Du löser det enklare med den smidiga förutsättningen att alla får en maxtid första nio (eller var tredje hål, men det blir mer övervakning - som man iofs kan lösa med TagMarshal). Den första bollen som inte klarar maxtiden får kliva av. Inga pengar tillbaka, ingenting. Möjligen en svartlistning i bokningssystemet.
När detta har provats har ingen boll behövt kliva av eftersom förutsättningarna är kända och ingen vill gå av.
Saxnäs gamla lösning med klockor som på varje hål är offsetat bakåt med beräknat speltempo var genialt. Hade du starttid 9.50 skulle du se 9.50 på klockan vid tee på alla hål. Som sämst.
Då blir det sport i att “slå sin starttid”. Om du gör det får du en gratis kaffe efter rundan.
Eftersom min son fick nåt slags tonårsbryt på förmiddagen fick jag åka och spela själv (mannen på Edenhof bokade av min son 10 minuter innan utan knot, tack för det) med de två okända som bokat in sig. Visade sig vara två äldre höghandikappare. 60-65 år gamla kanske. Alltid svårt att bedöma ålder.
Vi hade en snabb tvåboll bakom som jag hade lite dåligt samvete för men två tvåbollar framför gick ihop till en fyrboll och då fick vi börja vänta från sjuans tee och framåt.
Allt som allt gick det alltså bra. Med speltempot iaf.
Så oerhört klumpigt uttryckt.
Ja, man släpper igenom.
Nej, inte för att någon kommit ikapp utan för att de ev. är snabbare.
Får man själv vänta, så är inte bollen som kommer ikapp/aut. snabbare.
Jodå, antal spelare/boll ger en generell hastighet men den är inte definitiv/absolut. Den är vad den är pga. 4 unika personer och därmed kan en 4boll visst vara snabbare än en 3boll.
Om din boll får vänta så länge så att bollen bakom kommer ikapp er, så har ni givetvis gjort fel som inte gått igenom bollen framför.
Om det uttalandet också var för klumpigt och grovt kan vi ju konstatera att bollen framför er gjort fel som inte släppt igenom er.
Det är ALLTID bollen/bollarna framför som har ansvar för flytet på banan!
Ergo, släpp igenom bollen som kommer ikapp dig direkt. 98 gånger av 100 kommer dom ikapp för att ditt gäng lirar långsammare. 1 gång av 100 kommer dom ikapp för att ni också får vänta och 1 gång av 100 kommer dom ikapp för att något oförutsett nyss inträffat. Men gång 99 och 100 kommer gänget bakom också (förhoppningsvis) att inse att det var just nåt oväntat och därför behöver de inte gå igenom just den gången.
För den som har lite kunskap om matematik är det inte svårt att se hur den här inställningen är korrekt i ren teori, men uppåt väggarna i verkligheten. Förlorad tid kan inte tas igen och med en full bana kommer det alltid att bli förseningar som fortplantar sig bakåt – och det är inte omöjligt att Vattenmannens ”konstant genomsläppning” i slutändan kostar mer än den smakar.
Sätt 10 minuter mellan bollarna, inför maxtider (inte idealtider) så att de som inte håller tempot får hoppa över ett hål och sköt detta med fast hand snarare än ”nu var det synd att ni gick på fem timmar”.
Det är i stort sett detta “det fetade” jag är ute efter. Och för att nå dit tror jag man måste förklara hur det är i teorin.
Men vill också ändå samtidigt belysa den totala oförmågan hos folk att de själva ofta är orsaken till STAU under prime time.
Jag har nog spelat åtminstone 150 rundor med diverse spelpartners där jag påpekat att vi bär släppa igenom bollen bakom, och då mötts av oförstående och sedan olika förklaringar till varför vi inte bör göra det den här gången.
Säger som Robert Perlskog en gång sa om en boxningsskandal i en OS-match: Jag blir förbannad på ren svenska.
Jisses du har verkligen inte koll. En långsam boll som bidrar till att x bollar bakom får vänta är otroligt vanligt. Så fort dom går av 18:e så släpper det på hela banan sen. Om dom börjar släppa i tid och otid kommer speltempot möjligtvis bli ännu sämre förutom för just dom som blir släppta. Alltså, på en fullbokad bana med fyrbollar.
Att dom skall släppa om dom ändå letar boll är självklart men i verkligheten borde dom förpassas till rangen och få spela ihop med bättre spelare, dvs max hcp i en boll borde få vara max 80. Men då klagar lämmeltågen.
Just så. En klubbledning som har lite koll förbjuder dessa att spela tillsammans i första steget, sedan att spela öht. De stjäl ju tid och golfupplevelse av alla andra och bör få sina namn och porträtt anslagna i klubbhuset så att övriga medlemmar kan uppfostra dem i god kamratanda …
Sen kan man ju, för att förenkla det hela, vara något snabbare när man kliver igenom en boll. Man kanske inte ens behöver lira själva hålet just den gången. Såvida det inte pågår kval eller liknande till nåt större mästerskap.
För när Kalle, hcp 28,2 och Ahmet, hcp 31,4 tillsammans med sina spelpartners Ove, hcp 14,8 och Jerry hcp 22,0 ska gå förbi/genom Vattenmannen, hcp 16,7, ArnePalmer, hcp 17,0 och deras kompisar (well…) Albert, hcp c:a 11 och Egon, hcp cirka 10 medan dessa fyra letar boll blir det ju gärna lätt lite rörigt.
Och då är det ju ännu en gång den förbannad poängbogeyn som är orsaken till allt. För bolljäveln ska ju i hål och alla slag ska slås.
Det är banan/klubben/personalen som har ansvar för flytet. Det ansvaret kan aldrig delas ut på spelarna.
Deras ansvar ligger i deras egna förehavanden och det kan innebära genomsläpp eller andra saker.
Tempot på en bana sätts i bokningen. Ett generellt tempo. All info finns där och det handlar bara om man vill göra något åt det.
Flytet följer tempot, dvs. mixen av 2/3/4-bollar samt deras tot.hcp., ålder och all annan info som kan hinta om deras individuella spelhastighet som grupp.
Rent krasst, släpper man ut en 4-boll som teoretiskt kommer ta 4.5-5 timmar på sig, så måste man tillåta detta tempo på banan. Man kan troligtvis inte begära bättre av en grupp med hcp. över 120 i bollen. Det kan vara panchisar, kids/junisar med bärbag som släpar i backen eller GF-gäster som inte kan banan.
Nåt genomsläpp kan göras… men en traktor på vägen kommer alltid dra ner tempot för alla även om de kör åt sidan då och då.