Räkna in mig också då. Skall jävligt mycket till för att släppa en fyrboll på full bana… skulle förr se till att snabba upp den egna bollen isåfall än släppa igenom en fyrboll. Det jobbiga med söliga medspelare är att man själv stressar upp sig lätt dock. Så jag förstår verkligen @Marten 's inlägg. Men som sagt, man får lära sig…

Det är hög tid att städa lite i tråden, kanske? Har vi möjligen en tråd om speltempo? Har för mig att den frågan har varit uppe en gång förut, men jag kan ju ha fel… :upside_down_face:

1 gillning

Ring mig den dag du lyckats med att snabba på din ”egen” boll med långsamma spelare.

Folk som inte obönhörligen släpper igenom paxar även solstol vid poolen i Torremolinos, kör i mittfil på motorväg och sitter på yttersäte i buss och tunnelbana.

De där jämförelserna är <beep>. Sorry, Vattenmannen men du cyklar rejält nu.

1 gillning

Faktiskt inte. Regeln, oskriven eller inte, säger att man släpper igenom bakomvarande parti.

Man står inte och avgör det själv. Spela snabbare eller släpp igenom.

Punkt.

Jag upprepar: Om banan är “full” så är det tempotapp för alla bollar som till slut befinner sig bakom den boll som släpps igenom. Ergo är det direkt kontraproduktivt mht speltempot att släppa förbi då.

Om du i ovanstående läge släpper förbi alla som får vänta lite på att din boll skall slå eller putta klart så må det vara ditt val, men effektivt blir det inte.

3 gillningar

Primetime på helger blir ofta kö där släpp inte hjälper. Jag har löst det genom att inte spela dessa tider. Brukar lugna ner sig på eftermiddagen när alla pensionärer åkt hem för att se på travet.

Finns bara en lösning på långsamma rondtider och det är att slå färre slag, men då golfkompetensen i landet är så låg så tar ronderna lång tid när det är fullbokat. Medelhcp ligger runt 28-29 i Sverige vilket resulterar i långt över 100 slag på en 18 håls bana, ej inräknat provisoriska bollar (“jag tar en till”).

Det bästa för golfen vore såklart att flytta alla hög hcp:are till speciella tider som man kan sprida och ha en lägre maxhcp i bollarna. Men istället går man på dom som avbokar eller inte hinner fram i tid. Mest sannolikt har dessa regler röstas fram av samma dåliga golfare som gör att det är kö och elände ute på banan.

En teknokratur på golfbanor vore det bästa när det gäller allt förrutom möjligtvis budget. Ett max-hcp för att få rösta på årsmöten och kring regler på klubben.

Det är fantastiskt att ”alla” tror att just deras boll egentligen är snabb. Och att de själva dessutom är bland de kvickaste på banan.

Bra där ni utför något för att inte öka trängsel/kö/irritation på bana under prime time.

Nej, snabbast är vi definitivt inte. Vi lirar 18 på cirka 3:45-3:50 om vi är normala fyrbollen på hemmaplan, vi spelar i vanligt behagligt tempo och ingen bromsar oss.

Sen tror jag grundtänket är fel hos väldigt många.

Man jobbar efter principen ”när ska jag INTE” släppa igenom” istf tvärtom.

Egentligen är lösningen mycket enkel.

Under Prime Time får varje boll 15 minuter per hål. Fasta starttider på varje hål helt enkelt. Har ni inte spelat klart hålet får ni gå till nästa ändå.

Man får alltså 4,5 timme golf men inte garanterat 18 ”ut-hålningar”.

Hål 1 13:09
Hål 2 13:24
Hål 3 13:39 etc

Sätt en stor digital klocka vid varje tee och green.

Med 15 minuters mellanrum är risken väldigt liten att man går ikapp varandra på hålen.

Vill man krångla till det kan man ha olika tider beroende på par på hålen. Kanske 12 på par 3, 15 på par 4 och 18 på par 5.

Gubbgänget som måste spela poängbogey kommer bli skitsura, men dom kan ju lira på vardagarna.

Varsågod för genialisk idé.

Och nota bene:

I de flesta ”motionsidrotter” hyr man hall/bana en viss tid. Typ 60 min padel, 90 min tennis etc. Man bokar inte för fem set eller så.
Funkar utmärkt där. Klockan ringer och man kliver av.

Absolut snabbast är vi nog inte, särskilt inte i år då vi har en som har vissa ryggproblem efter att ha opererat bägge knäna så han inte går så fort längre, och sedan har vi en gamling som fått problem med hjärtat och därför inte orkar gå riktigt lika snabbt som ifjol.
Trots det gick vi en 4-boll på 3:40 på Lakes i lördags.
Förra året då knägubben hade bil och hjärtpatienten var frisk kanske vi hade behövt 3:20-3:30, och Links som spelas snabbare gick vi på under 3 timmar ibland trots att vi gick 4-boll.

Och då vi spelat Links som 5-boll brukade vi komma runt på ca.3,5 timmar, och var vi inte först på banan var det inte ovanligt att få vänta på någon 3-boll emellanåt.

Går jag ut en helgförmiddag räknar jag dock inte med att kunna spela så snabbt men det borde ändå aldrig ta över 4,5 timmar, egentligen borde 4:00-4:15 räcka.

Och sedan spelar man en 2-manna Scramble och på något magiskt sätt tar det 6 timmar att komma runt trots att det borde vara minimalt med bolletande.

Som ensamspelare har jag knatat runt på 84 minuter eller liknande, och detta trots att jag var tvungen att spela vissa hål i fel följd för att jag kom ikapp folk.
När jag kom gående mot tee på hål 9 såg jag en 2-boll som var 80 meter från green på hål 10. När jag sedan kom upp på tee på hål 11 hade denna 2-boll ännu inte kommit fram till sina bollar så jag spelade 13-14 istället och var uppe på tee på hål 12 lagom när dom skulle börja putta på hål 11.
Några ord senare så lät dom mig smita före, och när dom väl kom upp på tee så var jag redan på väg upp mot greenen efter att ha slagit mitt andraslag.
Just denna runda var dock onormalt snabb då jag jagade mina kompisar som puttade ut på hål 10 när jag kom upp på första tee. :laughing:

1 gillning